Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Amiz

El schema Albin25-71 ???

Rekommendera Poster

Letar efter ett helt el schema till en Albin 25 -71:a ??

på min panel sitter det 3 indikerings lampor 

Ladd lampa röd

Oljetryck gul

+en röd som jag inte vet vad den är till?? 

img035.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag inte haft en Albin 25 själv så hade jag sagt emot dig om färgerna på oljetryck och laddning. Laddlampan är ju "bara" en varningslampa och är normalt alltid (skulle jag vilja påstå) gul eller orange, medan oljetryckslampan är röd eftersom det innebär akut problem att köra vidare. Men på A25 kopplade man tvärtom i original....

Den extra lampan(#7 i ditt schema) finns inte med på elschemat till 1971 års modell, så frågan är om din verkligen är 1971 ?

bild.png.1b0a02003733d386917e13169ae2059c.png

Några A25-varianter hade indikeringslampa för påslagna lanternor på panelen vill jag minnas. Men eftersom din extralampa styrs på minussidan (tänds när signalen läggs till minus) som givare på motorn, skulle jag gissa att det kanske är en temperaturvarning. En ledtråd skulle kanske vara om du skrev vad du har för motor, då årsmodellen kanske inte är 1971.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Amiz:

Har en VP MD 11 c

Då är det väl inte originalmotorn? Elsystemet är väl en blandning av utbytt med motorn och ursprungligt från båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Rascal:

Då är det väl inte originalmotorn? Elsystemet är väl en blandning av utbytt med motorn och ursprungligt från båten.

Precis min tanke.

1971 hade väl A25 i original fortfarande en 2-cyl Albindiesel (AD-21), men det var väl ungefär då som man övergick till MD2B som sedan var vanligaste motorn t.o.m. 1972.

I och med DL-modellen som kom 1973 (inte 1974 som t ex PB skriver) så blev det trecylindrigt,  MD3B t.o.m. 1975, därefter MD17C.

MD11C är den tvåcylindriga versionen av MD17C, och den fanns ju inte 1971 utan kom först flera år senare (1975-1981 tror jag det var).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev IngemarE:

MD11C är den tvåcylindriga versionen av MD17C, och den fanns ju inte 1971 utan kom först flera år senare (1975-1981 tror jag det var).

Helt riktigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...