jaurekaska 0 Postad 17 September , 2023 Nyköpt båt, Örnvik 481R med Mercury -fyrtakt 50hk årsmodell 2019 Problem trycka ned fören vid lägre fart ex hårdare motvind. Funderar om motorn är för tung för båten? Fråga om det hjälper att montera trimplan. Tänkte då på autotrimplan med stötdämpare till båtar 15 -20fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 17 September , 2023 Trimmar du in motorn helt vid dessa lägre farter? Vilka farter pratar vi om? Generellt ska man trimma in vid motsjö och innan båten kommer upp i planing och sedan trimma ut när farten ökar till ett läge strax innan propeller suger luft. Sen ska man passa sig för att trimma in motorn i medsjö då risken för översköljning och spårning ökar. Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaurekaska 0 Postad 17 September , 2023 Fjällsjö motsjö körde låg fart och vid gaspådrag stegrade fören o krävde än mer fart för att plana ut men då svårt att klara de höga vågorna. Provade tilta ut/in men kändes som motorn var för tung i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 September , 2023 13 timmar sedan skrev jaurekaska: Fjällsjö motsjö körde låg fart och vid gaspådrag stegrade fören o krävde än mer fart för att plana ut men då svårt att klara de höga vågorna. Provade tilta ut/in men kändes som motorn var för tung i aktern. Kanske en dunk med barlastvatten i fören kan vara till hjälp? Förslagsvis en 20-25 liters plastdunk med biotopriktigt fjällsjövatten* kan hålla ned fören...- ja det kostar ju nästan ingenting att testa. *För att då undvika spridning av biotopfrämmande invasiva arter...🙂 8eller iallafall kräftpest om nu inte det är försent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 September , 2023 (redigerade) Att båten stegrar sig i hastigheter över deplacemetsfart (i ditt fal omkring 4,5-5knop) men under planingsfart (omkring 12-14 knop) är ju helt normalt, och är hastighet man vill undvika med planade båtar. Redigerad 18 September , 2023 av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 18 September , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Kanske en dunk med barlastvatten i fören kan vara till hjälp? Förslagsvis en 20-25 liters plastdunk med biotopriktigt fjällsjövatten* kan hålla ned fören...- ja det kostar ju nästan ingenting att testa. *För att då undvika spridning av biotopfrämmande invasiva arter...🙂 8eller iallafall kräftpest om nu inte det är försent. Hade inte norrmännen "tungt" vatten att erbjuda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 September , 2023 3 timmar sedan skrev No_jah: Att båten stegrar sig i hastigheter över deplacemetsfart (i ditt fal omkring 4,5-5knop) men under planingsfart (omkring 12-14 knop) är ju helt normalt, och är hastighet man vill undvika med planade båtar. Förvisso! Men det finns en uppfinning, hjälpmedel som kan ha litet olika namn, ”Dolphin”, ”Hydrofoil” etc. Det är två horisontala fenor som man skruvar fast på varje sida av kavitationsplattan. Det är ingen garanti, men det kan hjälpa båten att plana i lägre hastighet och då ge båten ett gynnsammare gångläge. Men dessa fenor kan ju egentligen inte upphäva naturlagarna, iallafall inte så mycket. För många år sedan ägde jag en 4,5 meters styrpulpetbåt med en 35 hk motor på, här gjorde dessa trimfenor ett mindre underverk, men detta i uppskattningsvis hastigheter runt fem till tio knop. 14 minuter sedan skrev Rascal: Hade inte norrmännen "tungt" vatten att erbjuda. D2O är ju bara 10% tyngre än H2O, det vete rjukan om det hjälper…. Bättre och enklare att skaffa en till vattendunk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser