Marmo 0 Postad 27 September , 2023 Hej, har nyligen köpt en nimbus 26 dc epoca (-89) . Efter första sommaren så tappar den kraft och varvar inte. På varvet där den står så testar dom kompressions trycket och det är tydligen jättedåligt.. enl honom så måste vi köpa ny ( renoverad) motor för typ 180.000:- + arbete.. han menar det inte finns reservdelar till dessa motorer? Vi har hört annat.. Är det någon som har erfarenhet av sånt här och vet om detta stämmer. Eller ska man fråga annat varv ? Vet någon något runt Göteborg som renoverar motorer? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 27 September , 2023 19 minuter sedan skrev Marmo: Hej, har nyligen köpt en nimbus 26 dc epoca (-89) . Efter första sommaren så tappar den kraft och varvar inte. På varvet där den står så testar dom kompressions trycket och det är tydligen jättedåligt.. enl honom så måste vi köpa ny ( renoverad) motor för typ 180.000:- + arbete.. han menar det inte finns reservdelar till dessa motorer? Vi har hört annat.. Är det någon som har erfarenhet av sånt här och vet om detta stämmer. Eller ska man fråga annat varv ? Vet någon något runt Göteborg som renoverar motorer? Tacksam för svar. Klart att det finns reservdelar, men: Skicket på tex blocket kan vara så illa (då jag gissar att den är sötvattenkyld) så det lönar sig inte att renovera. Ett utbytes block brukar rekommenderas och diverse kringutrustning. Gå in tex på Värmdö motorteknik och kolla vad det kostar. Finns säkert flera företag som kan hjälpa dig, tyvärr känner jag inte till dom på västkusten, håller till på rätt sida😉. Båt är ingen spargris, utan en dyr hobby om man inte skruvar själv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 27 September , 2023 Hmm... Dom vill alltså sälja en nyrenoverad motor för att de inte finna delar att tillgå för din motor. Varifrån kommer delarna till den nyrenoverade motorn då, har verkstaden tillverkat delarna själva? Eller innebar renoveringen ett par lagen ny färg på den gamla motorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marmo 0 Postad 27 September , 2023 Ja man undrar ju, dom använde sig av något företag i Linköping som renoverade motorer.. känns som att dom kanske inte har kunskap till det själva… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 32 Postad 27 September , 2023 Reservdelar är inget problem alls till en cheva small block. Om du har bra oljetryck så kan det räcka med att bara byta topparna. Fast då bör den ha varit sötvattenkyld! Om sjövattenkyld så kan ett alternativ vara att skaffa ett longblock, kostar runt 40' + montering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 27 September , 2023 Walléns Motorrenoveringar https://www.wallensmotor.se/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 27 September , 2023 Här är några du kan prata med. https://www.blocket.se/annons/stockholm/renoverade_toppar_stort_urval/15357978 https://www.blocket.se/annons/stockholm/helrenoverade_longblock_mercruiser_volvopenta/92112346 https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercruiser_350_mpi_bravo/92897423 https://www.blocket.se/annons/varmland/renoverade_4_3_5_7_7_4_mercruiser_volvo/51074442 https://www.blocket.se/annons/stockholm/remanufactured_mercruiser_alpha_4/1400065283 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marmo 0 Postad 28 September , 2023 Tack så mycket!🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas123 2 Postad 28 September , 2023 Hej, jag kan verkligen rekommendera Claes Sjöholm Marin i Kärna (Kungälv). Nollsju 05 22 13 06. Där får du gedigen kunskap och betalar inte för dyra verkstadslokaler mm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marmo 0 Postad 28 September , 2023 Toppen! Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser