Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
lab

Elkonverterad Bayliner

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har totat ihop en web-sida med erfarenheter runt en elkonvertering jag gjorde av min Bayliner 2655 CS förra vintern.

Finns att läsa här för den intresserade: https://www.bostrom.name/

 

  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättespännande! Och nu försöker jag inte vara rolig.
60 distans i 4 knop löser det mesta.

Redigerad av olag
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning.

 

Men man måste också vara krass med att slutresultatet ju är en helt annan båt, en båt som inte längre planar och faktiskt t.o.m. tar sig fram långsammare än en klassisk snipa. Inte alls som en "original" 2655. Och som kräver mycket planering av sin resa om man skall kunna "tanka" och kanske överhuvudtaget komma vidare och kunna lämna sin destination.

 

Säger inte att det inte är värt det, inte finns fördelar o.s.v. men att det ofta inte alls är en jämförbar båt man får efter elkonverteringen glöms ofta bort i diskussionerna.

Därför tror jag elkonvertering kommer bli vanligare på segelbåtar, medan klassiska motorbåtar (och i synnerhet planande med fartmöjligheter över 15 knop) kommer fortsätta ha förbränningsmotor mycket länge till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att sidan uppskattades!

 

Det är mycket riktigt en helt annan båt efter konverteringen. Sett till vårt behov och våra förutsättningar en oerhört mycket bättre sådan.

 

Men som jag också skrev. Har man ett behov av att åka fort hade nog en modernare Diesel varit det mest realistiska alternativet, såvida man inte har en väldigt stor plånbok och kan satsa på bärplan och högspännings-drivlina.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger i min hemmahamn så jag har sett den med egna ögon och även pratat lite med ägaren. Intressant projekt och är ju upp till var o en vad man tycker och känner. För egen del njäe.

Satt i båten och bryggseglade och såg när han sjösatte med kran/lastbil. Tänkte vad fa... är det där, tyckte först det var raka axlar på en 2655???!!

Sedan såg jag att det såg ut att vara elmotorer. Gick ju väldigt tyst när han sedan körde in på båtplatsen.

Tyngdpunkten verkar behöva justeras. Båten verkar lätt i baken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Gelis said:

Tyngdpunkten verkar behöva justeras. Båten verkar lätt i baken.

Ja det är nästan lite kul att det blev så med tanke på att den normala uppfattningen är att eldrift gör saker tyngre. Men lyfter man ur ca 450kg motor och ersätter med 200kg batterier så blir det ju faktiskt tvärt om.

Jag hoppas att utbyggnaden av badbryggan och ankarspelet jag ska montera till nästa säsong återställer lutningen något, vi pratar ju inte om några 250kg extra direkt men vikten ligger ju ändå väldigt långt bak.
Båten blev även runt 200kg lättare pga avsaknad av bensin i tanken men den vikten ligger ju under midcabin så det har nog inte någon större inverkan på lutningen.

Sen är väl i ärlighetens namn aldrig denna typ av båtar fulltankade någon längre stund ändå 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastisk och spännande blog om en kul grej! Absolut inte för mig men den största respekt till dig som gjort detta och inte bara pratat om det. Snyggt jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@lab Ett tips gällande solceller som du vill montera (gick inte att lämna kommentar via bloggen) är att montera med Tenax tryckknappar, har haft så i 3 år och inte haft några problem. Gått över 30 knop och dom sitter kvar.

 

Dålig bild och båt såld, men du ser iallafall, sitter 2st 100 wattare av ett billigt märke från Amazon. 

 

Idag har jag köpt 3st 100 wattare via svenska firma, har noterat att dom har krympt i storlek eller teknologin har gjort dom mindre, så nu får jag plats med flera. Ska göra likadant på nya båten.

 

Bara ett tips och lycka till.

IMG_20210425_103930426.jpg

IMG_20231014_140725575.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, patrikflink said:

@lab Ett tips gällande solceller som du vill montera (gick inte att lämna kommentar via bloggen) är att montera med Tenax tryckknappar, har haft så i 3 år och inte haft några problem. Gått över 30 knop och dom sitter kvar.

Tackar för tipset!

Ja det var någon sådan lösning jag hade tänkt mig som komplement till de 160W jag har monterat idag. 


Man måste vara inloggad med Google konto för att kunna kommentera via bloggen och det kan tydligen även vara problem med vissa webläsare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...