Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
offeranodar

Hummerfisket gick dåligt i år

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har lite funderingar kring hummerfiske. La ut 7 hummertinor i år på  2 personer och fick inte napp i någon, inte ens en krabba.

 

Har använt dessa burar för hummerfisket de 3 senaste åren:

 

Hummer-/krabbur - Biltema.se

 

Hummer-/krabbur - Biltema.se

 

Vissa säger att biltemas hummerburar är dåliga. Men vad är egentligen skillnaden  mot de proffsigare? Det är ju bara nät och ett hål in, hur stor skillnad kan buren göra egentligen?

Min andra fundering är om jag använt fel bete. Har använt laxhuvuden som jag saltat och låtit ligga ca 1.5 vecka, med förslutet lock på. Hummerbete ska ju va lite ruttet. Hur gör ni andra när ni låter betet ruttna? Jag har använt strumpor som jag lagt betet i, istället för att lägga det i agn-påsen, men detta borde inte heller göra så stor skillnad, då jag gjorde så för 2 år sedan och fick då upp 10 krabbor på 6 burar, fiskade då på ett annat ställe med lerig botten. 

 

Stället som jag fiskat på är 14 meter och stenig botten så det känns ju ändå ganska rätt. Sett många andra lägga där också och hört av flera som använt proffsigare burar med makrill som bete att de fått lite hummer och krabbor.

 

Kan det vara så att jag bara hade otur denna gång? Jag såg att andra som tog upp sina burar på samma ställe hade både hummer o krabbor som sagt men de använde en proffsigare bur och makrill som bete i agnpåsen. Tänkte ge det ett försök till.

 

Hur går jag till väga steg för steg för  att få det mest ultimata betet?

 

Tack för svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu lyckades inte dina länkningar så bra men enligt mej är det som nedan: 

 

-40-594/ 14-179 enbart en idiot släpper i en sådan här bur i havet. Den är inte avsedd för hummerfiske överhuvudtaget. 

-14-180 /40-598, Jag fiskade med sådana burar för 10 år sedan då vi började, kräver en stor klick betong i botten för att fungera.

-40-595, helt ok.

 

För att fiska hummer behöver du ett ekolod och lära dig att läsa lodet. Det agn du beskrivit fungerar men kunde legat längre. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev sigge_1:

Hej, nu lyckades inte dina länkningar så bra men enligt mej är det som nedan: 

 

-40-594/ 14-179 enbart en idiot släpper i en sådan här bur i havet. Den är inte avsedd för hummerfiske överhuvudtaget. 

-14-180 /40-598, Jag fiskade med sådana burar för 10 år sedan då vi började, kräver en stor klick betong i botten för att fungera.

-40-595, helt ok.

 

För att fiska hummer behöver du ett ekolod och lära dig att läsa lodet. Det agn du beskrivit fungerar men kunde legat längre. 

 

Tack för svaret! Om jag förstått dig rätt så menar du att de orangea burarna är för dålig stabilitet och kan landa snett, samt  de små svarta burarna från biltema är för små för att landa bra på en stenig botten? Varför behövs det en stor klick betong i de orangea burarna för att fungera? 

 

Jag brukar kolla på sjökort och leta efter 10-20 meters djup på stenig botten där andra lägger, hur hjälper ekolod om jag ändå vet att det är stenig botten och rätt djup? 

 

Undrar även hur jag ska låta betet ruttna. Låter man dom ligga i en hink med eller utan lock och hur ofta ska man salta de? Det luktar ju förjäkligt så undrar var man förvarar det på bästa ställe också?

Redigerad av offeranodar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev offeranodar:

Tack för svaret! Om jag förstått dig rätt så menar du att de orangea burarna är för dålig stabilitet och kan landa snett, samt  de små svarta burarna från biltema är för små för att landa bra på en stenig botten? Varför behövs det en stor klick betong i de orangea burarna för att fungera? 

 

Jag brukar kolla på sjökort och leta efter 10-20 meters djup på stenig botten där andra lägger, hur hjälper ekolod om jag ändå vet att det är stenig botten och rätt djup? 

 

Undrar även hur jag ska låta betet ruttna. Låter man dom ligga i en hink med eller utan lock och hur ofta ska man salta de? Det luktar ju förjäkligt så undrar var man förvarar det på bästa ställe också?

De små svarta burarna duger knappt att fiska kräfta i stilla vatten med, de väger ingenting och kommer bara att försvinna. 

De orange burarna är alldeles för lätta de med och blåser bara omkring och försvinner (i originalutförande). 

Personligen tycker jag inte att någon av dessa burar skulle vara tillåtna att fiska med alls. 

Vill du fiska hummer så köp hellre färre och bättre burar. 

 

Fisken skall inte ruttna, det är själva  tanken med saltet. En försluten hink med insaltad fisk luktar ingenting alls, jag har mina på garageinfarten. 

 

Jag läser ständigt i olika hummerforum att folk fått sina burar stulna o.s.v, i själva verket är chansen nog större att de fiskat med lätta skräpburar, lagt för djupt, inte tänkt på strömmar, haft för stora välen, inte haft flytlina mot buren och sjunklina mot välet o.s.v

 

  

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sigge_1:

Hej, nu lyckades inte dina länkningar så bra men enligt mej är det som nedan: 

 

-40-594/ 14-179 enbart en idiot släpper i en sådan här bur i havet. Den är inte avsedd för hummerfiske överhuvudtaget. 

-14-180 /40-598, Jag fiskade med sådana burar för 10 år sedan då vi började, kräver en stor klick betong i botten för att fungera.

-40-595, helt ok.

 

För att fiska hummer behöver du ett ekolod och lära dig att läsa lodet. Det agn du beskrivit fungerar men kunde legat längre. 

 

Jag håller med angående burarna, sån skit de får lov att sälja. 
Men funkar det inte på det ena stället får man prova ett nytt 😉
Hur många gånger har du satt i år utan att få något?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag håller med angående burarna, sån skit de får lov att sälja. 
Men funkar det inte på det ena stället får man prova ett nytt 😉
Hur många gånger har du satt i år utan att få något?

Jag vet ju att det stället funkar eftersom andra fick hummer där så stället ska nog inte vara något problem. Men Det verkar vara burarna som är fel. Får väl bli att köpa några nya orangea i år och fylla de med tunga stenar så de lägger sig bra, och kanske satsa på bättre burar nästa år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sigge_1:

De små svarta burarna duger knappt att fiska kräfta i stilla vatten med, de väger ingenting och kommer bara att försvinna. 

De orange burarna är alldeles för lätta de med och blåser bara omkring och försvinner (i originalutförande). 

Personligen tycker jag inte att någon av dessa burar skulle vara tillåtna att fiska med alls. 

Vill du fiska hummer så köp hellre färre och bättre burar. 

 

Fisken skall inte ruttna, det är själva  tanken med saltet. En försluten hink med insaltad fisk luktar ingenting alls, jag har mina på garageinfarten. 

 

Jag läser ständigt i olika hummerforum att folk fått sina burar stulna o.s.v, i själva verket är chansen nog större att de fiskat med lätta skräpburar, lagt för djupt, inte tänkt på strömmar, haft för stora välen, inte haft flytlina mot buren och sjunklina mot välet o.s.v

 

  

 

 

Tack igen för svar. Vad är tanken med att man lägger fisken i en hink med lock och salt? Ska saltet göra så de torkar då? Går detta ens när hinken är försluten med ett lufttätt lock?

 

Lite kul experiment gjorde jag för några år sedan, då använde jag bara färskt bete och fick bara krabba. Men hummern ska gilla lite mer "ruttet"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-02 vid 14:48 skrev sigge_1:

De små svarta burarna duger knappt att fiska kräfta i stilla vatten med, de väger ingenting och kommer bara att försvinna. 

De orange burarna är alldeles för lätta de med och blåser bara omkring och försvinner (i originalutförande). 

Personligen tycker jag inte att någon av dessa burar skulle vara tillåtna att fiska med alls. 

Vill du fiska hummer så köp hellre färre och bättre burar. 

 

Fisken skall inte ruttna, det är själva  tanken med saltet. En försluten hink med insaltad fisk luktar ingenting alls, jag har mina på garageinfarten. 

 

Jag läser ständigt i olika hummerforum att folk fått sina burar stulna o.s.v, i själva verket är chansen nog större att de fiskat med lätta skräpburar, lagt för djupt, inte tänkt på strömmar, haft för stora välen, inte haft flytlina mot buren och sjunklina mot välet o.s.v

 

  

 

 

Har du betet i en försluten hink utan luft eller är den öppen så luft kommer i? Och hur ofta saltar du? Antar att du låter det ligga 1 månad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-04 vid 06:39 skrev offeranodar:

Har du betet i en försluten hink utan luft eller är den öppen så luft kommer i? Och hur ofta saltar du? Antar att du låter det ligga 1 månad?

Man, eller snarare i alla fall jag saltar makrill/ laxhuvud rejält med vanligt tö-salt i ett stort kar, lägger sedan över i tätt förslutna hinkar och låter det stå ute året runt. Just för tillfället fiskar jag med laxhuvud från förra säsongen som har stått jämte vedstapeln hela sommaren. Fisket går utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...