Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
johan_

Ny kulkoppling - sned

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en ny kulkoppling till mitt Fogelsta släp. Vid montering blir kopplingen några millimeter sned (lutar åt höger). Detta är den positionen som jag får igenom bultarna. Det är en 3500kg knott kulkoppling.

Mun fråga är om detta påverkar ekipaget eller om det är ok. 

Se bild

16954785044445492525690739423682.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting skulle jag vilja påstå.

Just för att det är en kulkoppling så har den ju ganska stor tolerans i vridning, just för att släpet ju skall kunna luta annorlunda än bilen utan brytpåkänningar. Naturligtvis inom måttliga gränser, men den lilla "snedhet" är med stora marginaler inom det som kan ske under körning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Ingenting skulle jag vilja påstå.

Just för att det är en kulkoppling så har den ju ganska stor tolerans i vridning, just för att släpet ju skall kunna luta annorlunda än bilen utan brytpåkänningar. Naturligtvis inom måttliga gränser, men den lilla "snedhet" är med stora marginaler inom det som kan ske under körning.

Ja, jag tror att jag förstår. Det som jag var lite orolig för att det ska bli olika belastning på hjulen vid bakaxeln

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är en ledad koppling påverkas inte belastningen på vänster/höger hjul, varken på dragfordonet eller släpet. Och som Ingemar skriver så är handsken endast lite sned, så det är i detta fall mest en estetisk fråga. Dock kan man ju undra varför tillverkaren av handsken inte lyckats bättre med håltagningen för skruvförbandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det är en bromsad trailer, kulkoppling sitter väl på ett runt rör, det är väl vridbart åtskilliga grader åt båda hållen.ta en planka och vrid så att det sitter rakt,då blir det lättare att koppa till kulan.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...