Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
kallsund

Var sitter impellern på Penta 25 hk?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har införskaffat en Volvo (Archimedes?) Penta 25 hk (70-tal). Såldes även som Crescent 25s och Monark. Eftersom det tydligen är helkört att få tag på nya impellrar till dessa klenoder så tänkte jag vinterförvara min impeller separat och vårda den med talk och ha mig. Frågan är bara var den sitter. På min gamla evinrude satt den ovanpå växelhuset, men det ser så smalt ut på pentan. Kan den sitta uppe vid motorn någonstans månne?

Tacksam för svar.

Ingen som har en manual till en sån här att sälja?

Mvh

Kalle

post-8983-1394234447,5215_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för snabbt svar, men var i riggen? Tycker den ser så tanig och smal ut, iaf längst ner.

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Impellrar ska gå att få tag på. Kolla med Emilssons Motor i Göteborg, Marinhallen i Eskilstuna eller Bengt Ahls Marin i Tyresö, de kanske även har manualer att sälja eller kopiera. De tar hem impellrar från Nya Zeeland. Varför impellrar till svenska motorer tillverkas just där av alla ställen är lite av en gåta, kanse såldes dessa motorer bra där borta när det begav sig? Är ingen av ovanstående intresserade att ta hem impellrar kan du ju försöka själv, enligt uppgift är det Tony Wills marcon@inet.net.nz som är leverantören i Nya Zeeland. Det kan ju inte kosta så mycket i frakt att få hem en impeller även om det är långt borta. Lycka till! Dessa fina gamla motorer är ju lite av kulturhistoria och väl värda att hålla liv i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det skulle ju vara lite trist att kanske behöva skrota en fullt fungerande motor för att förbrukningsdelar har slutat att tillverkas. Min går som en klocka (ta i trä 1.gif) och ännu sprutar vattnet friskt ur skvallerhålet. Enligt Emilssons (tror jag det var) så har dom i Nya zeeland stängt igen verksamheten. Tack för adressen. Jag skall pröva att maila honom så får vi se hur det ligger till.

Eh, jag har fortfarande inte fått klarhet i exakt var impeller-rackaren sitter....? Vill helst inte riskera att börja slita isär klenoden i  fel ända. 15.gif

Mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Kalle,

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med exakt var impellern sitter. För många år sedan hade jag en Archimedes-Penta 360 men på den bytte jag aldrig impeller. Skriv gärna ett inlägg så vi får veta om du fick tag på en impeller.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Den sitter precis där axeln går in i växelhuset.. Iaf på de pentor som jag har haft isär.. Brukar bara vara att lossa bultarna runt växelhuset samt växelföraren i den lilla luckan, så får du ut växelhus med axel, impellerhus och allt.. Kom dock ihåg att fetta in splinesen överst på axeln innandu monterar ihop den (för att inte skära sönder packboxarna i motorfästet.. dessa än inte kul att byta) Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalas.

Tack för infon. Jag gör ett försök. 

Återkommer med info om den globala impeller-marknaden. 1.gif

Är den inte vacker...klenoden?

mvh

Kalle

post-8983-1394234453,6734_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Jag har fått svar från Nya zeeland, och dom tillverkar och säljer impellrar till pentor fortfarande. Jag fick även nyheter från Emilssons i Göteborg att en svensk leverantör är på gång med tillverkning men att Emilssons vill testa kvaliteten först innan dom börjar sälja dom. Det finns alltså visst hopp för oss kulturförvaltare 8.gif

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tony

Hej jag har en 35 hk cresent som impellern är bytt till en ny gammal det vill säga den hade legat länge på en hylla men vulkningen släpte och Emilssons säger att det inte finns att få tag på nya till min modell med inpeller hus av plast det finns till modeller som har gjutnahus i Zinkaluminium eller nåt mitt impeller hus sitter precis åvanför växel huset skulle gärna villja hitta nya impellrar någon stans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, Undrar om det är samma rigg som till 25-hästarn? Begagnat går ju helt säkert att få tag på och det är väl helt ok, om det är ett bra ex. Jag har annonserat och haft mig och fått några napp till min i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...