Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
Pitti

Johnson från 82 2 Takter 35hk bara5 till 6knop!?

Rekommendera Poster

Hey,har den ovannämnd motor på en Crescent 50c HT från 73..Båten har vanligt vikt 350kg,Med all utrustning som Ankare,Bensintank,Fiskeutrustning,Verktyg och andra grejor,Motor och mig själv vägar Båten kanske 550kg.

Båten går max 6 knop med vinden.3.gif Det är misstänkt långsamt.Måste nämnas att det finns ett rätt hög kapell på Båten men som är ganska vindsnittigt utformat och det verkar att det finns ingen stor skillnad i maxknop med lossade eller uppdragna Kapell.

Således är det nåt fel på Motorn eller är det vanligt för den här Motorn och dem här förhallenden.Hörde ochså att det skulle går betydligt fotare med en 4 Takter än med en 2 takter inom samma hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla att motorn går på alla cylindrar (kolla att du har gnistor på alla tändstift).

Har du varvräknare? Om ja vad varvar motorn på fullgas? Om nej så kan det vara så att den varvar för lite på fullgas - orsaken kan vara fel propeller med för mycket stigning på propellern. Köp i så fall en varvräknare så du ev kan rätta till detta. Det finns tumregler för hur man skall experimentera sig fram till en lämplig propeller som låter motorn varva på det av tillverkaren rekommenderade varvtalet på fullgas (gissningsvis ca 5500 varv/min på fullgas - kolla i handboken).

Du måsta komma upp i planing om du skall få nån högre fart.

Det inträffar i regel först vid ca 13-14-15 knop nåtsånt på båtar med skrov avsedda att plana.

Finns ju halvplanande skrov också och de brukar inte gå så fort.

Har du nån bild på din båt så man kan se hur skrovet ser ut?

Om båten är ca 5 meter lång så är 35 hk i minsta laget. 50-60 hk (om skrovet tål det) är nog bättre i och för sig. Vad är max motor som kan användas enl blå skylten på båten?

Näe, 4-takt är inte nåt starkare el snabbare på din båt, snarare tvärtom om vi jämför två nya moderna 4-takt och 2-takt idag. Men det fanns inte så små 4-takt utombordare när din båt var ny.

En ny 4-takt i dag skulle nog vara betydligt starkare och snabbare än din motor du har på båten nu. Men en av fördelarna med 2-taktare är att de är lätta och har bra effekt. 4-takt väger i regel mer och har kanske inte riktigt det där draget alla gånger man kan få i en bra 2-taktare. Har själv haft 2-takt förr men kör nu 4-takt, är nöjd.

Som sagt, du behöver få mer snurr på din nuvarande motor så du kommer upp i plan. Men 35 hk är nog i minsta laget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag äger en Crescent 50C och på den har jag en 25 hp Nissan tvåtakt.Jag får utan vidare upp min båt i 20-21 knop och den planar vid ungefär 13 knop. Är man för många i båten och alla vill sitta bak så blir den baktung, men klarar ändå ca 9 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...