Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
  • 0

Fråga

Hej

Min bränsletankgivare visar fullt hela tiden så något är tokigt.

Vad jag kan se nu sitter en Siemens vdo, vet ej om det satt så från början.

Min fråga är om någon har bytt tankgivsre på Hawken och vet om det är nåt mer som jag behöver beställa förutom givaren på den bifogade länken? Typ någon packning eller annat att tänka på? Tack på förhand!

https://en.oreca-store.com/tubular-fuel-float-vdo-250mm-diam54.html

IMG_1528.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

• 0

provat att banka lite på den och se om den lossnar?

det är väl en spole i tuben som flyter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Jag har gjort det, även tagit ut hela givaren och flottören inuti verkar röra på sig om man skakar givaren men den visar ändå fullt hela tiden.

Något mer man kan kolla på en sån? Tuben är inkapslad så man kommer inte åt flottören för att undersöka den. Därför tänkte jag att bytte vore nog en lösning…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
44 minuter sedan skrev Andy_89:

Jag har gjort det, även tagit ut hela givaren och flottören inuti verkar röra på sig om man skakar givaren men den visar ändå fullt hela tiden.

Något mer man kan kolla på en sån? Tuben är inkapslad så man kommer inte åt flottören för att undersöka den. Därför tänkte jag att bytte vore nog en lösning…

Hej,

En VDO tankmätare ska ha ett motstånd på 0-180 Ohm. Koppla bort kablarna och mät på polerna. Får du ett värde mellan 0-180 (inte 0) så borde själva givaren fungera och du kan ha kabelbrott eller något annat knas.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

För att veta om det är givaren som är kass kan du testa att kortsluta dom två kablarna på givaren. Instrumentet ska då få 0 ohm rapporterat och visa tom tank. Gör det inte det så är det fel på kablarna eller instrumentet, men sannolikt kablarna och dess anslutningar. Detta är ett bra första test för att ta reda på i vilken ända du ska börja felsöka.

Ohmmätning av givaren kan du ju också passa på att göra om du kopplar bort sladdarna till givaren. Då ska du få 0 ohm vid tom tank, 180-190 ohm vid full tank. Och alla tänkbara värden däremellan beroende på bränslenivå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Hej igen 

Tack för alla tips!

Jag kollade ikväll och får ingen jättebra mätning. Mätaren visade upp till 190ohm knapp nån sekund men den oscillerar kraftigt. Enda ”rena” mätningen är på typ 25 ohm men tanken är 80% full som jag vet så den bör visa säg runt 150ohm eller hur?

Så kan det vara det som är problemet att något är knas i själva givaren?

Den visade aldrig 0 värde utan bara olika siffror hela tiden. Jag ställde in mätaren på 200 ohm och inga elkablar på givaren förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Har du gjort ren kontakterna? Dålig kontakt kan ge dom symptomen. Men det kan såklart vara givaren själv som har givit upp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Mät även kablarna mellan givaren och instrumentet så du inte har avbrott där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Om det nu är så att du måste köpa en ny givare så finns det sådana, i olika längder, hos Biltema, för en väldigt rimlig kostnad, dom fungerar väldigt bra, jag vet, och har europeisk standard, 0-180 ohm. Dessa funkar tillsammans med VDO, Wemas och då Bitemas egna instrument (vilka sannolikt är identiska med Wema).

Kolla bara så att du får en av samma längd som den gamla, det är ju optimalt om givaren är några millimeter kortare än avståndet mellan tankens botten och förskruvningen i dess topp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Jag gjorde faktiskt så och köpte en givare på Biltema idag. Den visar jättebra mätning på 180ohm på fultt och 0,8 ohm med flottören längst ner samt bra läsning där emellan också.

jag blev förvirrad av tjockleken på tubben men tydligen spelar inte det så stor roll vad jag har förstått.

Ska försöka montera ikväll får jag se. 😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
18 timmar sedan skrev Andy_89:

Jag gjorde faktiskt så och köpte en givare på Biltema idag. Den visar jättebra mätning på 180ohm på fultt och 0,8 ohm med flottören längst ner samt bra läsning där emellan också.

jag blev förvirrad av tjockleken på tubben men tydligen spelar inte det så stor roll vad jag har förstått.

Ska försöka montera ikväll får jag se. 😉

Det brukar vara så att denna typ av givare som är avsedda för septiktankar har ett skyddande rör på utsidan av stången med flottören. Jag har även sett ett sådant rör på utsidan av givare till bensintank i personbilar. 

(När det gäller detta rör... kan det kallas för "mantel"?... bara ställer till besvär för givaren i septiktanken, men det har vi berört i en annan tråd).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det brukar vara så att denna typ av givare som är avsedda för septiktankar har ett skyddande rör på utsidan av stången med flottören. Jag har även sett ett sådant rör på utsidan av givare till bensintank i personbilar. 

(När det gäller detta rör... kan det kallas för "mantel"?... bara ställer till besvär för givaren i septiktanken, men det har vi berört i en annan tråd).

Ja, i septiktank kan ja tänka mig att det skiter sig bokstavligen med mantlad givare, men som tankgivare så tänker jag att manteln agerar ett extra skvalpskydd så att inte mätaren fladdrar så mycken när båten gungar och far.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Jag är nog klar med mitt ”lilla projekt”. Biltemas givare kommer nog göra jobbet men det finns två saker som irriterar mig. Skruvhålen passar inte helt hundra och jag fick till bara 3 skruvar av 5 men den sitter riktigt fast ändå. Fick kleta på lite Sikaflex runtom hållaren samt i de extra hållen som fanns. Jag ville inte hålla på och borra nya hål osv med nästan full tank, smuts som hamnar i tanken osv.

Det andra är ju att den är lite kortare än 250mm som det står, några cm kortare även än VDO som satte dit innan. Ska se när jag tankar fullt men den visar mindre än vad det är är min bedömning redan nu.

Det positiva är att man kan bara skruva dit givaren så länge plastplattan sitter fast. Det underlättar vid ev byte.

Skulle jag göra om detta så skulle jag köpa samma VDO som jag hade från början bara för att slippa att hålen inte passar helt hundra. 

Stort tack för  engagemanget i frågan och alla tips!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
10 timmar sedan skrev Andy_89:

Jag är nog klar med mitt ”lilla projekt”. Biltemas givare kommer nog göra jobbet men det finns två saker som irriterar mig. Skruvhålen passar inte helt hundra och jag fick till bara 3 skruvar av 5 men den sitter riktigt fast ändå. Fick kleta på lite Sikaflex runtom hållaren samt i de extra hållen som fanns. Jag ville inte hålla på och borra nya hål osv med nästan full tank, smuts som hamnar i tanken osv.

Det andra är ju att den är lite kortare än 250mm som det står, några cm kortare även än VDO som satte dit innan. Ska se när jag tankar fullt men den visar mindre än vad det är är min bedömning redan nu.

Det positiva är att man kan bara skruva dit givaren så länge plastplattan sitter fast. Det underlättar vid ev byte.

Skulle jag göra om detta så skulle jag köpa samma VDO som jag hade från början bara för att slippa att hålen inte passar helt hundra. 

Stort tack för  engagemanget i frågan och alla tips!

I de tankar jag bytt i har det suttit en gängad fläns i tankens manlucka som passat gängorna som finns i hals. Jag har således inte behövt använda den medskickade flänsen av plast.

-Jag hade nog filat hålen i givarens fläns litet ovala så att skruvarna passar, det känns ju inte bra att ha skruvhål i tanken, även om dom är tätade med sika, särskilt inte om det är bensin i tanken, men du kanske har diesel?

I min ena vattentank är givaren egentligen litet för lång, kanske 2-3 mm så givarens stång ligger an mot denna plasttanks botten, hoppas det inte skaver... men när givaren signalerar att det är tomt i tanken, då är det verkligen tomt och pentrypumpen har redan sugit luft en bra stund...😜.

Det är ju bättre att ha omkring 5 mm tillgodo.

VDO är väldigt bra, men det är som med hummer... smaken och kvalitén matchar ändå inte priset.

I dessa fallen duger Wema/KUS/Biltema och havskräfta samt nordhavsräka minst lika bra!

Man kan ju fundera på om VDO och de andra billigare grejerna kan vara tillverkade av samma lågavlönade industriarbetare under undermåliga arbetsvillkor i någon "folkdiktatur" i Asien.

Hummer, havskräfta och räka återfinns ju i stort sett i samma vatten, i samma del av en ocean, måhända på olika bottnar eller fritt pelagiskt simmande...🦐

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I de tankar jag bytt i har det suttit en gängad fläns i tankens manlucka som passat gängorna som finns i hals. Jag har således inte behövt använda den medskickade flänsen av plast.

-Jag hade nog filat hålen i givarens fläns litet ovala så att skruvarna passar, det känns ju inte bra att ha skruvhål i tanken, även om dom är tätade med sika, särskilt inte om det är bensin i tanken, men du kanske har diesel?

I min ena vattentank är givaren egentligen litet för lång, kanske 2-3 mm så givarens stång ligger an mot denna plasttanks botten, hoppas det inte skaver... men när givaren signalerar att det är tomt i tanken, då är det verkligen tomt och pentrypumpen har redan sugit luft en bra stund...😜.

Det är ju bättre att ha omkring 5 mm tillgodo.

VDO är väldigt bra, men det är som med hummer... smaken och kvalitén matchar ändå inte priset.

I dessa fallen duger Wema/KUS/Biltema och havskräfta samt nordhavsräka minst lika bra!

Man kan ju fundera på om VDO och de andra billigare grejerna kan vara tillverkade av samma lågavlönade industriarbetare under undermåliga arbetsvillkor i någon "folkdiktatur" i Asien.

Hummer, havskräfta och räka återfinns ju i stort sett i samma vatten, i samma del av en ocean, måhända på olika bottnar eller fritt pelagiskt simmande...🦐

Tänker du på vatten/fukt som kan hamna i tanken eller bensinånga när du skriver att det inte är bra att ha hål i bränsletanken? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
36 minuter sedan skrev Andy_89:

Tänker du på vatten/fukt som kan hamna i tanken eller bensinånga när du skriver att det inte är bra att ha hål i bränsletanken? 

Jag tänkte på båda delarna. Men bensinångor är farliga, dieselångor är ju heller inte så bra, även om brandfaran och explosionsrisken inte är lika stor, så får man en otrevlig lukt i båten, jag vet, jag vet också att mat i skafferiet, främst bröd och kex tar åt sig och får smak av diesel.

Med så små hål, vad är det, 4 eller 5 mm? Så kommer det väl inte in så mycket fukt i tanken, om nu inte det står vatten uppepå tanken. Sedan har man ju iallmänhet ett vattenavskiljande bränslefilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte på båda delarna. Men bensinångor är farliga, dieselångor är ju heller inte så bra, även om brandfaran och explosionsrisken inte är lika stor, så får man en otrevlig lukt i båten, jag vet, jag vet också att mat i skafferiet, främst bröd och kex tar åt sig och får smak av diesel.

Med så små hål, vad är det, 4 eller 5 mm? Så kommer det väl inte in så mycket fukt i tanken, om nu inte det står vatten uppepå tanken. Sedan har man ju iallmänhet ett vattenavskiljande bränslefilter.

Aha ok.

Ska kolla om det luktar, jag täppte till de hållen med sikaflex som sagt. Tror inte det kan komma ut något överhuvudtaget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
1 minut sedan skrev Andy_89:

Aha ok.

Ska kolla om det luktar, jag täppte till de hållen med sikaflex som sagt. Tror inte det kan komma ut något överhuvudtaget.

Sikaflex brukar vara beständigt mot både bensin, diesel och ett och annat lösningsmedel, men kolla vad det står i specifikationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...