Gäst Stefan Postad 9 Augusti , 2005 Hej på hemsidan http://johnsbatmotor.se kan man köpa en USA-iimorterad avgaslimpa (inklusive bultar och packningar) till VP-AQ151C för 4300 kronor. (tillverkas av BARR MARINE ) med 3 års garanti. VP-orginal limpa kostar 5800 kronor bultar och packningar ca 400 kronor Frågan är nu: vilken AQ151C-limpa skall jag köpa ? VP-orginal för 6200 kronor eller USA-importerad för 4300 kronor ? vad tycker ni Häls Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 10 Augusti , 2005 Hej Är nog lite skeptisk, Volvos limpa är varmförzinkad och ger längre livslängd, hur den amerikanska limpan är vet jag inte ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 10 Augusti , 2005 Hej Jasså VP har bättre kvalitet, alltså jag har hört att de amerikasnka är lika bra någon som testat en amerikassk limpa ellelr vet något Häls Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 10 Augusti , 2005 Du kan lugnt köra med Barr marine limpor ..det e bra kvalitet på dom,Jag har Barr på min V8...Att VP- orginal skulle va bättre har jag svårt och tro.....köper man en nyare båt med vp så sitter det ju Barr limpor på dom ochså.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 13 Augusti , 2005 Varning för piratlimpor som saknar separata avgaskanaler. Volvo Penta aq 140 aq 145 aq 151 som saknar kraft och har tendens att öka i temp. I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm Lycka till Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 14 Augusti , 2005 En kompis fick hål på sin orginallimpa på sin AQ151B -86, alltså 18-19 år gammal limpa. Det vanliga hände, alltså toppen hade frätits sönder på 4:e avgaskanal. Han köpte en limpa från U.S Parts i Finland, troligen Barr Marines, som inte var varmförzinkad, och tyckte den var ok. Kostade runt 500e. Orginallimpan i finland kostar lite på 700e i Finland, och den är varmförzinkad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser