Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Tuula

Slirande HS1e backslag. Eller är det axel-relaterat?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har nyss införskaffat en Minor 7600 med TAMD41-P tillsammans med HS1 backslag.
Växel fram är väldigt distinkt och fin men backen slirar. Vid första provkörning bet den knappt alls.

Vid kontroll visar sig vara ATF olja i backslaget (som ändå funkat bra enligt tidigare ägare).
Jag bytte då till 15w40 enligt spec och körde ur, bytte igen tillsammans med filter.
Men den fortsätter slira. Jag har frilagt reglaget för att utesluta att den begränsar.

Jag var tvungen att byta hamn och därmed provköra båten i högfart. Döm om min förvåning att efter högfart så tjångade backen i distinkt och med kraft. Överlycklig som jag blev tuffade jag in i hamnen och ska backa ytterligare men då slirar den igen.

Så bevisligen finns grepp i lamellerna. Ska en axel på HS1 röra sig i axialled vid växling?
Kan det vara där problemet ligger? Att efter högfart har axeln tryckts i ”rätt position” för backväxling? Men efter lågfart fram så vill den inte mer..?

Båten har black jack som jag avluftade direkt vid sjösättning. Men kan den vara bov i detta drama?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeltätningen kan du iallafall utesluta som felkälla skulle jag säga.

Vanligaste anledningen till dessa problem är nog ändå lamellerna.

Men det skulle ju även kunna ha att göra med att propellern sitter löst på axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...