Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Mastoman

Målning av utsidan av båten TIPS tack :D

Rekommendera Poster

Håller på med en crescent 425a och har fixat och donat nu ett tag och har kommit till slutsteget att måla utsidan nu innan vinter, innan jag börjar invändigt.

Tänkte höra hur det är med färger, då jag lagat en del undersidan av skrovet så lär jag epoxiprima undersidan och sen bottenfärg? Eller räcker det med typ epoxi och topcoat? Ska man köra på 1k eller 2k färg på utsidan eller hur funkar det? Vill gärna ha det så enkelt som möjligt med målningen, att man måler primer på botten av båten, sen en färg till hela utsidan, eventuellt botten också. 

 

Mvh en glad amatör :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi på hela utsidan och ngn 2k polyurethanfärg ovanför vattenlinjen. Behövs inget mer än epoxifärgen under vattelinjen. Definitivt ingen topcoat på epoxin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Epoxi på hela utsidan och ngn 2k polyurethanfärg ovanför vattenlinjen. Behövs inget mer än epoxifärgen under vattelinjen. Definitivt ingen topcoat på epoxin.

Okej ja det låter ju vettigast. Är inte de flesta polyurethanfärger högblanka i glansen? Tänkte mig en mer mattare färg, därför jag tänkte på topcoaten. Vet inte om den är så mycket mattare än polyurethanfärgen men ^^ Varför ingen topcoat på epoxin? Onödigt jobb kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man helt fel ute och cyklar om man målar epoxi och bottenfärg på hela utsidan, alltså botten och på sidorna. Då får man ju ett riktigt bra skydd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mastoman:

Är man helt fel ute och cyklar om man målar epoxi och bottenfärg på hela utsidan, alltså botten och på sidorna. Då får man ju ett riktigt bra skydd?

Bottenfärg brukar ju krita och färga av sig vid beröring, och den brukar ju bli alldeles randig om det regnar på den så det skulle jag inte rekommendera att ha på friborden. Isåfall är det ju bättre att använda enbart epoxigrund även om epoxi inte tål uv-ljus så bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Bottenfärg brukar ju krita och färga av sig vid beröring, och den brukar ju bli alldeles randig om det regnar på den så det skulle jag inte rekommendera att ha på friborden. Isåfall är det ju bättre att använda enbart epoxigrund även om epoxi inte tål uv-ljus så bra.

Aaah! Det visste jag inte, då känns det ju inte så hett att göra så! Finns det nåt annat sätt att göra de på? Vill helst ha samma glans och färg runt hela båten så det ser enhetligt ut 

 

Annars lutar det nog åt vad @Thomas-CC-Lancer skrev tidigare,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mastoman:

- - -

^^ Varför ingen topcoat på epoxin? Onödigt jobb kanske?

Topcoat är polyesterbaserad. Polyester har dålig vidhäftning mot epoxy. Om du målar topcoat över epoxyn så är risken väldigt stor att topcoaten kommer att flagna av och det vill du väl inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skippa de konventionella färgerna och bara köra topcoat på hela utsidan, om du nu är ute efter ngt åt det matta hålet. Den går bra att ha både över och under vattenlinjen, bara se till att underlaget är rent från gamla färgrester. Knepiga då blir väl själva appliceringen, trögflytande blir gärna ojämnt, kan kräva en del slip o puts efteråt för hyfsad finish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Lintott:

Topcoat är polyesterbaserad. Polyester har dålig vidhäftning mot epoxy. Om du målar topcoat över epoxyn så är risken väldigt stor att topcoaten kommer att flagna av och det vill du väl inte?

Nej det låter inte så jätte trevligt!

 

2 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Du kan ju skippa de konventionella färgerna och bara köra topcoat på hela utsidan, om du nu är ute efter ngt åt det matta hålet. Den går bra att ha både över och under vattenlinjen, bara se till att underlaget är rent från gamla färgrester. Knepiga då blir väl själva appliceringen, trögflytande blir gärna ojämnt, kan kräva en del slip o puts efteråt för hyfsad finish.

Jo tanken slog mig men känner att det är inte så man gör så då tror jag att jag får köra på de blankare alternativen. Vilket inte stör mig så mycket ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat en del nu på Epifanes 2-K Polyuretan och den verkar vettig men av dyrare slag. Eller finns det något annat att rekommendera? Har också kikat på International Toplac plus men det är ju en 1k färg. Känns som den är relativt poppis med tanke på priset också men då kanske inte lika stark som 2k? Till friborden då

 

 

Redigerad av Mastoman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mastoman:

Har kikat en del nu på Epifanes 2-K Polyuretan och den verkar vettig. Eller finns det något annat att rekommendera? Har också kikat på International Toplac plus men det är ju en 1k färg. Känns som den är relativt poppis med tanke på priset också men då kanske inte lika stark som 2k?

Om jag skulle måla om en båt så valde jag nog De Ijseel.

https://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBQfH83fxU3mLJhEwWtzDhVgWPxa0x0KvdmaQ3Noz4Vg9lgkudXsaKhoCe0QQAvD_BwE

Deras färg sträcker sig under härdningen så slutresultatet blir slätt utan penseldrag.

 

Kolla även vad de skriver om val av en- eller tvåkomponentsfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Lintott:

Om jag skulle måla om en båt så valde jag nog De Ijseel.

https://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBQfH83fxU3mLJhEwWtzDhVgWPxa0x0KvdmaQ3Noz4Vg9lgkudXsaKhoCe0QQAvD_BwE

Deras färg sträcker sig under härdningen så slutresultatet blir slätt utan penseldrag.

 

Kolla även vad de skriver om val av en- eller tvåkomponentsfärg.

Olala super tack! Den sidan hade jag missat helt. Efter lite research så verkar de som de är rätt populära med bra produkter. Har hört av mig till de så inväntar svar nu :D Spännande!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...