Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
MrMe

Hur sitter styrgaffeln fast på ett 280-drev?

Rekommendera Poster

Hej,

 

När jag tog bort drevet så visade det sig att styrgaffeln satt löst så när drevet togs ut så lossade även gaffeln och hjälmen.

 

Sitter nu i motorrummet och plockar bort saker för att få åtkomst men….

 

Gaffeln kommer upp genom skölden och in i styrgaffeln (850488). Styrarmen har en bult för att fästas i sköldens ovankant men inget som håller gaffeln.

 

Ovanpå styrarmen sitter fästet för styrningen (850958) men inte heller där hittar jag något som håller gaffeln på plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På axeln från styrgaffeln, styraxeln är det splines som kan vara utslitna, styrarmen är fixerad i axeln med en insexskruv på ena sidan. Men det kan vara olika lösningar på olika drev och dessutom olika på olika versioner.

Vad jag förstått av diverse diskussioner här på forumet tycks problemet vara det motsatta, alltså att grejerna sitter fast så in i helskotta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar - jag har också förstått att det svåra brukar vara att få bort dem men här är problemet alltså det omvända. Om man kikar på sprängskissen nedan så är styrarmen nummer 59. Menar du alltså att det är skruv 61 som ska hålla allt på plats?

 

45189.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man drar skruv 61 kläms styrarmen fast runt styraxeln. Styraxeln är av aluminium, så om styrarmen sitter löst så slits splinesen på axeln snabbt. Ta ur styrgaffeln och styrarmen och prova att dra fast armen. Om det inte går är det bäst att byta styggaffel. Annars är det risk att du tappar styrningen i framtiden, när styrarmen "Rappar" på axeln. Om det går att få fast den, bör du se till att det kommer fett till båda bussningarna när du pumpar in fett i nippeln. Om det inte gör det måste du rensa kanalerna i axeln. Passa på att byta bussningarna och V-ringen när du har det löst. Bussningarna bör limmas i hålen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rollen:

När man drar skruv 61 kläms styrarmen fast runt styraxeln. Styraxeln är av aluminium, så om styrarmen sitter löst så slits splinesen på axeln snabbt. Ta ur styrgaffeln och styrarmen och prova att dra fast armen. Om det inte går är det bäst att byta styggaffel. Annars är det risk att du tappar styrningen i framtiden, när styrarmen "Rappar" på axeln. Om det går att få fast den, bör du se till att det kommer fett till båda bussningarna när du pumpar in fett i nippeln. Om det inte gör det måste du rensa kanalerna i axeln. Passa på att byta bussningarna och V-ringen när du har det löst. Bussningarna bör limmas i hålen.

Hej!

 

Tack för massa värdefulla tips. Att ta ut styrarmen verkar vara en stor operation på min båt då det är fruktansvärt trångt just där - dock borde jag kunna göra samma test genom att trycka gaffeln på plats utifrån, dra åt skruv 61 och se om det sitter fast ordentligt. Gaffel och hjälm kommer jag passa på att få i toppskick innan de monteras tillbaks - det är inte ofta man kan ta hem just de delarna till garaget.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Tack för svar - jag har också förstått att det svåra brukar vara att få bort dem men här är problemet alltså det omvända. Om man kikar på sprängskissen nedan så är styrarmen nummer 59. Menar du alltså att det är skruv 61 som ska hålla allt på plats?

 

45189.png

Ja precis så, @Rollen gav dig utförligare svar.

1 timme sedan skrev MrMe:

Hej!

 

Tack för massa värdefulla tips. Att ta ut styrarmen verkar vara en stor operation på min båt då det är fruktansvärt trångt just där - dock borde jag kunna göra samma test genom att trycka gaffeln på plats utifrån, dra åt skruv 61 och se om det sitter fast ordentligt. Gaffel och hjälm kommer jag passa på att få i toppskick innan de monteras tillbaks - det är inte ofta man kan ta hem just de delarna till garaget.

 

/Christian

Ja det är lika trångt för oss alla som har denna typen av drev. Men du kanske tänkte på insidan, ja samma sak där, och på min båt sitter turbons insugsrör och kanske något annat rakt över dessa delar.

 

Hoppas nu att grejerna inte är skadade, att splinsen finns kvar, då dessa delar tycks vara prissatta av en juvelerare… dom är ohemult dyra. Men man kan ibland få tag på begagnade delar, Drevdelar.se, Marineparts, Marinexpress är några firmor som har originaldelar, piratdelar och inland begagnade delar. Man kan även finna begagnade volvo-pentadelar på Blocket, det finns minst två firmor som regelbundet annonserar ut beg.delar, ibland även delar till drev.

 

Jag står i begrepp att göra samma demontering på mitt 290-drev, jag misstänker att bussningarna 10 och 11 på skissen är slitna, då en del av Kattegatt och Skageracks vatten sannolikt läckt in där, läckaget upphör när jag tryckt in en massa fett i nippeln nummer 3 på skissen, men på 290 sitter den på annan plats. Jag misstänker dock att delarna hos mig inte faller ut av sig själva….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja precis så, @Rollen gav dig utförligare svar.

Ja det är lika trångt för oss alla som har denna typen av drev. Men du kanske tänkte på insidan, ja samma sak där, och på min båt sitter turbons insugsrör och kanske något annat rakt över dessa delar.

 

Hoppas nu att grejerna inte är skadade, att splinsen finns kvar, då dessa delar tycks vara prissatta av en juvelerare… dom är ohemult dyra. Men man kan ibland få tag på begagnade delar, Drevdelar.se, Marineparts, Marinexpress är några firmor som har originaldelar, piratdelar och inland begagnade delar. Man kan även finna begagnade volvo-pentadelar på Blocket, det finns minst två firmor som regelbundet annonserar ut beg.delar, ibland även delar till drev.

 

Jag står i begrepp att göra samma demontering på mitt 290-drev, jag misstänker att bussningarna 10 och 11 på skissen är slitna, då en del av Kattegatt och Skageracks vatten sannolikt läckt in där, läckaget upphör när jag tryckt in en massa fett i nippeln nummer 3 på skissen, men på 290 sitter den på annan plats. Jag misstänker dock att delarna hos mig inte faller ut av sig själva….

Lycka till! Jag får ut och prova i helgen så får vi se hur dyrt det här kalaset blir. Ännu så länge när jag en förhoppning om att bulten bara varit dåligt åtdragen då det gällt de flesta saker som sitter på båten efter tidigare mekaniker….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detsamma till dig, lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fettet som tätar, bussningarna ska förhindra sidledsglapp i drevet, alltså hålla styrgaffeln någorlunda stabil. Men även fast du byter vårtbussningarna så kommer du ha ett litet glapp. Ska så vara. Plasthylsorna tätar inte det är fettet du trycker in, därav viktigt att hålla axeln infettad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tätningen (v-ring + fett), på styrgaffelns axel läckt under en längre tid så blir kontentan att splinesen blir avfrätta och slitsen med spännbulten(nr6) på styrarmen, inte verkar klämmande längre.

Om splinesen på axeln är friska mot styrarmens splines så kontrollera att bulten går att dra ordentligt(inget glapp). Smörj axeln med alupasta som förbyggande för framtida ev läckage. Som Rollen skriver byt nylonbussningar(limmas mot skölden) och tätningen samt se till att fettkanalerna fungerar. Bild på DPE med justerade fettkanaler.

Smörj i nippeln två ggr per säsong .

Lycka till.

280 tillerarm.png

BB styrgaffel o arm fett .png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket lim skall man limma fast bussningarna med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loctite cylindrisk fastsättning. I industrin använder vi 638 till delarindetaljer. Går att få loss när man vill demontera i framtiden.

Finns säkert motsvarande på Scantech eller temahuset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och stort tack för all hjälp!

 

Idag kom så styrarmen ut ur båten och ligger just nu i ett avfettningsbad här hemma. De positiva nyheterna är att splines ser fina och fräscha ut på både arm och gaffel - en nogrannare inspektion blir naturligtvis när allt är ordentligt rent. Orsaken till att det inte suttit ihop som det ska ser ut att vara att man någon gång haft problem att få ut gaffeln och då använt en hel del våld i form av kilar, släggor, mejslar m.m. och det har verkligen satt sina spår på styrarmen. Återstår att se om det går att dra ihop den tillräckligt eller om jag måste modifiera den på något sätt alt. söka en bättre begagnad.

 

Återigen - tack och bock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara styrarmen som tagit stryk så köp en ny , tror inte dom är så dyra till 280 som till DPA/B och DPC/D/E.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...