Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
kossor

Värmare

Rekommendera Poster

I år verkar det som min värmare från volvo flygmotor gett upp. Det är en ardic 091, vattenvärmare. Kollat runt och det är sparsamt med värmare av den sorten på marknaden, flest värmare är luftvärmare. Hittade på nätet en vattenvärmare som är av märket autoterm. Någon här som har erfarenheter av dessa? Är det så kallade kinavärmare?  Törs man köpa ett märke som återfinns i UK. Watski har denna i sin produktportfölj. Tar gärna in synpunkter och tips, även på andra fabrikat. Men det ska vara en vattenburen ej luft, då båten har gångvärme, och det är väldigt bekvämt att värma varmvatten i beredaren då man ligger utan el.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Webasto har dieselvattenvärmare som används i entreprenadbranschen. Monterade dessa på hydraulaggregat till arktiska krossverk runt 2000. Tror att dom finns än idag men säkert svindyra, bla använde Volvocars en enklare variant av dessa till deras dieslar.

Är inte Autoterm rysk? Har dom vattenvärmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev kossor:

I år verkar det som min värmare från volvo flygmotor gett upp. Det är en ardic 091, vattenvärmare. Kollat runt och det är sparsamt med värmare av den sorten på marknaden, flest värmare är luftvärmare. Hittade på nätet en vattenvärmare som är av märket autoterm. Någon här som har erfarenheter av dessa? Är det så kallade kinavärmare?  Törs man köpa ett märke som återfinns i UK. Watski har denna i sin produktportfölj. Tar gärna in synpunkter och tips, även på andra fabrikat. Men det ska vara en vattenburen ej luft, då båten har gångvärme, och det är väldigt bekvämt att värma varmvatten i beredaren då man ligger utan el.

Planar är en kopia av Webasto. Kan bara tala gott om dessa värmare då jag hade första i en Maxum 1år (fungerar fortfarande felfritt efter 5år, känner köparen). Sen installera jag en likadan i Bayliner, fungerar fortfarande felfritt efter 4år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat på detta tidigare och min slutsats är att Autoterm/Planar är ett ryskt företag. De har en sammansättningsfabrik i Lettland (tror jag, någon av baltstaterna är det iaf) så att de kan säga att de är "Made in EU". Tar inte gift på att jag har 100% rätt, men det här är vad jag kom fram till. Det tråkiga är att man kan välja mellan att köpa en värmare från diktaturen Kina för 1500:-, indirekt från terrorstaten Ryssland för 5000:- eller en från brunkolseldande Tyskland för 15000:-. Ska samvetet styra ens inköp så får man det svårt...

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parkeringsvärmare i bilar är nästan alltid vattenvärmaree. Eberspächer har t ex D3W-D5W som både finns att köpa nya och begagnade i mängder på t ex Tradera. Monterade en sådan som extravärmare för att värma varmvattnet i VVB i min båt i våras.

Även Webasto har ju flera liknande "vattenmodeller" (har en i min bil t ex).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de båtar vår familj har haft sedan 90-talet har vi haft vattenvärmarsystem och med ett undantag har det varit värmare från Eberspächer. Dessa har fungerat helt klanderfritt utan något som helst avbrott. Jag har i de flesta fall monterat vattenburet värmesystem med "husvagnsradiatorer" i sängkojer, garderober och på toaletten. Klimatet och komforten blir superb.

Hur Webasto vatten fungerar i långa loppet kan jag inte uttala mig om då vi bara haft en Webasto i båt, och det var dessutom bara under några veckor eftersom den båten köptes i spekulation och såldes efter några veckor under sommaren.

Måndagsexemplar finns säkerligen av alla fabrikat men jag/vi har sluppit sådana, hittills.

Tjing-tjong-värmarna har jag hållit mig ifrån...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Parkeringsvärmare i bilar är nästan alltid vattenvärmaree. Eberspächer har t ex D3W-D5W som både finns att köpa nya och begagnade i mängder på t ex Tradera. Monterade en sådan som extravärmare för att värma varmvattnet i VVB i min båt i våras.

Man ska bara kolla med de begagnade så att det finns styrelektronik i dem. En del originalmonterade som monterats ut ur bilar har styrningen integrerad  i bilens datorer och då kan det bli besvärligt att ordna styrningen i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

- - -

Hur Webasto vatten fungerar i långa loppet kan jag inte uttala mig om då vi bara haft en Webasto i båt, och det var dessutom bara under några veckor eftersom den båten köptes i spekulation och såldes efter några veckor under sommaren.

Måndagsexemplar finns säkerligen av alla fabrikat men jag/vi har sluppit sådana, hittills.

- - -

Jag har haft en Webasto vattenvärmare som jag installerade i en bil. Den fungerade klanderfritt i 15 år tills jag sålde bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev kossor:

Det är ju samma värmare som satt i Volvo 7-900 serien, 850 tror jag fick en annan.
Jag tror att jag har en verkstadshandbok till den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Lintott:

Man ska bara kolla med de begagnade så att det finns styrelektronik i dem. En del originalmonterade som monterats ut ur bilar har styrningen integrerad  i bilens datorer och då kan det bli besvärligt att ordna styrningen i en båt.

Nja, de har möjligheten att styras från bilens datorer, men värmarfunktionen är inte integrerad. Styrningen av värmarens inre funktioner och alla dess steg är en så speciell procedur att biltillverkarna inte lägger in detta i sina egna moduler. Det skulle också innebära stora kostnader i testning o.s.v. för en (grund)funktion som du lika gärna kan ha dedikerad.

Däremot kan vissa moderna Ebrar m.fl. kommenderas direkt via bilens CAN-buss och kan på så vis interagera väldigt nära med bilens övriga funktioner som om de var styrda från samma dator. Men även dessa har i allmänhet en enkel "startledning", och om man håller sig till Eberspächers Hydronicserie och/eller D3W-D5W som jag nämnde är detta inget problem.

Ett exempel är min Webasto i en nästan ny bil. Den har sin egen styrelektronik och kan s.a.s. styras "manuellt" också, men den fungerar ändå som en hjälpvärmefunktion integrerad i bilens komfortsystem för att snabbare få upp arbetstemp när det är kallt. Likväl är det en separat enhet med sin egna styrelektronik.

(Sedan FINNS det en problematik i det hela (så @Lintott har en poäng) och det är att programvaran kan vara annorlunda i värmaren om den suttit i en bilmodell där kanske fabrikatet haft lite egna krav. Min Eber D5W i båten för VVB-värmning kommer t ex från Saabs labbverkstad. Den har egenheten att den inte startar om vattentempen i glykolslingan redan är >35°C. Säkert bra tänkt om den sitter som hjälpvärme i en bil, men i min VVB vill jag allt ha en högre temperatur än så. Problemet är dock inte så stort i praktiken, för glykolslingan kyls av ganska fort när den fått stå still, och har värmaren väl fått starta så värmer den glykolslingan som går till VVB till +70-80°C innan den stannar 🙂)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev superpin:

Jag har kollat på detta tidigare och min slutsats är att Autoterm/Planar är ett ryskt företag. De har en sammansättningsfabrik i Lettland (tror jag, någon av baltstaterna är det iaf) så att de kan säga att de är "Made in EU". Tar inte gift på att jag har 100% rätt, men det här är vad jag kom fram till. Det tråkiga är att man kan välja mellan att köpa en värmare från diktaturen Kina för 1500:-, indirekt från terrorstaten Ryssland för 5000:- eller en från brunkolseldande Tyskland för 15000:-. Ska samvetet styra ens inköp så får man det svårt...

Eberspächers och Planar har sin i fabrik i Ryssland och i Kina.

Arbetskamrat kommer från Ryssland och frågade om jag behöver några delar till min Eberspächers, han ska åka och hälsa på sin släkt under julafton, hans farbror jobbar där i fabriken.

Inget görs i det landet där man tror.

Ta tex Gerber (knivar). Står made in USA, men varför hämtar vi pallar i Göteborg som kommer från Kina med båt och levererar till Silva i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekomendera Webastooparts i Litauen .

Köpte en renoverad Webasto thermo top C för i runda slängar 4k med frakt . 

Hade en Webasto förut som gett upp , tänkte renovera men fick en värmare i nyskick o garanti via ebay för 4000:- , då blev valet lätt .

Har gått som en klocka hela säsongen , använder den både till värme samt varmvatten . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev elektrikarn:

Kan rekomendera Webastooparts i Litauen .

Köpte en renoverad Webasto thermo top C för i runda slängar 4k med frakt . 

Hade en Webasto förut som gett upp , tänkte renovera men fick en värmare i nyskick o garanti via ebay för 4000:- , då blev valet lätt .

Har gått som en klocka hela säsongen , använder den både till värme samt varmvatten . 

Bra tips, men jag hittar inget, stavar de namnet exakt så?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-10-06 vid 08:03 skrev IngemarE:

Jag installerade en sådan ”Eber” i min förra båt. Där hade jag två konvektorer i serie som var ungefär 100 cm långa, dom var litet längre men jag fick korta av dem litet för att skulle få plats i förruffen. En expansionstank måste man ju ha också, liksom en cirkulationspump, men pumpen ingick i kittet.

Denna fungerade väldigt bra, termostaten också.

Jag ”uppfann” en armatur med trevägskranar så att värmaren även kunde värma vv-beredaren… men det var en teknisk lösning på ett problem som inte existerade. 

Nu har jag en luftvärmare en Webasto av någon större modell… tja den funkar, det blir ju varmt, precis vid utbåsen och litet till. Ja det finns ju en klar anledning till att trådskaparen vill ha vattenburen värme…!

Nu i helgen var vi ute, det var litet småkallt och rått, en billigt 1000/2000 watts värmefläkt från Jula kopplades då till landströmmen, hoppas att landströmmen kommer från inhemsk elproduktion, med stor sannolikhet gör inte värmefläkten det.😩

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade satsat på en Kinavärmare (finns för vattenburet också). De funkar kanon och kostar en tiondel av en eber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Makro:

Bra tips, men jag hittar inget, stavar de namnet exakt så?

Ja men på ebay står det att säljaren är borta till onsdag 11:oktober . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev elektrikarn:

Ja men på ebay står det att säljaren är borta till onsdag 11:oktober . 

Så är det säkert men heter säljaren "webastooparts" för jag hittar ingen säljare med det namnet?
Sen finns det ju gott om andra med i och för sig. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Makro:

Så är det säkert men heter säljaren "webastooparts" för jag hittar ingen säljare med det namnet?
Sen finns det ju gott om andra med i och för sig. :)

Verkar vara tillfälligt borta från ebay , synd , har handlat lite saker av dem , snabba leveranser.

Men som sagt det finns ju fler aktörer , sätter hellre in en renoverad webasto än chansar på en kinavärmare , kanske dumt men det är jag det . 

299FC175-7E16-413B-9D0A-A4311F26916E.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Dany_ms:

Någon som har erfarenhet av denna leverantör?

https://dieselexperten.se/produkt-kategori/alla-dieselvarmare/

Eller bara spekulationer är också välkomna?

Samma som kina värmare, dvs samma skitpanel.

Kollade på just hydro-hybrid (tänkte man kunde värma VVB samtidigt), men dåligt drag på luft samt aluminium innehåll på den inbyggda värmeväxlare, kul om den ärjar sönder pga fel glykol, då får man problem...

Fungerar nog lika bra som dom man kan köpa på Amazon eller Ebay.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om man nu bortser från de moraliska och etiska aspekterna från s k Kina-värmare, vad är det som är dåligt med Kina-värmare rent tekniskt och funktionellt? 

Vet folk som haft Kina-värmare åtminstone 6-7 år, utan att ha anmärkning på det funktionella.

Jag själv tittar nu på bl a https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/5000w-air-diesel-heater-remote-silencer-lcd-for-car-truck-boat-motorhome-5kw-12v-p_010931955558?lang=sv&currency=sek&adp=gmc&utm_source=google&utm_campaign=20511715574&utm_term=155928874751&gad_source=1&gclid=CjwKCAjws9ipBhB1EiwAccEi1B9YtoZf9F6bGtNFL9IR3-OLsb-ncTcCLyTqJLWq90XE_KfB3TKZ5xoCBUQQAvD_BwE

Och undrar vad som -iåterigen, rent tekniskt och funktionellt. Inte moraliskt och etiskt- på vad som kan vara skit med denna.

Återkoppling med erfarenheter från dem som har det, emottages tacksamt 🙂 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Om man nu bortser från de moraliska och etiska aspekterna från s k Kina-värmare, vad är det som är dåligt med Kina-värmare rent tekniskt och funktionellt? 

Vet folk som haft Kina-värmare åtminstone 6-7 år, utan att ha anmärkning på det funktionella.

Jag själv tittar nu på bl a https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/5000w-air-diesel-heater-remote-silencer-lcd-for-car-truck-boat-motorhome-5kw-12v-p_010931955558?lang=sv&currency=sek&adp=gmc&utm_source=google&utm_campaign=20511715574&utm_term=155928874751&gad_source=1&gclid=CjwKCAjws9ipBhB1EiwAccEi1B9YtoZf9F6bGtNFL9IR3-OLsb-ncTcCLyTqJLWq90XE_KfB3TKZ5xoCBUQQAvD_BwE

Och undrar vad som -iåterigen, rent tekniskt och funktionellt. Inte moraliskt och etiskt- på vad som kan vara skit med denna.

Hej,

Jag installerade en av alla dessa s.k. "Kinavärmare" i min förra båt och har tidigare haft Eberspächer i ett par båtar. Jag körde värmaren i två år och:

Den kostade en bråkdel av dess europeiska motsvarigheter, byggkvalitet hade jag absolut inget att anmärka på och jag hade inga problem med den. Men - det finns skillnader. Den mest tydliga är displayen/kontrollenheten som känns plastig, jämfört med en europeisk är den smått obegriplig men å andra sidan man använder den väldigt lite (på och av är inte så avancerat) så det kunde jag leva med. Det jag däremot upplevde som ett problem var att även om värmaren hade en termostat där du satte en önskad temperatur så stängde den aldrig av. Den blåste på rejält tills önskad värme var uppnådd och sedan gick den ner i ett lägre läge men stod aldrig stilla. Det gjorde att det inte gick att ha den igång hela natten då jag fick sjukt varmt i båten om den inte stängdes av.

Med det sagt - snart är det dags för värmare i den nya båten och det lär bli en "kina-värmare" igen.

/Christian

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Som vanligt så medföljer det tillbehör som är av sämre kvalité, tänker då som tidigare skrivet, panel och slangar mm.

Driften skiljer sig jämfört med min Eber idag, jobbar mycket jämnare med vald temperatur.

Planar som jag hade i tidigare båten jobbade också lite CP om jag får utrycka mig så (vald temp fungerar, men startar igen efter 5 grader skillnad som jag personligen inte gillade, samma sak med Kina värmaren).

Har en Kina 4kw i sommarstugan, använd nu i ca 4 år utan problem med blandning av diesel och spillolja! Tänkte att för så lite pengar så kan jag testa och blanda, över 50% spillolja så ryker det mer, annars så brinner det fint.

Men själva värmaren ser jag inget fel i att köra (jämfört med min tidigare Planar och nuvarande Eber), tror mest att det är programvaran det skiljer mellan Kina VS Eber mfl.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...