Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
Jalw

Inställning av Volvo Penta trimgivare ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har köpt en Bella 652 2004 med en Volvo Penta 4.3GXI-DF med SX drev och DP-SM och tänkte justera trimgivaren för jag tyckte inte den fungerade helt hundra men hur hittar jag den optimala inställningen ? Vilket värde ska mätaren visa när man kommer till Beachläget ?

 

//Jörgen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jalw:

Hej

 

Har köpt en Bella 652 2004 med en Volvo Penta 4.3GXI-DF med SX drev och DP-SM och tänkte justera trimgivaren för jag tyckte inte den fungerade helt hundra men hur hittar jag den optimala inställningen ? Vilket värde ska mätaren visa när man kommer till Beachläget ?

 

//Jörgen 

Nu har jag 290, med själva justeringen är det annorlunda där. Men jag brukar sätta fast ett långt vattenpass med tvingar på kavitationsplattan, när detta är vattenpass parallellt med båtens botten justerar jag givaren till trimläge 0. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men det känns rätt. Man det underlättar betydligt om man är två personer då detta skall justeras, en som kollar drevets läge och en som manövrerar drevlyften uppe i båten.

Din givare har enligt bild på nätet ovala fastsättningshål, så den kan ju vridas och justeras när man lossat litet på skruvarna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimgivarna på SX och DPS-drev är ett bekymmer då de är monterade under vattenytan. De brukar inte funka speciellt länge. Om båten har normal lutning på akterspegeln ska instrumentet visa -4 grader när det är fullt intrimmat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har jag 290, med själva justeringen är det annorlunda där. Men jag brukar sätta fast ett långt vattenpass med tvingar på kavitationsplattan, när detta är vattenpass parallellt med båtens botten justerar jag givaren till trimläge 0. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men det känns rätt. Man det underlättar betydligt om man är två personer då detta skall justeras, en som kollar drevets läge och en som manövrerar drevlyften uppe i båten.

Din givare har enligt bild på nätet ovala fastsättningshål, så den kan ju vridas och justeras när man lossat litet på skruvarna. 

Ja det låter onekligen logisk med att när den är parallell med skrovet ska ha värde 0 kan jag också tycka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Trimgivarna på SX och DPS-drev är ett bekymmer då de är monterade under vattenytan. De brukar inte funka speciellt länge. Om båten har normal lutning på akterspegeln ska instrumentet visa -4 grader när det är fullt intrimmat.

Tänkte att nu har jag chansen att få till det rätt när den står på land 🙂 Och när drevet är fullt uttrimmat, vad tror du det ska hamna på då ? Har lite svårt att trimma ner helt, har stöttning som står ivägen 😞 Är helt novis på inombordare, kan man trimma upp helt och hållet tills det tar stopp efter att man frikopplat Beachläget ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Jalw:

Tänkte att nu har jag chansen att få till det rätt när den står på land 🙂 Och när drevet är fullt uttrimmat, vad tror du det ska hamna på då ? Har lite svårt att trimma ner helt, har stöttning som står ivägen 😞 Är helt novis på inombordare, kan man trimma upp helt och hållet tills det tar stopp efter att man frikopplat Beachläget ?

Fullt uttrimmat brukar instrumentet visa +7. Högts upp över beachläget (heter det "transportläget"?) tror jag instrumentet visar +26 eller någonting ditåt.

Max intrimmat brukar det hamna på -4 ibland -5. Det kan variera litet.

 

Vid +7 eller +8 så stannar drevliften till, och för att fortsätta uppåt måste jag trycka in ytterligare en liten knapp, kan den heta "spärrknapp"?

Över +8 eller efter det att man måste trycka in "spärrknappen" skall man ha motorn avstängd. 

Det finns ju ingen frikoppling mellan motor och drev, så drivknuten roterar ju hela tiden som motorn är igång, och då med drevet uppfällt över beachläget blir vinkeln i drivknuten för stor, då slits den ut snabbare om den tvingas rotera. man hör ju det också, det låter inte så bra, ett knorrande ljud.

 

På olika drevliftar, olika årsmodeller finns det olika sätt att manövrera drevlift och trim, det är väl vanligt att knappen sitter i reglagets handtag också.

I svågerns båt sitter det en D4 med något modernt drev, kan det vara så att det finns någon form av gånglägesautomatik här?? svågern har iallafall ingen aaaaning...

 

Min båt går för det mesta bäst med lätt intrimmat drev, minustrim alltså, vid -2 eller -3. Men det beror ju på vind, våghöjd och belastning i båten.

 

Siffrorna som visas i instrumentet betyder ju egentligen ingenting, det är fixnummer.

Och då beroende på vid vilken drevvinkel man nollat givaren blir visningen i instrumentet. Med andra ord "blir det som det blir, när det inte blir som det skall".

Så jag skulle tro att alla på forumet som har AQ-drev får upp olika värden i instrumentet, beroende då på hur givaren är nollad.

 

Jag har inte läst det någonstans, men som jag skrev så nollar jag då kavitationsplattan är parallell. eller ungefär parallell med båtens botten. Sedan är det ingen jättestor precision i givaren, då jag nollat, höjer eller sänker för att sedan gå tillbaka där mitt vattenpass åter är parallellt med botten kan instrumentet stå och fladdra i displayen och nästan slå över till +1 eller -1... det är väl litet glapp i grejerna där kan tänkas.

 

Här finns ju också ett antal gula lysdioder som höjer stämningen litet, det ser ju litet roligare ut med kulörta lysdioder i nästan alla sammanhang, jag har väl inte riktigt förstått vitsen med dessa, men dom lyser himla käckt i olika konfigurationer när man hissar upp eller ned, i bland lyser även en röd lysdiod, kanske över beachläget?

Jag har noll koll på det, men det är väl en varning att "snart går hela världen under" om man inte stänger av motorn... 😜

 

Sedan har jag tänkt en del på det att det gäller ju att drevtrimmet och trimplanens vinklar inte motverkar varandra. Nu har jag ju visserligen gånglägesautomatik till trimplanen/interceptorerna, men jag ser ju att automatiken kan bli litet konfessionell en stund efter aktivt drevtrim.

 

Men det förefaller som om många motorbåtsförare har ännu mera nollkoll på dessa grejer alltså på drevtrim och trimplan.

Jag har skrivit det förut och IRL diskuterat det med @Makro, då man ser många större och mindre planande eller ½planande motorbåtar plöja fram i vattnet, med fören pekande mot stjärnorna, och föser en betydande vattenmassa framför sig, som lämnar en lika betydande svallvåg, som i sin tur orsakar stor irritation bland andra på sjön, inte minst för seglarna. Mer bränsle går det ju också åt vid detta schaktande i vattenytan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Fullt uttrimmat brukar instrumentet visa +7. Högts upp över beachläget (heter det "transportläget"?) tror jag instrumentet visar +26 eller någonting ditåt.

Max intrimmat brukar det hamna på -4 ibland -5. Det kan variera litet.

 

Vid +7 eller +8 så stannar drevliften till, och för att fortsätta uppåt måste jag trycka in ytterligare en liten knapp, kan den heta "spärrknapp"?

Över +8 eller efter det att man måste trycka in "spärrknappen" skall man ha motorn avstängd. 

Det finns ju ingen frikoppling mellan motor och drev, så drivknuten roterar ju hela tiden som motorn är igång, och då med drevet uppfällt över beachläget blir vinkeln i drivknuten för stor, då slits den ut snabbare om den tvingas rotera. man hör ju det också, det låter inte så bra, ett knorrande ljud.

 

På olika drevliftar, olika årsmodeller finns det olika sätt att manövrera drevlift och trim, det är väl vanligt att knappen sitter i reglagets handtag också.

I svågerns båt sitter det en D4 med något modernt drev, kan det vara så att det finns någon form av gånglägesautomatik här?? svågern har iallafall ingen aaaaning...

 

Min båt går för det mesta bäst med lätt intrimmat drev, minustrim alltså, vid -2 eller -3. Men det beror ju på vind, våghöjd och belastning i båten.

 

Siffrorna som visas i instrumentet betyder ju egentligen ingenting, det är fixnummer.

Och då beroende på vid vilken drevvinkel man nollat givaren blir visningen i instrumentet. Med andra ord "blir det som det blir, när det inte blir som det skall".

Så jag skulle tro att alla på forumet som har AQ-drev får upp olika värden i instrumentet, beroende då på hur givaren är nollad.

 

Jag har inte läst det någonstans, men som jag skrev så nollar jag då kavitationsplattan är parallell. eller ungefär parallell med båtens botten. Sedan är det ingen jättestor precision i givaren, då jag nollat, höjer eller sänker för att sedan gå tillbaka där mitt vattenpass åter är parallellt med botten kan instrumentet stå och fladdra i displayen och nästan slå över till +1 eller -1... det är väl litet glapp i grejerna där kan tänkas.

 

Här finns ju också ett antal gula lysdioder som höjer stämningen litet, det ser ju litet roligare ut med kulörta lysdioder i nästan alla sammanhang, jag har väl inte riktigt förstått vitsen med dessa, men dom lyser himla käckt i olika konfigurationer när man hissar upp eller ned, i bland lyser även en röd lysdiod, kanske över beachläget?

Jag har noll koll på det, men det är väl en varning att "snart går hela världen under" om man inte stänger av motorn... 😜

 

Sedan har jag tänkt en del på det att det gäller ju att drevtrimmet och trimplanens vinklar inte motverkar varandra. Nu har jag ju visserligen gånglägesautomatik till trimplanen/interceptorerna, men jag ser ju att automatiken kan bli litet konfessionell en stund efter aktivt drevtrim.

 

Men det förefaller som om många motorbåtsförare har ännu mera nollkoll på dessa grejer alltså på drevtrim och trimplan.

Jag har skrivit det förut och IRL diskuterat det med @Makro, då man ser många större och mindre planande eller ½planande motorbåtar plöja fram i vattnet, med fören pekande mot stjärnorna, och föser en betydande vattenmassa framför sig, som lämnar en lika betydande svallvåg, som i sin tur orsakar stor irritation bland andra på sjön, inte minst för seglarna. Mer bränsle går det ju också åt vid detta schaktande i vattenytan.

Tack 🙂👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Jalw:

Tack 🙂👍

Ja det lyser rött när man är i Beachläget och då kan man köra sakta,sakta som jag har förstått det. Börjar det blinka rött däremot, över Beachläget så går hela världen under tror jag 🙂 Men är inte motorn igång så kan man alltså trimma upp fullt och eftersom jag inte kan trimma ner helt så får jag börja uppifrån och ner s.a.s. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jalw:

Ja det lyser rött när man är i Beachläget och då kan man köra sakta,sakta som jag har förstått det. Börjar det blinka rött däremot, över Beachläget så går hela världen under tror jag 🙂 Men är inte motorn igång så kan man alltså trimma upp fullt och eftersom jag inte kan trimma ner helt så får jag börja uppifrån och ner s.a.s. 🙂

🙂

En lång tapetskärarlinjal kanske är bättre än ett vattenpass, så att man inte lurar sig på vattenpassets libeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Jalw:

Tänkte att nu har jag chansen att få till det rätt när den står på land 🙂 Och när drevet är fullt uttrimmat, vad tror du det ska hamna på då ? Har lite svårt att trimma ner helt, har stöttning som står ivägen 😞 Är helt novis på inombordare, kan man trimma upp helt och hållet tills det tar stopp efter att man frikopplat Beachläget ?

Har du instruktionsboken till din motor och drev så läs den så får du svar på mycket även om den inte just beskriver hur man justerar trimgivaren men väl hur du använder den rätt.

Har du ingen bok kan du gratis ladda ner den här skriv motorns modell i fältet ”Product designation” och välj svenska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Makro:

Har du instruktionsboken till din motor och drev så läs den så får du svar på mycket även om den inte just beskriver hur man justerar trimgivaren men väl hur du använder den rätt.

Har du ingen bok kan du gratis ladda ner den här skriv motorns modell i fältet ”Product designation” och välj svenska.

Bra länk tack 🙂 Ska kolla om det följde med någon bra instruktionsbok för hur man använder trimgivaren. Tack för tips !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men trimgivaren är av noll betydelse.

Det är båtens gångläge som är det viktiga, och det klarar man utan instrument.

Man kan skämtsamt säga , håll horisonten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...