Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Nht1

Fråga om oljor

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en gammal VP md5:a och köpte Biltemas billigaste mineralolja men upptäckte att oljan var helt genomskinlig. Det gick inte att se nivån på oljestickan utan man fick känna sig fram. Ganska märkligt!! Ska olja vara helt genomskinlig? Den brukar ju vara lite gulaktig.

 

Kan det vara så att denna olja är olämplig? Tänker att det är en lågvarvig maskin utan högt arbetstryck.

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motoroljor/mineraloljor/10w-30/motorolja-10w-30-2000022972

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog svagt gulaktig om du tittar i flaskan. Men med tunna hinna som du har på oljestickan ser den dock säkert genomskinlig ut.

 

Fast så ska ny olja se ut. Att den blir mer svart beror på att den tar upp sot och andra föroreningar, och det brukar den bli redan efter ett tiotal timmar. Men på en ny eller nyrenoverad motor kan den förbli nästan hopplös att se på oljestickan under ganska lång tid. Egentligen bra alltså, men svårare att se nivån - ja.

 

Torka av stickan, mät igen och håll den så du ser skimret av "blöta" så ser du oljenivån.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips för att lättare se oljenivån är att göra följande:

1. Dra upp oljestickan och torka av den helt.
2. Sätt tillbaks den helt i röret.
3. Dra upp den igen, och lägg den rakt mot ett vitt papper, utan att röra den i sidled/höjdled och håll den kvar där. Där oljan väter pappret är nivån, och då är det lätt att se var den nivån är i förhållande till markeringarna på oljestickan.

 

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet hur vanlig olja ser ut. Denna var i färg som parafinolja, alltså helt genomskinlig. 


jag hällde på, kollade stickan, hällde på kollade stickan, sen reagerade jag på att jag måste hällt i 3 liter i en motor som typ ska ha 2. Det gick inte att se utan jag fick känna med fingret  på stickan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...