Niklas-ES 41 Postad 18 September , 2023 (redigerade) Hej alla, hoppas ni haft/har en fin båtsäsong. Själv avslutade jag min första med min rospigg igår. Första gången att ta upp båten visade sig blir närmast katastrof. Omtagning på omtagning då båten inte ville ligga rätt på vagnen, utan ville lägga sig fel. Vagnen måste fixas.. Vaddering ramlade av, och jag fick skador på båten. En stötta på sidan var vart helt blottad och gjorde skada, det måste plastas Men är inget större jobb, värre med kölen som fick sig redigt med stryk. Dock svår att komma åt. Någon som har något bra tips hur jag kan lyfta båten lätt medans den ligger kvar på vagnen? Hur viktigt är det att kölen är 100% plastad? Eller är den byggd för att ta lite stryk? Redigerad 18 September , 2023 av Niklas-ES Fel rubrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 18 September , 2023 (redigerade) Nu har man många (blod, svett och tårar) timmar i denna gamla dam. Så detta är ett riktigt tråkigt avslut. Gick in till sambon och sa att nu skiter vi detta med båt, men hon var inte lika övertygad. Vilket är bra. Så man får nog försöka fixa detta med. Med det sagt, kompliterar jag med en bild från "sjösättningen" Redigerad 18 September , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 18 September , 2023 har sett läckage vid liknande kölskada på annat fabrikat ,dåligt stöttat vid kölen . går det fylla vatten på insidan för att se om det är tätt så slipper du ev.ta upp 2ggr i vår sådant har hänt , kontakta försäkringsbolaget för rådgivning B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 18 September , 2023 Vad är ”rejält med stryk”..? Ser ut som du blivit av med lite gelcoat typ. I så fall - låt torka till i vår, skrapa bort bottenfärg runt området, pensla på lite lamineringsepoxy, bottenmåla. Kanske spackla och slipa lite. Klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 72 Postad 19 September , 2023 Inte så att båtklubben eller marinan har sublift eller tar in kranbil gemensamt? Så kan man lyfta över den på bockar för enklare åtkomst. Och sen sälja trailern som kanske är lite liten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 19 September , 2023 (redigerade) Vad hände vid sjösättningen, gick kopplingen till dragfordonet sönder ? Tur att ekipaget inte välte. Ser också att du på den bilden har i alla fall en träplanka som kölen vilar på utefter nästan hela längden, medan det på senare bilder inte är någonting på större delen. Det är inte snällt mot plasten på kölen att ställa den rakt på hårt och kanske lite skrovligt/rostigt stål. River bra innan båten s.a.s. kommit ner helt och kommit till ro/plats. Träplanka och om man vill vara extra snäll, en gummiduk eller skum med slutna celler på denna skulle jag satt dit. Eller ett antal bitar påkörningsgummi på tvären/"lastrampsfender" på plankan (eller med en bult direkt i vagnen), så får du möjlighet att laga områdena mellan ställena där dessa stöd sitter. Skadorna i sig skulle inte bekymra mig så mycket. Bara slipa ur/rent och plasta upp. Men trailern behöver du göra något åt. Redigerad 19 September , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 19 September , 2023 (redigerade) Tack för svar. Japp draget igår av. Mitt fel, klantigt. Draget var anpassat för en jordbrukstraktor, lågt. och jag hade fixat en L90H, vilket betyder att tillslut var för mycket brytning på draget... Jag har vision att sätta nya stöttor på vagnen till våren. som startar vid balken för kölen. samt RIKTIGT med vaddering. Detta för att båten inte skall kunna lägga sig fel, vilket den gjorde många gånger nu. ramlade ner mellan balken och stöttan med kölen. Dock är vagnen riktigt smal, nästan otäckt att se den efter vägen, även fast jag har bara 1km till sjösättning. Frågan är om denna vagn inte är anpassad för att stå på båtklubb och få båten pålyft. Båten står idag inte heller 100 bra, kölen står på balken men inte i center. En stötta som är blottad har skavt och ligger mot båten. Har för tillfället förstärkt upp med 4x båtstöttor som extra stöd. Nu står jag valet och kvalet vad nästa steg blir. Antingen fixa mekanisk domkraft, 2 st. och försöka lyfta båt nån cm så jag kan lägga någonting där den skaver. ev. luftkuddarna under kölen så jag kan få in nånting där också. Så får det stå så till våren. Eller, försöka fixa lastbil med kran som kan lyfta hela båten några centimeter och justera den rätt på vagnen. Redigerad 19 September , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 19 September , 2023 Jag hade nog sett mig om efter en annan vagn och byggt om denna i lugn och ro. Då blir det ingen stress med att fixa den nuvarande, som ju ändå i grunden är för smal. På den nya, fixa så kölen ligger bra, stödd på 3-4 ställen vilandes på t ex sådana gummibumprar jag hade i bilden ovan på en stålplatta/balk. Alternativt trä. Men oavsett, med en bredd som är minst dubbla kölens bredd för att inte få det så kritiskt vid lastning. Och placera kölstöden så skadorna du nu har inte hamnar precis vid ett stöd. Sedan är det praktiskt med ställbara stöttor. Jag har använt ställbara stödben för byggnadsställning som sitter uppochner i 40x40mm fyrkantsrör. Sedan "bautavantskruv" avsedda för mindre traktorer för att justera hur långt ut de skall vara. För en fördel på din båt är ju om den stöttar så långt ut det går, nästan ute på "klacken" du har i skrovets utkanter (i alla fall i aktern). Där är den stark i skrovet för tryck snett underifrån. De ställbara "benen" kostar bara några hundra styck och finns med ledad eller fast platta: När du har denna vagn klar, bokar du en lastbil som kommer och lyfter över båten. Och säljer den gamla vagnen till bättre behövande. Sedan kan du i lugn och ro laga upp skadorna till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 920 Postad 19 September , 2023 1 timme sedan skrev Niklas-ES: - - - Nu står jag valet och kvalet vad nästa steg blir. Antingen fixa mekanisk domkraft, 2 st. och försöka lyfta båt nån cm så jag kan lägga någonting där den skaver. ev. luftkuddarna under kölen så jag kan få in nånting där också. Så får det stå så till våren. Eller, försöka fixa lastbil med kran som kan lyfta hela båten några centimeter och justera den rätt på vagnen. Biltema har pallbockar (2 st tvåtons för 250:-) som kan stegas upp till lagom höjd. Lyft hela kärran, palla under kölen och sänk ner kärran igen. (Å stötta så klart båten innan du sänker ner kärran...) https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/pallbockar/pallbock-2000-kg-2-st-2000036725?gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBfKhPB7e2ROubC3PoQO5aXTm9Bipcv_7qEeEKMya4MK7s7th2J5aEhoCm7QQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 19 September , 2023 1 timme sedan skrev IngemarE: Jag hade nog sett mig om efter en annan vagn och byggt om denna i lugn och ro. Då blir det ingen stress med att fixa den nuvarande, som ju ändå i grunden är för smal. Jo, jag förstår tanken. Känns dock både svårt och dyrt att hitta en vagn, speciellt här då utbudet är smalt. men det kanske är vad det är. 1 timme sedan skrev Lintott: Lyft hela kärran, palla under kölen och sänk ner kärran igen. (Å stötta så klart båten innan du sänker ner kärran...) Nog bara jag som är trög nu, men kärran menar du båten? ställa kölen på pallbockar. Innebär dock att jag måste köpa mer båtstöttor också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 19 September , 2023 (redigerade) Missförstå mig rätt. Jag har full förståelse (trodde åtminstone) med allt jobb kring gamla båtar och vagnar för den delen. Större delen av året som varit har jag lagt ner så extremt mycket tid på detta, sommar/höst/vinter/vår. Lagt mycket energi och pengar på där jag tycker det behövts. Men nu har det liksom tagit tvärstopp. Har en kranbil som kommer imorgon och lyfter båten en aning så den ligger rätt med kölen på vagnen, flyttar fram den 10-15 cm så jag kommer åt skadorna från stöttorna, samt att jag kan vaddera dom, så kan jag konservera och täcka. Redigerad 19 September , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser