jhnlfgrn 4 Postad 28 September , 2023 Hej! Har en gammal Mercury 650 från 68. Motorn går bra men jag har två problem: 1. Den laddar inte batteriet. Vad jag förstått så är det troligtvis likriktaren. Men innan jag börjar bråka med det tänkte jag mäta upp så att jag vet om statorn ger spänning. Jag har läst att man kan koppla bort de två ledningarna (gula) som går från statorn till likriktaren och därefter starta motorn och mäta växelspänningen mellan dom? Stämmer det att detta är rätt metod? Vad bör jag få för spänning då? 2. Motorn stannar inte då jag vrider nyckeln på off. När jag mäter upp motståndet mellan den orangea kabeln och jord i handsken som man sätter i motorn så visar den 400kohm. Det är väl lite högt?. Borde väl vara typ 0. Kanske är dålig kontakt i tändningskontakten?! Om jag nu vill sätta en "kill switch" som alternativt sätt att stänga av motorn så har jag förstått att jag ska koppla den orangea kabeln till jord. Dvs den som går till blå anslutning på "switch boxen". Verkar det rätt? Jag bifogar en bild med kopplingsschemat med de jag frågar om. Tacksam för råd och tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 September , 2023 1. Korrekt. Mät med instrumement inställd på AC, gissningsvis 18 Volt. 2. Om D eller E är kopplad till svart på tändningslåset (otydlig bild) och du mäter på mellan svart och orange i hansken som är kopplad till tändningslåset så stämmer din teori. Du kan byta till en standard likriktarbrygga som klarar minst 10A. Viktigt att den monteras så att den kan avleda värme. Finns t.ex. på RS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhnlfgrn 4 Postad 29 September , 2023 3 timmar sedan skrev guestsson: 1. Korrekt. Mät med instrumement inställd på AC, gissningsvis 18 Volt. 2. Om D eller E är kopplad till svart på tändningslåset (otydlig bild) och du mäter på mellan svart och orange i hansken som är kopplad till tändningslåset så stämmer din teori. Du kan byta till en standard likriktarbrygga som klarar minst 10A. Viktigt att den monteras så att den kan avleda värme. Finns t.ex. på RS. Ok. Tack för svaren. Jo precis D är jord och den som kopplas till E då man vrider på AV. Men som sagt är motståndet väldigt högt så jag måste se över tändningslåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser