Anders89 10 Postad 4 Oktober , 2023 Hej alla! min bottenplugg (dyvikan) sitter som satan jag får ej av den. satte sån vit gängtejp i våras när jag satte på den. vågar man försöka ännu hårdare eller ska man låta den vara kvar? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 4 Oktober , 2023 Om du vågar ta i mer än du hittills har gjort torde väl ingen kunna svara på. Inte heller om det är lämpligt att göra det. Ingen kan ju veta hur hårt du har provat hittills eller vilket material dyvikan och skrovet den sitter i är av. Är det en "spårskruv" så rekommenderar jag en slagskruvmejsel och börja knacka lite försiktigt om du vill prova mer men är rädd att sabba spåret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 4 Oktober , 2023 Jag har slutat att ta av min, då den tenderade att sitta som phaaan. Tömma ut vattnet går bra även på andra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 4 Oktober , 2023 Antar att det är en dyvik i mässing eftersom du använde gängtejp.Hur sitter hållaren till pluggen,är det skruvar i plast trä eller mutter på insidan?Varför inte byta allt och lösa problemet för all framtid.Tillfälliga lösningar har en förmåga att bli permanenta.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 4 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Ronnienr10: Antar att det är en dyvik i mässing eftersom du använde gängtejp.Hur sitter hållaren till pluggen,är det skruvar i plast trä eller mutter på insidan?Varför inte byta allt och lösa problemet för all framtid.Tillfälliga lösningar har en förmåga att bli permanenta.Ronnie Hej! det stämmer vet inte om det är plats eller trä dock. vad menar du med byta allt? inget e ju sönder mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 4 Oktober , 2023 Ett foto behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 4 Oktober , 2023 För övrigt konstigt att det säljs dyvikor med stora spår i mässing men inga passande verktyg verkar finnas att köpa nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 4 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Paul_Schtek: För övrigt konstigt att det säljs dyvikor med stora spår i mässing men inga passande verktyg verkar finnas att köpa nånstans. Slagskruvmejslar har rätt rejäla mejselbits. De finns hos ClasOhlson, Biltema, Jula m.fl. 68106249601054.avif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Oktober , 2023 11 timmar sedan skrev Anders89: Hej! det stämmer vet inte om det är plats eller trä dock. vad menar du med byta allt? inget e ju sönder mvh Vet du inte i viket material båten är byggd? Och med att byta allt menas ju att byta hela dyvikan. Men om du får loss pluggen så rekommenderar jag att byta till en plugg med fyrkanstfattning så du kan använda blocknycker/skiftnyckel för att skruva ut pluggen. https://www.seasea.se/plugg-för-dyvika Själv monterade jag denna denna dyvika för att par år sedan då båten tidigare hade en expanderdyvika. https://www.biltema.se/bat/vvs/dyvikor/dyvika-stal-2000041515? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 5 Oktober , 2023 3 timmar sedan skrev No_jah: Vet du inte i viket material båten är byggd? Och med att byta allt menas ju att byta hela dyvikan. Men om du får loss pluggen så rekommenderar jag att byta till en plugg med fyrkanstfattning så du kan använda blocknycker/skiftnyckel för att skruva ut pluggen. https://www.seasea.se/plugg-för-dyvika Själv monterade jag denna denna dyvika för att par år sedan då båten tidigare hade en expanderdyvika. https://www.biltema.se/bat/vvs/dyvikor/dyvika-stal-2000041515? TJena! det är en sådan med skiftnyckel men sitter som fan har till o med en stor nyckel 😕 MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 5 Oktober , 2023 13 timmar sedan skrev Paul_Schtek: För övrigt konstigt att det säljs dyvikor med stora spår i mässing men inga passande verktyg verkar finnas att köpa nånstans. tjena! det är med fyrkant så tex skiftnyckel men hade gärna velat haft nåt bättre verktyg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Oktober , 2023 (redigerade) 11 minuter sedan skrev Anders89: tjena! det är med fyrkant så tex skiftnyckel men hade gärna velat haft nåt bättre verktyg Ok, så du menar att du inte får upp pluggen ens när du tar i med skiftnyckel? Ett bättre verktyg är ju en blocknyckel av rätt storlek, det är ju bara mäta bredden på fyrkanten med skjutmått. Isåfall är det kanske svårt att få upp den öht. Du kan ju säklart testa med tex. någon fom av medel som är till föra lossa fastrostade skruvar, typ 5-56 eller liknande. Annars är det nog bara att byta ut hela dyvikan, den sitter väl med 3 skruvar som du antagligen behöver skrapa fram under lager av bottenfärg? Redigerad 5 Oktober , 2023 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Anders89: tjena! det är med fyrkant så tex skiftnyckel men hade gärna velat haft nåt bättre verktyg Den övre mässingsfärgade på bilden i @No_jahs inlägg? 1 timme sedan skrev No_jah: Ok, så du menar att du inte får upp pluggen ens när du tar i med skiftnyckel? Ett bättre verktyg är ju en blocknyckel av rätt storlek, det är ju bara mäta bredden på fyrkanten med skjutmått. Isåfall är det kanske svårt att få upp den öht. Du kan ju säklart testa med tex. någon fom av medel som är till föra lossa fastrostade skruvar, typ 5-56 eller liknande. Annars är det nog bara att byta ut hela dyvikan, den sitter väl med 3 skruvar som du antagligen behöver skrapa fram under lager av bottenfärg? Det är bara att ta i, låna en riktigt stor skiftnyckel eller rörtång. Dra så hårt du kan och hårdare efter hand... Detta om då pluggen är gängad direkt i båtens plast och distansmateriel. När du äntligen fått ur pluggen så rensar du kanterna, brottytan, låt det torka ut, sedan isolerar du med någon top-coat eller lackfärg. Därefter ersätter o pluggen med en riktig dyvika av liknande modell som den nedre i den av @No_jah inlagda bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Oktober , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Den övre mässingsfärgade på bilden i @No_jahs inlägg? Det är bara att ta i, låna en riktigt stor skiftnyckel eller rörtång. Dra så hårt du kan och hårdare efter hand... Detta om då pluggen är gängad direkt i båtens plast och distansmateriel. När du äntligen fått ur pluggen så rensar du kanterna, brottytan, låt det torka ut, sedan isolerar du med någon top-coat eller lackfärg. Därefter ersätter o pluggen med en riktig dyvika av liknande modell som den nedre i den av @No_jah inlagda bilden. Menar du att man brukar skruva dessa pluggar direkt in i skrovet? Jag såg framför mig att TS har nedanstående typ av dyvika. Redigerad 5 Oktober , 2023 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Oktober , 2023 (redigerade) 4 timmar sedan skrev No_jah: Menar du att man brukar skruva dessa pluggar direkt in i skrovet? Jag såg framför mig att TS har nedanstående typ av dyvika. Tro mig, jag har sett flera mer eller mindre lyckade, många gånger ”mindre lyckade” lösningar. Så jag hade inte blivit direkt jätteförvånad av om pluggen var skruvad direkt i skrovet, men det är en fullösning som inte är hållbar. Men den lösningen på bilden ovan tycker jag är väldigt bra och säker. Det finns varianter tillverkade av plast eller komposit, men jag anser att modellen, som på bilden, som är tillverkad av ”marinbrons” är bäst. @Anders89: Om nu du har en sådan lösning med en gängad fläns kan det vara så att grejerna är lätt koniska och skall då vara ”självtätande” vilken kan vara en sanning med modifikation. Hursomhelst kan koniska sådana här förskruvningar sitta berghårt. Det kan hjälpa att slå till pluggen med en handslägga, värme kan också hjälpa, men det är vanskligt att gå på med blåslampan här. Om du nu tar i så att du måste åkalla högre eller lägre krafter så kan det hända att du sjuvar av skruvarna som sitter i flänsen…. Och det gör ju ingenting egentligen, det kan ju vara så att du sedan kan få grepp om skruven med en tång och sedan skruva ut den. Om det inte funkar filar man ned skruvarna och borrar nya hål för nya skruvar. Och jag behöver väl inte pepåka att man skall kladda dit en del marintätningsmedel mellan skrovet, i hålet i skrovet innan man monterar flänsen. Gängtape eller helst lin i pluggens gängor skadar ju inte. Redigerad 5 Oktober , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 5 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Tro mig, jag har sett flera mer eller mindre lyckade, många gånger ”mindre lyckade” lösningar. Så jag hade inte blivit direkt jätteförvånad av om pluggen var skruvad direkt i skrovet, men det är en fullösning som inte är hållbar. Men den lösningen på bilden ovan tycker jag är väldigt bra och säker. Det finns varianter tillverkade av plast eller komposit, men jag anser att modellen, som på bilden, som är tillverkad av ”marinbrons” är bäst. @Anders89: Om nu du har en sådan lösning med en gängad fläns kan det vara så att grejerna är lätt koniska och skall då vara ”självtätande” vilken kan vara en sanning med modifikation. Hursomhelst kan koniska sådana här förskruvningar sitta berghårt. Det kan hjälpa att slå till pluggen med en handslägga, värme kan också hjälpa, men det är vanskligt att gå på med blåslampan här. Om du nu tar i så att du måste åkalla högre eller lägre krafter så kan det hända att du sjuvar av skruvarna som sitter i flänsen…. Och det gör ju ingenting egentligen, det kan ju vara så att du sedan kan få grepp om skruven med en tång och sedan skruva ut den. Om det inte funkar filar man ned skruvarna och borrar nya hål för nya skruvar. Och jag behöver väl inte pepåka att man skall kladda dit en del marintätningsmedel mellan skrovet, i hålet i skrovet innan man monterar flänsen. Gängtape eller helst lin i pluggens gängor skadar ju inte. Hej! precis det är en sådan som sitter på, jag tätade pluggen med gängtejp i våras o drog åt antar att det är därför den sitter som fan. vad är de värstsa som kan hända, att man drar gängorna o får köpa helt ny? den kan ju sitta på med hela vintern störiga är att de kommer in regnvatten där då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Oktober , 2023 1 minut sedan skrev Anders89: Hej! precis det är en sådan som sitter på, jag tätade pluggen med gängtejp i våras o drog åt antar att det är därför den sitter som fan. vad är de värstsa som kan hända, att man drar gängorna o får köpa helt ny? den kan ju sitta på med hela vintern störiga är att de kommer in regnvatten där då Det värsta som kan hända vad ju det jag skrev, att pluggen inte lossnar så att du drar runt alltihopa. Då sjuvas ju de tre skruvarna av. Sannolikt klarar sig dyvikan. Men om den skulle skadas är ju inte det hela världen, nya finns att köpa, jag kollade på Erlandssons brygga och dom kostar där mellan 149 kr till 199 kr, men då med ett spår för jättestor skruvmejsel. Det är ju bra om dyvikan är öppen då båten står på land så att eventuellt vatten kan rinna ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 6 Oktober , 2023 2023-10-04 vid 22:08 skrev Paul_Schtek: För övrigt konstigt att det säljs dyvikor med stora spår i mässing men inga passande verktyg verkar finnas att köpa nånstans. Det finns spårskuvmejslar och spårbits att köpa upp till väldigt stora storlekar men man kan få söka lite på nätet eller kanske beställa i sin lokala järnaffär/bygghandel. Vid en snabb googling hittade jag direkt en med klingmåttet 3*20 mm. Jag använder själv en skruvmejsel med klinga 2*13 mm till oljepluggarna på drevet. Jag har en bit med klingan 2*19 mm. De större bitsen brukar ha 1/2" fäste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser