Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
IngemarE

Lacken skrynklar sig - vad händer ???

Rekommendera Poster

Håller på och fräschar till en bordsskiva i båten, gjord av stavlimmad ek som vitlaserades för ett par år sedan. Tänkte få den mindre känslig, samt tåligare för avtorkning och håller därför på att lacka den med en halvmatt klarlack, International Goldspar (https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/batlack/fernissa-550174/ ).

 

Första lackningen gick bra, sedan putsades ytan försiktigt med 800-papper, allt slipdamm avlägsnades noga och jag har just lagt på andra omgången. Efter en halvtimme händer detta:

bild.png.2a58057b083db71cecb92090f40a4ccc.png

 

Hade det hänt efter första omgången skulle jag kunnat tänka mig att något var gravt inkompatibelt med (den gamla) vitlaseringen, men första lagret gick ju alldeles utmärkt.

 

Har ju lackat hundratals träprylar (inte minst med denna klarlack) och aldrig sett detta. Det är inte speciellt tjockt lackat heller, bara precis så det täcker (jag hade ändå tänkt lägga 3-4 lager).

 

Någon med idéer ?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det kan ha kommit nåt skumt ämne när du tog bort slipdammet. Känner igen mig sedan 30 år när jag skulle lacka om huven på bilen och torkade med en trasa som uppenbarligen fått nåt typ av silikon på sig.

Jag torkade av en annan bil med en speciell degreaser för lackbruk. Efterföljande lack krackelerade....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Janne_G:

Funderar på om det kan ha kommit nåt skumt ämne när du tog bort slipdammet. Känner igen mig sedan 30 år när jag skulle lacka om huven på bilen och torkade med en trasa som uppenbarligen fått nåt typ av silikon på sig.

Jag torkade av en annan bil med en speciell degreaser för lackbruk. Efterföljande lack krackelerade....

Du KAN ha en poäng - jag slutsopade med en borste som jag häromdagen faktiskt sopade golvet i garaget med (diverse "bös" efter ett bromsbeläggsbyte). Men den ser ren ut, och det såg rent ut på träet innan jag började lacka. Och det är ju en extremt kraftig reaktion och överallt....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som om första lagret löses av andra lagret lack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Ser ut som om första lagret löses av andra lagret lack. 

Håller med.

Samtidigt var det ju såpass torrt att det var "sliptorrt" (hårt, dvs inget kladd i pappret) och nästan två dygn sedan första lagret lades.....😟

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en video på YT där någon hade problem med lacken. Såg iofs inte riktigt ut som din men i det fallet hade han haft penseln i en påse mellan lackningarna och förmodligen hade påsen haft någon sorts silikonbeläggning på insidan. Gissar att du kan få till det om du tvättar med silikonborttagning, slipar och sedan tvättar ”på vanligt sätt”, dvs med thinner, innan du lägger på nästa varv.

 

Jag brukar fö börja med Schooner 5-8 lager och sedan 2-4 lager Goldspar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tråkigt problem

Ett skäl kan vara att du använt olika typ eller mängd lösningsmedel på det andra lagret lack och därmed har första lagret delvis lösts upp.

Mer sannolikt att det andra lagret gjorde att lacklagren blev för starka så att vidhäftningen inte var tillräcklig till underlaget.

Du bör skrapa rent från lack och kolla att lasyren inte är olämplig som underlag, i så fall måste tillräckligt av den också bort.

 

Hälsning Bertil Rolland

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att tex Clas Ohlsons sandpapper (inte alla) har silikon i materialet.

 

Vilket sandpapper använde du, Julas också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brolland:

Hej, tråkigt problem

Ett skäl kan vara att du använt olika typ eller mängd lösningsmedel på det andra lagret lack och därmed har första lagret delvis lösts upp.

Mer sannolikt att det andra lagret gjorde att lacklagren blev för starka så att vidhäftningen inte var tillräcklig till underlaget.

Du bör skrapa rent från lack och kolla att lasyren inte är olämplig som underlag, i så fall måste tillräckligt av den också bort.

Nja, om du läser det jag skrev och inte bara svarar generellt, så har jag använt länkade lack direkt ur burken och till båda lagren. Inga olika lösningsmedel alltså, och en lack som är kompatibel att läggas i flera lager på varandra. Likaså var det första lagret ordentligt torrt innan jag gick på med andra, och inte ett spår av skrynkling efter första.

 

Det du nämner är ju väl känt för de flesta, men det är alltså något annat som hänt här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev patrikflink:

Vet att tex Clas Ohlsons sandpapper (inte alla) har silikon i materialet.

 

Vilket sandpapper använde du, Julas också?

Ja, pappret funderar jag också lite på.

Det var (nog) Julas torr/våtslippapper med aluoxidkorn, ett papper jag inte använt innan. Dottern köpte nämligen fel papper till sin båt i vintras (fel grovlek), och jag tänkte jag skulle göra åt dessa när jag såg dem stående i ett hörn. Tyvärr har JULA ingen närmare info:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-till-elverktyg/slippapper/handslippapper/vatslippapper-020391/

 

En annan sak är att jag efter första lacklagret insåg att lacknaftan för penselrengöringen var slut, och jag ville inte använda thinner/aceton i tvättstugan hemma. Så jag ställde penseln i Casco Limborttagning (man tager vad man haver), och rengjorde den sedan i lacknafta lite senare på kvällen. Har dock kollat, och ser inga ämnen i limborttagningen som skulle kunnat orsaka denna reaktion, eller hur (databladet säger "Isopropanol, aceton, etanol, destillat, hydrotreated light") ?

 

(Jag är f.ö. ytterst tacksam för engagemanget och många bra funderingar "utanför boxen". För det simpla som är "i boxen" har jag nog koll på - tror jag. Ikväll tänkte jag göra ett nytt försök, så ös på med idéer. Jag har nog förresten avskrivit sopborsten - den är väldigt ren)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du petar i "blåsorna", ligger det första lagret fernissa oskadat under, eller har båda skikten släppt från träytan? I så fall så är Peter inne på rätt spår med att det andra fernissalagret löst upp det första, men varför?

Har du tidigare fernissat på något som har varit vitlaserat? Om inte, kan det vara lasyren som inte är kompatibel med fernissan?

 

Om det är silicon i något, tex slippapper eller trasa/borste du använt så ser det inte ut på det där viset. Fernissan torkar och blir relativt slät, men med "ögon" i ytan. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Vet att tex Clas Ohlsons sandpapper (inte alla) har silikon i materialet.

Oj, det visste inte jag!

Vilket/vilka av deras papper har det?

”Vanliga” och våtslip eller? (Hittar ingen info på deras hemsida).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tristan_301:

Om du petar i "blåsorna", ligger det första lagret fernissa oskadat under, eller har båda skikten släppt från träytan?

Svårt att säga, men det verkar bara vara det nypålagda (som skrynklat sig mer än att se ut som blåsor). Men jag har - märkligt nog - vissa ytor (dm²-stora, 10-20% av all träyta) som inte har någon "skrynkling" alls, utan ett fint, jämnt andralager lack. Skrev "överallt" ovan, men det är alltså inte riktigt sant. Men helt utan logik varför det funkat just på vissa fåtal delar av ytan.

 

30 minuter sedan skrev Tristan_301:

Har du tidigare fernissat på något som har varit vitlaserat? Om inte, kan det vara lasyren som inte är kompatibel med fernissan?

Javisst, exakt samma procedur (ekträ, vitlasyr och sedan alkydbaserad klarlack). Det är därför jag nu blev helt ställd. Och om lasyren underst inte gillade fernissan borde det ju hänt redan vid första lagret, inte andra.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft jämn temperatur och fuktighet under arbete och tiden lacken torkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Oj, det visste inte jag!

Vilket/vilka av deras papper har det?

”Vanliga” och våtslip eller? (Hittar ingen info på deras hemsida).

Vill minnas våt. Vart varnad av en lackerare (skulle få en plastbit lackad till bilen och sa att jag slipar av den så du bara kan spruta). Då sa han att många använder silikon som bindemedel i pappret, speciellt just Clas Ohlsons.

 

Rättelse, silikon används som släpmedel (för att inte sätta igen pappret så fort).

Redigerad av patrikflink
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Har du haft jämn temperatur och fuktighet under arbete och tiden lacken torkar?

Yes, +15°C, termostatreglerat (inne i ett varmgarage).

Får testa ikväll igen, men efter nedslipning av skrynklorna bara på en liten yta först. Ev. med ny pensel, annat slippapper o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev patrikflink:

Vill minnas våt. Vart varnad av en lackerare (skulle få en plastbit lackad till bilen och sa att jag slipar av den så du bara kan spruta). Då sa han att många använder silikon som bindemedel i pappret, speciellt just Clas Ohlsons.

 

Rättelse, silikon används som släpmedel (för att inte sätta igen pappret så fort).

Med risk för att gå helt OT men detta är ju en sak som är väldigt viktig för de flesta jobb man gör med våtslippapper. Om man inte kan lacka utan att först noggrant ta bort all silikon känns ju produkten rätt värdelös för alla slags underarbeten.

Vad ska man då använda den till?

Vilka andra fabrikat bygger på samma princip tro? 😕

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat igenom Classes hemsida på slippapper och tycker mig se att de nu bara säljer våtslippapper av märket Bosch. Antingen kan man nu vara lugn på den punkten eller så är det samma med dessa.

(Jag brukar mest köpa Biltemas våtslipapper och har inte sett några silikon-rosor.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siliconslippapper används av billackerings verkstäder som är det bästa att inte klorgas igen 

och det silikonet påverkar ej. Lacken det blir ingen silikon smitta 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Fogden:

Siliconslippapper används av billackerings verkstäder som är det bästa att inte klorgas igen 

och det silikonet påverkar ej. Lacken det blir ingen silikon smitta 

Det är ju skillnad på silikon och silikon, dvs i vilken form det är. Att ha flyktig silikon i slippapper känns som en väldigt stor tankemiss, ja nästan hål i huvudet.....

 

Men det är nog egentligen inte alls "silikon" i papperet som billackerarna använder, inte heller det Clas Ohlson sålt, utan snarare beror påståendet på en språklig sammanblandning, eftersom även kisel på engelska heter just Silicone. Den engelska benämningen på Kiselkarbid som ingår i proffsslippapper är helt enkelt Silicone Carbide. Men det har alltså inget med det vi på svenska benämner "Silikon" att göra.

https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b40071159/ (se även det tekniska databladet på engelska).

 

Det är ju helt logiskt då kiselkarbid säkert är ett bättre material som inte kläggar igen lika lätt. Men att använda Silikon - det vi benämner så på svenska alltså - skulle knappast hejda igenkläggning av slippapper. Snarare tvärtom.

 

Således är det troligen inga som sålt slippapper innehållande ens någon form av "Silikon", utan påståendet bottnar nog i en alltför snabb och lite ogenomtänkt tolkning av benämningen på engelska.

 

Slut på utsvävningen 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Ser ut som om första lagret löses av andra lagret lack. 

Har du lackat första och andra omgången med lack från samma burk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du lackat första och andra omgången med lack från samma burk?

Ja, samma burk, samma plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, samma burk, samma plats.

Ok, jag har varit ute för att en batch varit felaktig, det gällde visserligen en billack, tur i oturen var det bara en baklucka/motorhuv till en VW typ 1 som jag fick lacka om...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en teori !

Har just slipat ner den skrynklade lacken och ser att andralagret på dessa ställen inte alls kommit överens med det föregående lagret. Det lossnade i flagor.

 

Men, jag gjorde en annan observation också: Det är främst bordets ovansida som har fått skrynklingar. På undersidan av den delen som går att fälla upp (det är en skiva delad i två med gångjärn på mitten så man kan göra det hälften så brett) fanns också en del men bara ett par områden, varav några väldigt konstiga - runda och stora som en enkrona. På den fasta delens undersida fanns nästan ingenting, utan här var lacken som förväntat - fin och jämn.

Om man tittade på de områden på ovansidan som var skrynklade och jämförde med de få ytor som inte var det, var båda som tydliga svepande olika breda områden i skivans längsriktning. Hmmm....

 

Detta bord må bara vara ett par år gammalt, men det har ätits på och bordsskivan har torkats av. Den vitlaserade ekytan har vi ju inte trott kommer vara snygg så många år till då den verkat vara lite känslig. Men då den genom att sakna ett hårt klarlacklager varit känslig så har den ju också lätt kunnat dra åt sig när bordet torkats av. Uppenbarligen har det torkats av med något (eller något kanske snarare torkats in ?) som lacken inte gillar.

Första tunna lagret löste nog kanske upp det i viss mån och gav en kemisk kompott som nästföljande lager inte ville vara bekant med. Visst såg bordskivan ren och fin ut, men det var den nog inte....

 

Nu har jag planslipat bort lacken samt lite till och provlackat på den värsta delen. Samma pensel, samma borste men givetvis ett annat papper (hade jag kört med 800-papper skulle jag inte varit färdig ens till jul).

Verkar inte få några skrynklingar längre, men har ändå en del osnygga fläckar beroende på "något" i underlaget/träet som jag missat att få bort. Får ta bandslipen och köra av bordet trärent och börja om, tror jag. Men jag har ju hela vintern på mig....😉

 

Undrar bara vad som varit spillt på bordet....🙄

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutrapport:

 

Efter sju utslitna band i bandslipen har nu bordets ovansida varit nerslipat till trärent. Valde en något mörkare lasering denna gång, för att dels inte få en så känslig och ljus färg, men också för att få en lite "mustigare" färg som slutresultat.

 

Samma lack (ja, burken är nästan slut nu), samma pensel, samma sandpapperssort att putsa med mellan lagren och samma borste o.s.v. Men nu ett helt annat resultat.

Därmed är det nog bekräftat att det var "något" som torkats av/in under tiden bordet använts, och vars kemi lacken inte gillade.

 

Så nu är man en erfarenhet rikare... 😉

 

image.png.78e5cbf00b8da5187a22c5c33c71c63c.png

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses, vad vackert !!

Nu framstår mitt bord som......

Får bli ett nytt 😉

Redigerad av Janne_G
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...