Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
raol

Oljetömningspumpen når inte all olja

Rekommendera Poster

Ena brorsan och jag var vid båten i går och skulle byta olja inför vintern. Motorn, en Lombardini LDW 903, har en medföljande oljetömningspump som sitter monterad på ena sidan av motorn, med en slang som går ner till oljesumpen. När vi pumpade ut nu kom det bara lite över en liter innan pumpen började suga luft, och totalt fick vi väl ut runt 1.5 liter. Normal oljemängd är 3.2 liter för motorn. Vi fyllde på med ny olja tills det var rätt nivå på oljestickan, och fick i ungefär samma volym som hade pumpats ut. Med andra ord är det närmare två liter, 2/3, av oljan i sumpen som vi inte kommer åt.

Jag begriper inte riktigt hur det är möjligt, för rimligtvis sitter oljepumpens slang vid avtappningshålet för sumpen, i botten.

Vi lät den påfyllda oljan sjunka ner ordentligt och pumpade sen ut allt som gick igen, och fyllde på ny olja till rätt nivå. Samma förhållande och mängd som förra gången, så det verkar inte vara nåt stopp i slangen eller så.

Bilden visar en lite mindre modell i samma motorserie, men här ser man tydligt pumpen på sidan och vart slangen går. Jag kan inte förstå varför vi inte får ut all olja...

bild.thumb.png.4b29608856a4e900ff16c1d7404c43f9.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker att det ska vara 3.2liter?

Självklart brukar man inte få ut varje droppe, men en sådan stor skillnad känns orimligt. Sen vill ju oljefilter ha en skvätt, men knappast så mycket.

Har ni testat att suga med extern pump genom oljestickan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Är du säker att det ska vara 3.2liter?

Självklart brukar man inte få ut varje droppe, men en sådan stor skillnad känns orimligt. Sen vill ju oljefilter ha en skvätt, men knappast så mycket.

Har ni testat att suga med extern pump genom oljestickan?

Oljefiltret har vi inte rört just nu (byter till våren), så den volymen kan vi bortse från. Sen ser jag nu att jag läst på fel rad. 2.4 liter eller 3.8 liter är det som gäller för modellen. Finns med två olika oljesumpar, och jag vet inte vilken vi har. Hur som helst är det då i stället nästan hälften eller mer än 2/3 som vi inte får ut.

Jag vet inte om vi skulle kunna hitta en så smal slang så att den går ner i oljestickans rör. Kanske 5-6 mm ytterdiameter på slangen i så fall. Nå, vi får se till våren om vi kanske blir tvungna att skruva loss nippeln på sumpen och tömma direkt till ett tråg, om vi kan få in ett under motorn.

Motorn har inte gått mycket denna säsongen, och vi har fyllt på ett par liter färsk olja, så det är nog inga problem att vänta.

Men irriterande att inte veta vad som är fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev raol:

Jag vet inte om vi skulle kunna hitta en så smal slang så att den går ner i oljestickans rör. Kanske 5-6 mm ytterdiameter på slangen i så fall.

Jodå, använder denna som är grym:

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/oljebytarpumpar/oljebytarpump-ca-8-lit-min?gclid=CjwKCAjwseSoBhBXEiwA9iZtxkC-J_ZSS_aXpKMdZaHxYuGFjqcHdF38htdzKL7KJMDiEeQjargZ9hoCH9AQAvD_BwE

I år ska jag testa att pumpa olja med den också för att slippa stå med en 20 liters dunk (mina maskiner rymmer lite mera).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att du har ovanligt mycket slagsida eller trim på båten?

Om normala avvikelser över huvud taget kan ha sådan påverkan på mängd olja som går att suga ut känns dock tveksamt. Men kan ju vara en faktor att ha koll på ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Boanjohan:

Kan det vara så att du har ovanligt mycket slagsida eller trim på båten?

Om normala avvikelser över huvud taget kan ha sådan påverkan på mängd olja som går att suga ut känns dock tveksamt. Men kan ju vara en faktor att ha koll på ändå.

Båten ligger i princip helt plant i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev raol:

Jag vet inte om vi skulle kunna hitta en så smal slang så att den går ner i oljestickans rör. Kanske 5-6 mm ytterdiameter på slangen i så fall. Nå, vi får se till våren om vi kanske blir tvungna att skruva loss nippeln på sumpen och tömma direkt till ett tråg, om vi kan få in ett under motorn.

Jag använder en liknande som den här Oljesug och den fungerar att suga genom oljestickans rör. Motor: VP MD5 och VP MD2020 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Lombardini LDW 903 lutar lite bakåt ,när jag sög genom hålet till oljestickan fick jag bara ut hälften av oljan .Med pumpen fick jag ut resten .Det kan inte vara så att din motor lutar lite framåt.Eventuellt att hela båten lutar lite framåt .ett par grader gör stor skillnad.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Min Lombardini LDW 903 lutar lite bakåt ,när jag sög genom hålet till oljestickan fick jag bara ut hälften av oljan .Med pumpen fick jag ut resten .Det kan inte vara så att din motor lutar lite framåt.Eventuellt att hela båten lutar lite framåt .ett par grader gör stor skillnad.Ronnie

Motorn är plan i förhållande till båten. Båten lutar en kvarts grad bakåt - ca fyra centimeter på hela vattenlinjeslängden som är knappt åtta meter. Det är helt försumbart. Det motsvarar några tiondels millimeter i sumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag suger ut oljan via hålet för oljestickan, tog hänsyn till oljemängd i filtret men fick inte ihop rätt volym men så kom jag på att ny olja fyllde jag till MAX märket men på hösten var nivån vid MIN. Hade otur då jag tänkte initialt 🤨

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...