danielsan123 5 Postad 19 September , 2023 Hej! Köpte en sats begagnad (men aldrig monterad) kinavärmare. En riktig avgasgenomföring och avgasrör ingick. Efter att ha slitit med att får bort sika halva helgen och gjort skrovgenomföring för avgaser så inser jag att slangen till avgasröret är exakt samma ytterdimension som utblåset till värmaren och avgasgenomföringen. 24 mm. Delarna passar således inte 😞 . Finns det några bra muffar att skaffa? Kikade på 25 mm (innerdiameter) förstärkt silikonslang som skall klara 180 grader. Men jag är kluven. 24 mm känns ju ganska standard när man söker runt. Orginaldelen från Kina passar. Hur kommer jag bäst vidare? MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 19 September , 2023 (redigerade) Vad är det för dimension på vad och vad passar och passar inte ? Hänger inte riktigt med. Eberspächer har en extra lös rörböj på sina värmares avgasutblås som ökar diametern, så det passar deras avgasljuddämpare m.m. som ju har en större dimension än 24mm. Men det var inte riktigt ditt problem, tror jag (?). Sedan lär det finnas för 22mm också, är det sådan du har (som är 24 utanpå) ? Webasto har ju t ex en något annorlunda dimension. Återkom med vilken dimension som är vad och vad som inte passar. Men silikonslangen skall du absolut undvika, det blir mer än 180° i avgastemp. I synnerhet nära värmaren. Tänk på att det är en stor säkerhetsrisk att inte ha en avsedd slang/dämpare i rätt material, det är öppen eld innanför och flera hundra grader varmt ! Blir det dessutom en miss i tändningen (det händer alla värmare förr eller senare) kan den baktända ut i avgasröret med ett ganska bra tryck, och den eldkvasten vill man skall stanna kvar inuti slangen. Redigerad 19 September , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan123 5 Postad 19 September , 2023 Hej! Nu har jag inte tillgång till prylarna eller båten där jag sitter. Men som inringat på bild med rött så är det samma dimensioner (24mm) på både avgasljuddämparen som på värmare och avgasgenomföring och jag kan således inte trä avgasslangen över varken värmaren eller avgas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 19 September , 2023 Med "samma dimensioner" - menar du antagligen alltså att du har samma ytterdiameter på den ena som innerdiameter på den andra ? Annars brukar man ju alltid tala om dimensionen som varandes ytan som skall möta den andra, och då är det ju rätt om de är samma.... Men jag tror jag fattar nu. Avgasljuddämpare brukar väl inte följa med kinavärmarna vad jag har sett, så den hör nog inte till satsen från början. Den som köpts till extra (?) är nog snarare en som är kompatibel med Webasto/di=22mm. Nu finns ju Webasto även med di=24mm, https://varmarcenter.se/tillbehor/avgassystem/webasto-avgasljuddampare-io-24-mm-15-m/ och det är väl en sådan som tidigare ägare till "satsen" borde köpt istället. Eftersom Webasto finns med både 22 och 24 finns det ju också skarvar/övergångar. Vad som blir "rätt" får du botanisera själv, men t ex här finns de att köpa: https://laitis.se/avgasskarvror-io-22-yo.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 19 September , 2023 2 timmar sedan skrev danielsan123: Hej! Köpte en sats begagnad (men aldrig monterad) kinavärmare. En riktig avgasgenomföring och avgasrör ingick. - - - MVH Daniel En liten varning till TS. Avgasslangen är oisolerad och kommer att bli väldigt varm. Den är nog avsedd för montering under bilar där värmen ventileras bort lite bättre. Eberspächers och Webastos avgasslangar är isolerade hela vägen. (Den grova delen av slangen innehåller en ljuddämpare, det är därför den är grövre. Eber/Webasto har den dimensionen på ytterslangen hela vägen, en isolering inne i slangen och den egentliga avgasslangen liggande inne i isoleringen.) Var försiktig med i vilket utrymme och hur du installerar avgasslangen så du inte riskerar att något tar eld i din båt. Eller löp hela linan ut och köp en avgasslang från Eberspächer/Webasto när ditt avgasutsläpp i alla fall inte passar till den medföljande slangen. Då kan du kanske istället satsa på en passande avgasslang o kasta Kinaslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan123 5 Postad 19 September , 2023 4 minuter sedan skrev Lintott: En liten varning till TS. Avgasslangen är oisolerad och kommer att bli väldigt varm. Den är nog avsedd för montering under bilar där värmen ventileras bort lite bättre. Avgasslangen till höger är inte Kinaorginal. Denna på bilden här är orginal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 19 September , 2023 (redigerade) 25 minuter sedan skrev Lintott: En liten varning till TS. Avgasslangen är oisolerad och kommer att bli väldigt varm. Den är nog avsedd för montering under bilar där värmen ventileras bort lite bättre. Eberspächers och Webastos avgasslangar är isolerade hela vägen. (Den grova delen av slangen innehåller en ljuddämpare, det är därför den är grövre. Eber/Webasto har den dimensionen på ytterslangen hela vägen, en isolering inne i slangen och den egentliga avgasslangen liggande inne i isoleringen.) Nja.... Håller med @danielsan123. Den avgasslangen TS har med ljuddämpare är precis så som Webasto/Eberspächer ser ut, avsedda för båt. Ändarna är inte isolerade/ljuddämpade oavsett. 25 minuter sedan skrev Lintott: ...köp en avgasslang från Eberspächer/Webasto när ditt avgasutsläpp i alla fall inte passar till den medföljande slangen Jag är alltså väldigt övertygad om att den slangen TS har redan är slang/ljuddämpare från Webasto. Redigerad 19 September , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan123 5 Postad 19 September , 2023 8 minuter sedan skrev IngemarE: Nja.... Håller med @danielsan123. Den avgasslangen TS har med ljuddämpare är precis så som Webasto/Eberspächer ser ut, avsedda för båt. Ändarna är inte isolerade/ljuddämpade oavsett. Jag är alltså väldigt övertygad om att den slangen TS har redan är slang/ljuddämpare från Webasto. Känns troligt att det är denna jag fått (22mm). https://varmarcenter.se/tillbehor/avgassystem/webasto-avgasljuddampare-io-22-mm/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 20 September , 2023 Jag sällar mig till skaran som håller med om att avgasslangen är en Webasto för marint bruk. Sen är det inte förbjudet att linda högtemperaturisolering på slangen för att minska brandrisken och på köpet få den lite beröringsskyddad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser