patrikflink 777 Postad 4 Oktober , 2023 (redigerade) Såg att min inte är tät (den som går från pumpen). Undrar hur tjock den vita genomskinliga hårda slang är som går in i gummislangen? Ska förbi Hydroscand imorgon och hade inget skjutmått med mig sist, tänkte köpa ny gummislang då den fuktar igenom och droppar. Sitter på vår 1 år gamla ebensprakare 2kw. Någon som vet? Man ser den vita slangen på bilden (inte min värmare, men så ni förstår vilken slang jag pratar om). Redigerad 4 Oktober , 2023 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 4 Oktober , 2023 35 minuter sedan skrev patrikflink: Såg att min inte är tät (den som går från pumpen). Undrar hur tjock den vita genomskinliga hårda slang är som går in i gummislangen? Ska förbi Hydroscand imorgon och hade inget skjutmått med mig sist, tänkte köpa ny gummislang då den fuktar igenom och droppar. Sitter på vår 1 år gamla ebensprakare 2kw. Någon som vet? Man ser den vita slangen på bilden (inte min värmare, men så ni förstår vilken slang jag pratar om). Eberspächers korta gummianslutningsslangar har olika ingångsdiameter i de båda ändarna (så är det i alla fall på min värmare). Första natten vi skulle köra värmaren, en kall vårnatt för några år sedan, så ville värnaren inte starta trots upprepade försök. Installationen reklamerades. Det visade sig att anslutningsslangen vänts på fel håll så pumpen sög tjuvluft (det var anslutningen mellan slangen från tanken till bränslepumpen). Efter att slangen vänts så har värmaren alltid fungerat klanderfritt. (Inte svar på din fråga om diameter men felet går kanske att fixa på ett enkelt sätt.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 4 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Lintott: Eberspächers korta gummianslutningsslangar har olika ingångsdiameter i de båda ändarna (så är det i alla fall på min värmare). Första natten vi skulle köra värmaren, en kall vårnatt för några år sedan, så ville värnaren inte starta trots upprepade försök. Installationen reklamerades. Det visade sig att anslutningsslangen vänts på fel håll så pumpen sög tjuvluft (det var anslutningen mellan slangen från tanken till bränslepumpen). Efter att slangen vänts så har värmaren alltid fungerat klanderfritt. (Inte svar på din fråga om diameter men felet går kanske att fixa på ett enkelt sätt.) Den fungerar felfritt, men slangen har typ tyg runt sig och den fuktar (har sett en pöl under). Känns inte som om den är orginalet men kan ha fel (en marina har installerat den förra året, ny båt för mig i år). Köper en 3, 4 och 5mm imorgon och testar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 576 Postad 4 Oktober , 2023 Den man kan köpa direkt från Kina är 5 mm ytterdiameter. Gissar det är standardmått för den typen slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 59 Postad 4 Oktober , 2023 min är märkt 4 x 1,25 . en svart otygad Dy 9 har miniklammer märkt 9 . är aba mini en slang genomskinlig efter pumpen ,en blå lika mått allt från eber (fabrikat) B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 4 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev Lintott: Eberspächers korta… En av få som vet hur märket stavas 👍🏻! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 5 Oktober , 2023 (redigerade) 6 timmar sedan skrev bemek: min är märkt 4 x 1,25 . en svart otygad Dy 9 har miniklammer märkt 9 . är aba mini en slang genomskinlig efter pumpen ,en blå lika mått allt från eber (fabrikat) B Tackar, hittade den här tex (original till Eber): https://standheizung-ersatzteile.com/shop/en/brennstofrohr-4x1,25-nat Då köper vi en 4mm gummislang från Hydroscand och testar och ser om det blir tätt. Men mycket märkligt att den är kass efter 1 år. Trodde att Eberspächer hade lite kvalité grejer, inga såna problem med min förra Planar. Redigerad 5 Oktober , 2023 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 5 Oktober , 2023 7 timmar sedan skrev Boanjohan: Den man kan köpa direkt från Kina är 5 mm ytterdiameter. Gissar det är standardmått för den typen slang. Nopp, hittade original slang, 4mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 5 Oktober , 2023 6 minuter sedan skrev patrikflink: Tackar, hittade den här tex (original till Eber): https://standheizung-ersatzteile.com/shop/en/brennstofrohr-4x1,25-nat Då köper vi en 4mm gummislang och testar och ser om det blir tätt. ursäkta, men det ska nog vara en hård slang...inte gummi det har jag lärt mig från kinavärmargruppen. rätt eller fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 5 Oktober , 2023 53 minuter sedan skrev Zaphir: ursäkta, men det ska nog vara en hård slang...inte gummi det har jag lärt mig från kinavärmargruppen. rätt eller fel? Den vita är hård som man stoppar in i gummislangen. Det är alltså gummislangen som inte är okej idag. Så du har rätt och fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 577 Postad 5 Oktober , 2023 (redigerade) 3 timmar sedan skrev patrikflink: Trodde att Eberspächer hade lite kvalité grejer, inga såna problem med min förra Planar. Det är kvalitet. Tillräcklig i alla fall. Eller rättare sagt - varenda gummislang avsedd för ändamålet (=diesel) skall hålla årtionden. Oavsett om de är från Eberspächer eller annat håll. 11 timmar sedan skrev patrikflink: Den fungerar felfritt, men slangen har typ tyg runt sig och den fuktar (har sett en pöl under). Eberspächer har mig veterligen inte vävomspunna slangar i original till detta, så den slangstumpen är nog något installatören tagit ur "bra-att-ha"-lådan. Kan mycket väl vara en slang med fel gummisammansättning (för bromsvätska t ex) eller att den var tämligen gammal, och därför nu börjat läcka. Omspunna slangar har ju den nackdelen att man inte kan inspektera gummit - de kan ju vara helt sönderspruckna inuti. (Har råkat ut för just det på stålomspunna bensinslangar, köpta från en "finare" styling/racingfirma på nätet. Efter bara 3-4 år började bilen formligen pissa bensin ur slangarna, som visade sig vara helt uppmurkna inuti. Överallt. Men de såg givetvis ut att vara i nyskick utanpå.) Redigerad 5 Oktober , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 5 Oktober , 2023 Nya slang på plats och värmaren brinner fint och inget diesel utanför. Hydroscand hade 4mm bränsle slang, men dom sa att bensin slang fungerar inte till diesel, så det blev en tur till Lantmännen och där jobbar dom endast med diesel maskiner. Ni ser slangen som satt respektive den nya på bilderna. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 577 Postad 5 Oktober , 2023 Ser ut som en gammal bensinslangstump som säkert installatören hade i "bra att ha"-lådan. Om du klär av den textilstrumpan skulle det inte förvåna mig om gummit är gammalt och sprickigt under, särskilt om du böjer den.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 5 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev IngemarE: Ser ut som en gammal bensinslangstump som säkert installatören hade i "bra att ha"-lådan. Om du klär av den textilstrumpan skulle det inte förvåna mig om gummit är gammalt och sprickigt under, särskilt om du böjer den.... I ärlighetens namn så tror jag inte det var fel på slangen. När jag tog bort den vita så hade den bara tryckts in några millimeter. Pumpens "hane" är nästa lika lång som själva gummi slangen, inte mycket plats kvar för den hårda vita slangen. Så dåligt installerat enligt mig, det är därför bild nr 2 visar en längre slang (tryckte in den vita till hälften). Blir alltid så mycket bättre när man gör något själv! Vi syns ute på sjön alla sjöbusar i helgen på tråden: 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser