jollas 12 Postad 6 Oktober , 2023 Har en båt där bottenfärgen ser lite "skrovlig" ut... Har hittills målat den varje vår,ibland hela, ibland delar av den. Ytan har sett i stort sett likadan ut sedan jag köpte den för några år sedan och i brist på erfarenhet av betydelsen hur det faktiskt påverkar prestandan så tänkte jag att det kanske finns någon med kloka tankar i detta forum. Har läst och hört att havstulpaner påverkar ganska markant farten på båten men hur påverkar en skrovlig målad yta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 6 Oktober , 2023 Påverkar några procent i alla fall, men svårt säga hur många, en höft kanske omkring 4-5 procent. Mindre effekt på ren deplacementsbåt. Erfarenheter från yrkessjöfart som har rätt många driftstimmar med halvplanande båtar visar att för en skrovlig yta likt din så blir besparingen så pass att det kan vara värt kostnaden för blästring etc. Men då är det fartyg som går hela dagarna nästan året om och alltså har många timmar att tjäna upp en ansenlig summa på en liten procentuell vinst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 6 Oktober , 2023 Ja, det har väl med ambitionen att göra. Bli nr 1 eller 8 på ett race. Eller semestersegla så som jag. Gör väl ca 11-1200 Nm om året runt Vänern. Ute 70 - 80 nätter. För mig kvittar det om skutan gör 0.2 knop mer. Ska du jaga placeringar och tävla, är det nåt helt annat. Om inte. Riv av det mesta. Skit i VC-Tar och alla typ antifouling? färger. Jag har gått på detta i 15 år. skrapat o målat. Nu blev Tirkkurila RM 40 för 2000 kr. Endast några blåsor bortskrapade vi höstens uppotagning. Men som sagt ovan. Allt är beroende på din ambition. Vilka mål du vill nå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev jollas: Har läst och hört att havstulpaner påverkar ganska markant farten på båten men hur påverkar en skrovlig målad yta? Skrovlig yta sänker fart och/eller ökar bränsleförbrukningen. Havstulpaner i ännu större utsträckning än skrovlig färg. Vill man åka långsammare och/eller göra av med mer bränsle kan man behålla botten sådär, vill man inte det kan man fixa den. Man får välja själv om det är värt att fixa 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Oktober , 2023 Köpte en styris i somras. Den hade skitig botten (omålad) och gjorde 23 knop nu på hösten. Tog upp och tvättade av och båten gjorde då 32 knop igen som den ska. Beväxtning/ojämn botten gör mycket. Jag hade i ditt läge slipat med grovt papper (typ 80 eller dyl) så ytan blev realistiskt jämn om det är en planande båt. Är det max 10knop som gäller hade jag nog putsat friborden istället;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 6 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev Hybro: Om inte. Riv av det mesta. Skit i VC-Tar och alla typ antifouling? färger. Jag har gått på detta i 15 år. skrapat o målat. Nu blev Tirkkurila RM 40 för 2000 kr. Endast några blåsor bortskrapade vi höstens uppotagning. Varför målar du över huvud taget, när du seglar i Vänern? Totalt bortkastade pengar och arbete, tycker jag som har epoxybehandlad botten och inte målat sedan köpet 2006. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser