Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
OweE

Eberspächer Airtronic L D5

Rekommendera Poster

Har i min Nimbus 365 en Eberspächer Airtronic L D5 som enligt min mening inte fungerar som den skall. 
När jag kopplar på den så startar den perfekt! Efter en stund så går den ner i varv en aning för att sedan eter ett tag stanna helt och hållet, detta inträffar när begärda temperaturen har uppnåtts. Efter att temperaturen i kabinen sjunkit så startar den inte på nytt av sig själv. Ifall jag ökar på termostaten så startar den dock, eller om jag stänger av den och startar på nytt utan att röra termostaten.
Jag har haft en liknande värmare tidigare som fungerade "klockrent", den gick ned i betydligt lägre varv och stannade praktiskt taget aldrig helt och hållet. Min nuvarande värmare är c:a tio år gammal och satt i båten när jag köpte den.
Kan det vara "hjärnan" d v s kretskortet som är felaktigt eller kan det vara något annat? Någon i gruppen som varit ut för något liknande? Är tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om något liknande. Värmaren stängde av sig när det blev ok varmt men startade inte sen när det blev kallare. Fick, som du, stänga av och starta om. Jag fick efter kontakt med Thermoprodukter (https://www.thermoprodukter.se) bra tips om hur jag skulle felsöka. Kommer nu inte ihåg vad det var som var fel men min har nu fungerat i 14 år utan problem. Jag får visserligen ställa den på ett par grader mer än den ger men det lär man sig snart.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den fungerar som min gamla D4 Airtronic skulle göra - enligt den manualen:

Om temperaturen är mer än ett par grader varmare än önskat så kommer den successivt stänga av, då den bedömer att inte ens lägstavärmeläget är lågt nog. Det verkar ju din göra.

Men sedan återstartar den inte förrän temperaturen sjunkit en bra bit (flera grader ?) under den önskade/inställda temperaturen. Vi startade den därför alltid manuellt på kvällen när det började kyla på.

Så det enda som möjligen skulle vara "fel" i ditt fall (om den fungerar likadant) är att termostaten kanske tycker det är varmare än vad det är. Men kolla även vad som gäller för just din version när det kommer till omstart. Kan vara lite olika också beroende på vilken typ av kontrollpanel man har, tror jag.

Tänk på att dessa värmare ju primärt är gjorda för att värma upp bilar inför avfärd, och senare modeller upplever jag har blivit ännu mer "intriktade" på just detta. I min nya båt sitter t ex en D4 Airtronic med en panel av modell "Easy Start Pro". Ser jätteflott ut, men fullständigt hopplös att ha i båt/husbil med en massa rattande och knappande. Defaultinställningen är dessutom timer = 30 min, så vill man ha värme längre än så måste man även ställa om timern. Varje gång. Och vill man ändra temperaturen så gäller den nya man ställt in först efter nästa omstart. Kanske bra i en bil för parkeringsvärme, men inte i båt. Så nu har jag bytt panel....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...