Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Kene

Vilken Shetland 570 ska jag välja?

Rekommendera Poster

Jag har ett dilemma, en sliten shetland med en 65 hk suzuki från -89 pris 49 000.

Eller en väldigt fräsch shetland med en 80 hk mercury från -79 pris 36 000.

Detta ska bli vår första båtaffär, så vi har lite svårt att få begrepp om värdet på båt / motor. 15.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns det Suzuki och Mercury marinverkstad i närheten där du bor?

Det kan vara en avgörande faktor ifall du behöver hjälp med

service i framtiden. Förr eller senare behöver utombordaren

service, reservdelar osv.

Planerar du att göra service på motorn själv?

Det som egentligen avgör när det gäller motorvalet är om du

kan veta med säkerhet hur de servats genom åren och om det finns dokumentation över gjord service.

Vet du hur många timmar resp motor gått? Har dock mindre betydelse då regelbunden service är viktigare.

Skulle du ha råd att köpa en ny bättre beg motor om du väljer den äldre om den skulle haverera?

Bägge motorerna är gamla, ingen av dem betingar nåt jättevärde var för sig.

Om nån av dem inte har elektrisk trim & tilt så skulle jag välja bort den motorn. Det är en stor nackdel att inte kunna trimma motorns riggvinkel under gång.

Har själv haft en Suzuki DT65 1991 (med elektrisk trim & tilt) och det är en bra motor under förutsättning att den servats.

Mercury 80 hk 1979 har 4 cyl (Suzuki DT65 3 cyl) så den bör gå lite jämnare och vibrera något mindre.

Gissar att 80 hk kan vara bra på den båten då båten är ganska stor.

Svårt val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Jag kunde tyvärr inte svara på din fråga du maila mig då svaret hamnar på en http://!/  sida. De verkar ha grejat lite på sistone med Marinan så en del småsaker har inte fungerat. 

Den är nog vettigt att satsa på den lite finare båten med den äldre motorn.

Om du behöver nytt kapell och nya kapellbågar kan en kapellmakare fixa det lätt. Då kan du även få vindrutor och dragkedjor där du vill ha det. Men välj kapellmakare med omsorg.

Du kan kolla lite på ett konkurerande forum, Fendern, och höra dig för där vilka ev svagheter den Mercury 80 hk 1979 kan ha. Skaffa en användarhandbok om det inte finns till motorn i så fall, och en Seloc el Clymer gör det själv handbok för Mercury 2-takt utombordare som täcker din årgång kan vara bra att investera i också. Mercury verkstadshandboken är bäst förstås men dyr. Detta om du tänker mecka själv med motorn. Tänk även på att en del serviceverkstäder kanske inte är så pigga att meka/serva en så gammal motor. Men det beror nog på var du bor.

Reservdelar finns garanterat.

Hade den elektrisk trim & tilt (Mercuryn)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten har trimplan,men om den har tilt vet jag faktiskt inte än.Vi ska åka och kolla på den till helgen, så jag hoppas att båten är nånting att ha då vi får köra ca 20 mil.

Vi ska ha med oss en kompis som är bra på båtar,så det känns lite tryggare då.

Jag själv är inte så kunnig på båtar (än så länge).Vi bor i Karlstad, så vi har Vänern precis utanför där vi bor. 1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Då är det lugna puckar med Mercuryn. Bosses Marinservice i Karlstad är bra på Mercury (servar även Suzuki, har i alla fall gjort).

Har själv min båt i Vänern, en Yamarin 5820. Har båten i Karlstad.

Vi kanske syns på sjön då, vem vet.

Tips: Shetland 570 testades i

Båtnytt 7602 SHETLAND 570, TEST 

Testet kan beställas här:

http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html

Mercury 80 hk 2-takt finns test på också:

8302 MERCURY 80 HK, TEST (oklart om det var Båtnytt el Vi Båtägare den testades i). Gissningsvis ingen större skillnad sen 1979 även om den testades 1983.

Verkar även finnas en Shetland klubb i England

http://www.shetland.owners.org.uk/details/details.asp?g=1

Lycka till med ev båtköp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har själv haft en en likadan båt. Satsa på den finare båten. Ingen av dessa motorer kommer att hänga med i evighet. 

Men tänk också på att med en 65hk kommer du inte att bli nöjd. Båten har en markant planingströskel och med mindre motor än 80hk är det lätt att bli missnöjd.Hade själv 65hk Jonsson. När båten var vällastad var jag tvungen att byta propp för att få den att plana.

Jag bytte motor till en 100hk Mercury och blev väldigt nöjd!

Den är naturligtvis svårt att veta värdet på båtarna franför allt som du inte skriver modell av 570 eller årsmodell? Men jag är allt ok verkar båda ligga vettigt till i pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst janne

har en shetland 570-80 med en johnson 120 hk -91 sen 3 år tillbaks.

jag hade en del problem i början med slingrig gång men som jag sen kom till rätta genom att arbeta med tilten på motorn . det är ett måste att tilten funka som den ska.och som sagt var behövs det lite större motorstyrka för att få upp den i planingsfart .så jag vet att under 80 hk är ingen ide och använd inte trimplanen om du inte måste på grund av sned last eller sidovind . annan tid har du dessa helt uppfällda och arbetar endast med tilten på mortorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten köpt, efter en lång natt var vi tillbaka hemma.20 mil med 30-trailer tog lite tid kan man säga.1 mil hemmifrån tog hjullagret på ena däcket slut.Då blev lite nervöst faktiskt.

Nu väntar en höst och vinter med en massa meckande med inredning och dylikt,

det var heltäckande mattor i den som ska bort.Och så ska den målas invändigt.

Tack än en gång för alla tips som jag fått på detta utmärkta forum 8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst simon

kene fan billigt du köpte din båt kan du maila mig ska köpa en likadan kul att byta lite ideer. maila gärna på  kona442@hotmail.com

mailen funka inte så bra här på sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...