Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
batnisse95

Justera båttrailer

Rekommendera Poster

Hej på er, tänkte höra om det är möjligt att justera bredden bak på min båttrailer? Man kan ju ”klamra” fast stolpen med bultarna, men måste den sitta på insidan? Tänker på när båten lägger sig att det kanske ger vika utåt.. 

IMG_8369.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev batnisse95:

Hej på er, tänkte höra om det är möjligt att justera bredden bak på min båttrailer? Man kan ju ”klamra” fast stolpen med bultarna, men måste den sitta på insidan? Tänker på när båten lägger sig att det kanske ger vika utåt.. 

IMG_8369.jpeg

Ett helt teoretiskt resonemang...

Vridstyrkan i fyrkantröret är ju konstant. Om stödbenet flyttas utåt så torde momentet bli lite lägre genom en kortare hävarm och därmed belastningen mindre. Risken att det ska vika sig utåt torde bli mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Lintott:

Ett helt teoretiskt resonemang...

Vridstyrkan i fyrkantröret är ju konstant. Om stödbenet flyttas utåt så torde momentet bli lite lägre genom en kortare hävarm och därmed belastningen mindre. Risken att det ska vika sig utåt torde bli mindre.

Nu kanske du tänker lite baklänges.

Vridmomentet är det samma men om hävarmen blir längre minskar belastningen (kraften).

Men 4-5 cm skillnad är försumbar.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Kane:

Nu kanske du tänker lite baklänges.

Vridmomentet är det samma men om hävarmen blir längre minskar belastningen (kraften).

Men 4-5 cm skillnad är försumbar.

Ja men TS var orolig för att det ska vika sig utåt och den risken blir i alla fall inte större om stödet flyttas 4-5 cm utåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta lite nu. Båten ska vila på kölrullarna som sitter i mitten på kärran. De som TS pratar om här är sidostöden. De som enbart ska ha en väldigt låg last och ska därför inte kunna pressas utåt.

Så sänk ner dem en bit, ta upp båten och med lite hjälp justera upp dem så att de ligger an mot båten. Klart.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var båten upptagen, jag justerade sidorullarna och satte dessa på utkanten istället. 

Glömde dock att skruva ut bottenpluggen, hur viktigt är detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev batnisse95:

Då var båten upptagen, jag justerade sidorullarna och satte dessa på utkanten istället. 

Glömde dock att skruva ut bottenpluggen, hur viktigt är detta? 

Sålänge du skruvar ur dyvikan innan ev. vatten fryser så är det ju lugnt. Men om det är väldigt mycket vatten i båten så kan det ju bli tungt för vagnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...