Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Dun

Temp eller oljevarning på MD11c?

Rekommendera Poster

Senaste veckan har jag fått problem med larm på min MD11C och jag tänkte kolla om jag kunde få lite hjälp med att tänka.

 

  1. Börjar vrida på nyckeln
    1. I läget innan tändning så lyser båda lamporna och summern tjuter
    2. Jag tänder och motorn startar
    3. Summern slutar tjuta
    4. Oljelampan slocknar kort därefter men AMP-lampan lyser
    5. Jag gasar på lite på tomgång för att AMP ska slockna (något om ett magnetfält, minns inte).
       

Allt är precis som det ska här.

 

Jag ger mig ut och kör ca 10-15 minuter och stannar till för att kolla till en vik. Helt plötsligt börjar summern tjuta samtidigt som oljelampan lyser. Tempmätaren visade på ca 1/4. Jag kollar även tempmätaren på martec-systemet och även den visar normal temp. Kylsystemet pumpar precis som det ska och ingenting verkar konstigt.

 

Efter lite gasande och framförallt väntande så ger det sig och lampan slocknar och summern slutar tjuta. Jag kör iväg utan problem och när jag saktar ner får jag larm en liten stund som ger sig efter ca 20 sekunder.

 

Dagen efter kollar jag så att jag har olja, jag kollar och hittar inga läckor eller liknande innan jag kör iväg men samma typ av händelse inträffar.

 

Den här gången kommer jag iväg precis som vanligt och summer+oljelampan drar igång precis när jag saktat av och ska lägga till. Jag stänger av och pillar med annat för att sedan starta upp och få larm som går igång och sedan stängs av efter en stund.

 

HÄR upptäcker jag att tempmätaren nästan är i botten och att den till och med sjunker lite. Vid det där laget borde jag haft ca 1/5 temp.

 

Ska tilläggas att tidigare hade problem med överhettning (löst genom byte av termostat) men minns inte om enbart summern tjöt eller om det var summer + oljelampan.

 

Jag tänkte börja med att byta tempgivaren men blev med ens osäker på om det är rätt första sak att göra. Jag funderar på om det finns någon logik i såhär gamla grejer. Dvs. kan jag verkligen få larm på en trasig givare? När det är såhär "lowtech" tänker jag mig mer att det är binärt i form av att mätaren antingen visar rätt eller fel temp men inte att det finns en "hjärna" som kan larma om givaren är kass.

 

Sen funderar jag på om det skulle kunna vara så att tempgiveriet är funktionsdugligt och att motorn istället går kall. Vad vet jag, kanske till följd av något med oljetrycket att göra då? Kan en motor gå kall och vad bör man kolla i sådant fall?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dun:

Senaste veckan har jag fått problem med larm på min MD11C och jag tänkte kolla om jag kunde få lite hjälp med att tänka.

 

  1. Börjar vrida på nyckeln
    1. I läget innan tändning så lyser båda lamporna och summern tjuter
    2. Jag tänder och motorn startar
    3. Summern slutar tjuta
    4. Oljelampan slocknar kort därefter men AMP-lampan lyser
    5. Jag gasar på lite på tomgång för att AMP ska slockna (något om ett magnetfält, minns inte).
       

Allt är precis som det ska här.

 

Jag ger mig ut och kör ca 10-15 minuter och stannar till för att kolla till en vik. Helt plötsligt börjar summern tjuta samtidigt som oljelampan lyser. Tempmätaren visade på ca 1/4. Jag kollar även tempmätaren på martec-systemet och även den visar normal temp. Kylsystemet pumpar precis som det ska och ingenting verkar konstigt.

 

Efter lite gasande och framförallt väntande så ger det sig och lampan slocknar och summern slutar tjuta. Jag kör iväg utan problem och när jag saktar ner får jag larm en liten stund som ger sig efter ca 20 sekunder.

 

Dagen efter kollar jag så att jag har olja, jag kollar och hittar inga läckor eller liknande innan jag kör iväg men samma typ av händelse inträffar.

 

Den här gången kommer jag iväg precis som vanligt och summer+oljelampan drar igång precis när jag saktat av och ska lägga till. Jag stänger av och pillar med annat för att sedan starta upp och få larm som går igång och sedan stängs av efter en stund.

 

HÄR upptäcker jag att tempmätaren nästan är i botten och att den till och med sjunker lite. Vid det där laget borde jag haft ca 1/5 temp.

 

Ska tilläggas att tidigare hade problem med överhettning (löst genom byte av termostat) men minns inte om enbart summern tjöt eller om det var summer + oljelampan.

 

Jag tänkte börja med att byta tempgivaren men blev med ens osäker på om det är rätt första sak att göra. Jag funderar på om det finns någon logik i såhär gamla grejer. Dvs. kan jag verkligen få larm på en trasig givare? När det är såhär "lowtech" tänker jag mig mer att det är binärt i form av att mätaren antingen visar rätt eller fel temp men inte att det finns en "hjärna" som kan larma om givaren är kass.

 

Sen funderar jag på om det skulle kunna vara så att tempgiveriet är funktionsdugligt och att motorn istället går kall. Vad vet jag, kanske till följd av något med oljetrycket att göra då? Kan en motor gå kall och vad bör man kolla i sådant fall?

 

 

 

Oljelampan varnar för dåligt oljetryck! Om du kör utan oljetryck dödar du motorn. Kolla vad problemet är!

Låg temp är något annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljetryckslampan lyser är det inte tempgivaren du ska byta. Du kan prova att byta oljetrycksvakten för att se om problemet försvinner, men det bästa är ju att mäta oljetrycket med en mekanisk mätare som du ansluter istället för oljetrycksvakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord säger ni att det vore ologiskt att koppla oljelampan till något annat än oljetrycket, och stt jag helt enkelt minns fel? Låter såklart mest rätt men jag tyckte fasen den lös när tempen sköt i höjden.

 

Men ok, bara till att börja undersöka oljan då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...