Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
AlmaSBG

Yanmar ysm8

Rekommendera Poster

Hej har en snipa med yanmar ysm8 motor, liggande cylinder, är ingen motor meckare men försöker! Startar bara i bland, har lämnat spridare & insprutare på ultraljuds tvätt o service, rensat tanken & alla bränsleledningar samt nytt filter mm, skulle starta men då var startmotorn plötsligt paj och generstorns diodbrygga likaså, såg att det finns någon mekanisk verkstad i Göteborg som grejar med beg yanmar prylar? Någon som vet eller andra tips? Sen undrar jag lite om detta med att stänga av motorn? Har fått och läst lite olika bud,på bifogade foto nummrerade 1,2,3 så finns 1 spak vänster sida vid spridaren som sägs att man stänger av med men det ska inte vara bra för cylinder fylls med onödigt bränsle?? Sen sitter en annan arm som är fast skruvad och har med vevstarten att göra och någon tycker att det är den som man fimpar motorn med? Sist! Vid sistnämnda armen är gasreglaget och jsg undrar varför den rör sig max "typ" 3-4 mm mellan tomgånsläget & full gas? Sitter också en rund mutter ( kanske är dendär regulatorn det skrivs om?) Men då jag monterade bort insprutaren för service är jag osäker på hur den ska skruvas in eller ut? Uppfattar det dom den påverkar det fär lilla spelet på gasvajer mekanismen? Ja många frågor men vad göra! Håll till godo och den som orkar läsa o svara är välkommen! Jag kan matlagning så om någon vill harecept på sjömansbiff så kan jag vara behjälplig med det/ Alma@

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag har en yanmar yse8 men det kanske inte är så stor skillnad. Jag ser inga av bilderna du nämner men spaken som sitter vid spridaren kan man stoppa motorn med om det behövs. Den släpper kompressionen i cylindern. Jag tror att mer erfaret folk kallar den för pysen. Om vi menar samma spak. Jag använder den när jag ska lufta systemet också för att över huvud taget kunna dra runt motorn för hand. 

Jag har haft bort min regulator i sommar också och vid drift ska gasreglaget skruva igen den förstod jag till slut efter diverse hårtestar som revs ur huvet. När man drar ner gasreglaget för att motorn ska stoppa så öppnar regulatorn. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men fungerar gör det.

Lägg gärna upp bilder som sagt så kanske vi kan bena mer i det tillsammans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YSE / YSB har samma insprutningssystem. YSM har ganska många saker som skilljer från dom tidigare generationerna, bla insprutningspumpen och regleringen (och blocket...)

 

På YSM så har du en arm (Engine stop lever) framför regulator fästet (governor lever 2, armen reglage vajern går till) dom sitter uppe på blockets gavel ovanför vevstartsfästet och oljestickan. Vrider du på den armen så tvingar den governor lever 2 att stänga regleringen på insprutningspumpen.

 

Du bör ha ett stoppreglage vid instrument panelen, i stort sett en vajer som går ner till motorn och fäster på "engine stop lever". Dra ner motorn på tomgång och dra i den vajern så ska motorn stanna.

 

Spaken vid spridaren är troligen Dekompressions spaken. Den öppnar en ventil så att kompressionen uteblir när du vevstartar motorn manuelt. går att använda för att nödstoppa motorn om den skenar men ska nrmalt bara användas vid start av motorn eller när du ska lufta bränslesystemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skeppparn:

Hej! 

Jag har en yanmar yse8 men det kanske inte är så stor skillnad. Jag ser inga av bilderna du nämner men spaken som sitter vid spridaren kan man stoppa motorn med om det behövs. Den släpper kompressionen i cylindern. Jag tror att mer erfaret folk kallar den för pysen. Om vi menar samma spak. Jag använder den när jag ska lufta systemet också för att över huvud taget kunna dra runt motorn för hand. 

Jag har haft bort min regulator i sommar också och vid drift ska gasreglaget skruva igen den förstod jag till slut efter diverse hårtestar som revs ur huvet. När man drar ner gasreglaget för att motorn ska stoppa så öppnar regulatorn. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men fungerar gör det.

Lägg gärna upp bilder som sagt så kanske vi kan bena mer i det tillsammans.

På YSE / YSB så fungerar bränsle reglegleringen igenom att öppna en bypass direkt efter "pumpen" som då recirkulerar bränsle till före pumpen. Reglagearmen går direkt på en skruv med nålventil.

 

Stängd bypass är fullgas på motorn (allt bränsle trycks vidare till spridaren), öppen är avstängd motor (inget tryck på högtryckssidan, allt går tillbaka till före pumpen). Blir inte så mycket enklare än detta 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LuminaL:

På YSE / YSB så fungerar bränsle reglegleringen igenom att öppna en bypass direkt efter "pumpen" som då recirkulerar bränsle till före pumpen. Reglagearmen går direkt på en skruv med nålventil.

 

Stängd bypass är fullgas på motorn (allt bränsle trycks vidare till spridaren), öppen är avstängd motor (inget tryck på högtryckssidan, allt går tillbaka till före pumpen). Blir inte så mycket enklare än detta 🙂

Tackar för det klargörandet! 

Så vid lite mindre gaspådrag är bypassen bara stängd lite? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev skeppparn:

Hej! 

Jag har en yanmar yse8 men det kanske inte är så stor skillnad. Jag ser inga av bilderna du nämner men spaken som sitter vid spridaren kan man stoppa motorn med om det behövs. Den släpper kompressionen i cylindern. Jag tror att mer erfaret folk kallar den för pysen. Om vi menar samma spak. Jag använder den när jag ska lufta systemet också för att över huvud taget kunna dra runt motorn för hand. 

Jag har haft bort min regulator i sommar också och vid drift ska gasreglaget skruva igen den förstod jag till slut efter diverse hårtestar som revs ur huvet. När man drar ner gasreglaget för att motorn ska stoppa så öppnar regulatorn. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men fungerar gör det.

Lägg gärna upp bilder som sagt så kanske vi kan bena mer i det tillsammans.

Har du manualen till YSE8? Annars är den här...

 

Å en sprängskiss så är det enklare att få isär o ihop igen. Fig 10 är insprutningspumpen.

 

En verkstadshandbok som beskriver hur man ska meka med motorn. Sådana här handböcker har  man inte så stor nytta av till moderna motorer, de går inte lika enkelt att meka för en lekman.

yanmar-ys8_12-operation.manual.pdf yanmar-ys8_12-sprangskisser.pdf yanmar-ys8_12-verkstadshandbok.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Har du manualen till YSE8? Annars är den här...

 

Å en sprängskiss så är det enklare att få isär o ihop igen. Fig 10 är insprutningspumpen.

 

En verkstadshandbok som beskriver hur man ska meka med motorn. Sådana här handböcker har  man inte så stor nytta av till moderna motorer, de går inte lika enkelt att meka för en lekman.

yanmar-ys8_12-operation.manual.pdf 1 MB · 0 downloads yanmar-ys8_12-sprangskisser.pdf 1 MB · 0 downloads yanmar-ys8_12-verkstadshandbok.pdf 2 MB · 0 downloads

Åh, tack! Toppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev skeppparn:

Tackar för det klargörandet! 

Så vid lite mindre gaspådrag är bypassen bara stängd lite? 

japp det stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...