Rival560 0 Postad 7 Oktober , 2023 (redigerade) Hej. Jag har en suzuki df90 2006 med 600 timmar som inte går så mycket eller hårt men i Sveriges saltaste vatten. Dock alltid servad enl inst bok Snart är motorn 20 år gammal. Jag kan tänka mig byta ut motorn för att ge mina barnbarn Som mest använder båten en säkrare upplevelse men får man något för en sådan motor beg? Eller ska man köra slut på motorn. Motorn går bra inga problem men som sagt snart 20 år i saltvatten när är bäst att byta. Nästa motor blir en något lättare variant pga den nuvarande är lite för tung för båten i fråga Rival 560. Redigerad 7 Oktober , 2023 av Rival560 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 7 Oktober , 2023 Jag ser många utombordare från 70 och 80 talet. Ja 70 talet är kanske att ta i om man säger många. Nu håller jag till i dricksvatten men tål inte utombordare saltvatten rätt bra, de är gjorda för det. Jag skulle behålla motorn om jag litar på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 7 Oktober , 2023 Inga problem att köra vidare med en fyrtaktare från 2006. Har du servat någorlunda enligt plan lär den hålla i många år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 7 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Freez: Inga problem att köra vidare med en fyrtaktare från 2006. Har du servat någorlunda enligt plan lär den hålla i många år till. Håller med. Det är väl de där spolningarna med sötvatten som man bör göra då och då om motorn lever i saltvatten som är kritiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 8 Oktober , 2023 (redigerade) Tycker inte heller att det är någon fara. Kör tills den går sönder/går dåligt. Men överväg kanske en liten extra utombordare (kanske en tvåtakt) som ligger nedstuvad, samt en brandsläckare. Sedan ett bra ankare med lång lina som också är nedstuvad. Samt att de håller sig där det finns mottagning på telefonen. Öva också gärna på dessa situationer, så att de inte blir alltför panikslagna när ett motorhaveri inträffar. Redigerad 8 Oktober , 2023 av Busteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 9 Oktober , 2023 Jag skulle behålla motorn om den går bra. Ett medlemskap i Sjöräddningen är en bra, och billigare, "plan B" om ngt skulle hända. Det ska man givetvis ha även med ny motor. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 10 Oktober , 2023 Vet inte var du bor, men i Stockholmstrakten stjäls nya utombordare på löpande band. Så har du inte båten i en bevakad marina, bibehåll den du har. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 10 Oktober , 2023 8 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Vet inte var du bor, men i Stockholmstrakten stjäls nya utombordare på löpande band. Hen skrev ju "Sveriges saltaste vatten", det kan ju inte vara Stockholmstrakten då. Ingen aning om det är bättre på västkusten dock... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser