Georg_Ohm 4 840 Postad 22 September , 2023 Hej! KAD43 från 2003. Jag sänkte tomgångsvarvtalet våren 2022. Jag minns nu inte exakt, jag tror det ligger på cirka 750-800 rpm. Anledningen till det vara att båten gjorde 3 knop på tomgång med växel i, det är litet för snabbt om man vill göra snygga tilläggningar. Detr var inga oljetrycksproblem förra säsongen och inte heller i början av denna. Iofs har jag annat att titta på än oljetrycksinstrumentet vid tilläggning. Förra hösten fyllde jag på en motorolja som jag köpte på lösvikt, det kan tänkas att den har för låg viskositet när motorn är varm... kanske... Därför att nu kan det hända när motorn är varm, att oljetryckslarmet tutar när växel läggs i på tomgång. Jag vet att det står i manualen vad oljetrycket skall vara vid olika varvtal, men jag har inte den tillgänglig just nu. Litet nervös är jag då jag haft isär oljekylaren och dess fördelare, men jag var noga med att dokumentera att var fjädrar och ventiler satt, och jag var tvungen att gå upp mitt i natten för att tillfredsställa mitt kontrolltvång och kolla igen... och ytterligare en gång följande dag. Jag mekar ju mycket med luftkylda VW-motorer, det enda som är gemensamt nu med min KAD43 och en sådan är just detta oljetrycksfall på tomgång, där beror det på att ram- och vevlager är slitna, då hjälper det inte så mycket att byta oljepump. Oljan rinner ut ur kanalerna och då blir det tryckfall. Men då det gäller min KAD43 så funderar jag på om det är oljas viskositet, då trycket sannolikt var bättre i våras när oljan var ny, eftersom det inte larmade då. Eller om det är oljepumpen som är dålig? Motorn har omkring 800 gångtimmar. Eller då om jag trots allt satt ihop oljefördelningsgrejen fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 22 September , 2023 22 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Hej! KAD43 från 2003. Jag sänkte tomgångsvarvtalet våren 2022. Jag minns nu inte exakt, jag tror det ligger på cirka 750-800 rpm. Anledningen till det vara att båten gjorde 3 knop på tomgång med växel i, det är litet för snabbt om man vill göra snygga tilläggningar. Detr var inga oljetrycksproblem förra säsongen och inte heller i början av denna. Iofs har jag annat att titta på än oljetrycksinstrumentet vid tilläggning. Förra hösten fyllde jag på en motorolja som jag köpte på lösvikt, det kan tänkas att den har för låg viskositet när motorn är varm... kanske... Därför att nu kan det hända när motorn är varm, att oljetryckslarmet tutar när växel läggs i på tomgång. Jag vet att det står i manualen vad oljetrycket skall vara vid olika varvtal, men jag har inte den tillgänglig just nu. Litet nervös är jag då jag haft isär oljekylaren och dess fördelare, men jag var noga med att dokumentera att var fjädrar och ventiler satt, och jag var tvungen att gå upp mitt i natten för att tillfredsställa mitt kontrolltvång och kolla igen... och ytterligare en gång följande dag. Jag mekar ju mycket med luftkylda VW-motorer, det enda som är gemensamt nu med min KAD43 och en sådan är just detta oljetrycksfall på tomgång, där beror det på att ram- och vevlager är slitna, då hjälper det inte så mycket att byta oljepump. Oljan rinner ut ur kanalerna och då blir det tryckfall. Men då det gäller min KAD43 så funderar jag på om det är oljas viskositet, då trycket sannolikt var bättre i våras när oljan var ny, eftersom det inte larmade då. Eller om det är oljepumpen som är dålig? Motorn har omkring 800 gångtimmar. Eller då om jag trots allt satt ihop oljefördelningsgrejen fel... Jag skulle börja med att byta till en olja med rätt spec. för motorn och se om problemet försvinner. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 22 September , 2023 Vad har du för motortemperatur när larmet kommer? På min 41:a faller oljetrycket från ~4,5 till ~3 när jag går ner från 3300-3400 rpm till ~1000rpm, då har jag legat på en motortemp på ~85°. Går jag sedan på 1000rpm en stund så sjunker tempen till ~78° och oljetrycket går upp till ~4. Min tomgång är strax över 600rpm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 22 September , 2023 11 minuter sedan skrev 1stPeregrine: Vad har du för motortemperatur när larmet kommer? På min 41:a faller oljetrycket från ~4,5 till ~3 när jag går ner från 3300-3400 rpm till ~1000rpm, då har jag legat på en motortemp på ~85°. Går jag sedan på 1000rpm en stund så sjunker tempen till ~78° och oljetrycket går upp till ~4. Min tomgång är strax över 600rpm. Det glömde jag att skriva, nålen pekar rakt upp, det är väl omkring 85-90 grader. Alltså som det skall vara. Varvtalet är omkring 500-550 rpm då larmet går. men jag testar att höja tomgångsvarvtalet, och så köper jag ny olja av en sort som jag haft flera gånger tidigare, jag skall ju ändå byta oljan innan torrsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 22 September , 2023 38 minuter sedan skrev Rascal: Jag skulle börja med att byta till en olja med rätt spec. för motorn och se om problemet försvinner. Jag byter nu vilken dag som helst innan jag tar upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 22 September , 2023 35 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag byter nu vilken dag som helst innan jag tar upp båten. Köp en olja med rätt viskositet, dvs 15 / 40 avsedd för dieselmotorer, vill inte göra reklam men agrols megatruck är en mycket bra olja, tål varmkörning säckar inte ihop. Att köpa fel olja kan i vissa fall bli rätt dyrt liter pris, vad avser haverier. Agrol finns på granngården och lantmännen maskin. Finns säkert många andra alternativ, men detta är en mycket bra smörjprodukt. Min 42 a liger på cirka 4,0-4,5 kg vid belastning i de högre varvtalen. Har en tomgång som ligger på cirka 600 varv. Du bör inte ligga högre då du sliter på drevet vid högre varvtal. På tomgång ligger oljetrycket runt 2 kg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 22 September , 2023 25 minuter sedan skrev kossor: Köp en olja med rätt viskositet, dvs 15 / 40 avsedd för dieselmotorer, vill inte göra reklam men agrols megatruck är en mycket bra olja, tål varmkörning säckar inte ihop. Att köpa fel olja kan i vissa fall bli rätt dyrt liter pris, vad avser haverier. Agrol finns på granngården och lantmännen maskin. Finns säkert många andra alternativ, men detta är en mycket bra smörjprodukt. Min 42 a liger på cirka 4,0-4,5 kg vid belastning i de högre varvtalen. Har en tomgång som ligger på cirka 600 varv. Du bör inte ligga högre då du sliter på drevet vid högre varvtal. På tomgång ligger oljetrycket runt 2 kg. Hmmm ja det är ju av en liknande firma som säljer allt möjligt till lantbrukarna som jag handlade av, men jag glömde be om etikett och datablad. Jag får väl ge mig av till Granngården då. Tidigare har jag haft Biltemas motorolja avsedd för tunga dieselfordon, den i den silvergråa dunken, den har ju funkat bra, men dom byter ju sortiment rätt ofta. Vad säger du om tomgången då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 22 September , 2023 Du har fått bra råd innan, jag arbetade med ett annat fabrikat på motorer.En sådan förändring av oljetryck, så skulle jag göra en kontroll så inte ventilen till kolvkylningen hängt sig.Om den inte stänger faller dyker trycket rejält på tomgång.Ett förslag Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 22 September , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hmmm ja det är ju av en liknande firma som säljer allt möjligt till lantbrukarna som jag handlade av, men jag glömde be om etikett och datablad. Jag får väl ge mig av till Granngården då. Tidigare har jag haft Biltemas motorolja avsedd för tunga dieselfordon, den i den silvergråa dunken, den har ju funkat bra, men dom byter ju sortiment rätt ofta. Vad säger du om tomgången då? Byt olja först och filter blir det inte bättre. Följ sedan ronnies inlägg. Varit med om lika med min motor. Någon annan fyllt olja var lika bytte filter olja blev bra. Återstår problem felsök då. Redigerad 22 September , 2023 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 22 September , 2023 Du har monterat oljetrycksregulator och kolvkylningsventil på rätt platser och det var inga skador på käglor och säten ? Uppmätt oljetryck, om det är så att lågtrycksvakten sluter innan 0,85 bar(e)? -något långsökt att tryckvakten sluter för tidigt, dom är nästan felsäkra . Köp olja OKQ8-T750 på Swedol . Kör mina KAD44P-A på tomgång(700rpm) och varm motor BB 2,5 bar(e) och SB 1,8 bar(e). SB tycker jag var lågt så jag ska byta fördelningshus till den nyare varianten(begagnat) i vinter , samt renovera ventil och regulator. Kämpa på med vinterövningarna bl a styrgaffelbussningar och packbox, såg i en annan tråd att din KAD43 var på 260 hk- fanns det en variant utöver 230 hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 September , 2023 2023-09-22 vid 23:57 skrev NW355: Du har monterat oljetrycksregulator och kolvkylningsventil på rätt platser och det var inga skador på käglor och säten ? Uppmätt oljetryck, om det är så att lågtrycksvakten sluter innan 0,85 bar(e)? -något långsökt att tryckvakten sluter för tidigt, dom är nästan felsäkra . Köp olja OKQ8-T750 på Swedol . Kör mina KAD44P-A på tomgång(700rpm) och varm motor BB 2,5 bar(e) och SB 1,8 bar(e). SB tycker jag var lågt så jag ska byta fördelningshus till den nyare varianten(begagnat) i vinter , samt renovera ventil och regulator. Kämpa på med vinterövningarna bl a styrgaffelbussningar och packbox, såg i en annan tråd att din KAD43 var på 260 hk- fanns det en variant utöver 230 hk? Jag tittade mer noggrant på instrumenten igår och idag. Tomgångsvarvtal 400 rpm, kanske i lägsta laget? Då är oljetrycket omkring 2 bar på kall motor, 1,5 på varm motor efter att den gått i 20 minuter ungefär. Då var det inga problem, det är efter längre resor som oljetrycket faller så att larmet tutar. Jag byter olja efter dina och @kossors rekommendationer. När jag hade isär oljefördelaren hade jag ur en ventil i taget och bytte packningar, O-ringar. Så jag har säkert inte förväxlat något, och det var inga skador nånstans. När det gäller den förmodade läckan vid styraxeln så har det slutat att läcka, från att det var så mycket att länspumpen startade en gång i timman till det att det sannolikt är tätt, är konstigt. Visserligen har jag tryckt in rätt så mycket fett i lagret tre eller fyra gånger under säsongen. Si sådär sju-åtta pumptag med en stor fettspruta. Men det är ojämnt årtal, då skall drevet ändå tas av, så jag får väl se om jag kan se hur det ser ut… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 24 September , 2023 21 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Tomgångsvarvtal 400 rpm, kanske i lägsta laget? Då är oljetrycket omkring 2 bar på kall motor, 1,5 på varm motor efter att den gått i 20 minuter ungefär. 400rpm anser jag vara för lågt, höj upp det närmare 600rpm och kolla hur oljetryckt uppför sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 September , 2023 25 minuter sedan skrev 1stPeregrine: 400rpm anser jag vara för lågt, höj upp det närmare 600rpm och kolla hur oljetryckt uppför sig. Jag vet ju redan nu att trycket stiger och hamnar omkring 2 bar redan vid 500-5500 rpm. Så det blir nog bra med ny och bättre olja. Litet irriterande är det att justerskruven för tomgången en gång blivit ordentligt grönmålad, tjocka färglager i gängorna, så hela den delen med justerskruven och infästningen till regelgevajern får jag skruva loss och lägga det i en burk med lösningsmedel efter torrsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser