Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Fredrik844

Nytt motorljud + lyfta ur motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Nimbus 310 Coupé från 1998 med en Yanmar 4lh-ste. Turbo bytt för ett par år sedan. Motorn är alltså 25 år men har ändå gått relativt lite då den under ca. 8 års tid legat mycket (i princip endast) vid brygga.

 

I slutet av sommaren när vi åkte tillbaka till vår båtplats och körde i ca. 10 knop så varnade helt plötsligt oljemätaren med ljud (“lube oil pressure”) och, vad jag minns, gick mätaren ner en del. Vi stängde direkt av motorn, startade upp efter en liten stund och gick upp till ca. 5-9 knop. Ingen varning då längre på oljemätaren, den gick upp till och låg kvar på grön (dock precis där grönt börjar) men efter en liten stund (när vi var ca. 10 min från vår båtplats) så tyckte vi att motorn lät lite annorlunda (hör video på länk nedan). Förutom det vanliga motorljudet tycker vi att det hörs ett ljusare, rytmiskt ljud (nästan lite som ett ånglok, fast ljusare) - det hörs bäst när luckan är stängd (se video här) men vi hade svårt att höra det när vi gick ner i 3-5 knop och det låter inte alls när vi testar på tomgång (se video här).

I samband med att oljevarningen kom så noterade jag även att vattentemp (se bild, längst till höger) var precis i gränslandet mellan grönt/rött (och även strax över på rött). Det kan i och för sig varit så tidigare men kan inte minnas att den varit så hög. När vi gick ner i hastighet till 5 knop så sjönk även tempen.

Nu till mina två frågor:

1. Finns det någon vänlig själ som kan försöka sig på en gissning om något är fel med motorn och vad det ev. kan vara? När det kommer till vattentemp., kan det vara så att kylvattenslang till maskin är något igengrodd av havstulpaner etc.? (vi brukar inte stänga av sjövattenintagen men har förstått att vi bör göra det framöver)

2. Vi har fått rådet att i vinter låta lyfta ur motorn och ta den till en marina som är specialiserad på Yanmar för att göra en översyn, rengöra värmeväxlare etc. Ev. kan hög temperatur och tex. dålig pump innebära att det blir lågt tryck. Hur rimlig tycker ni att den åtgärden låter?

Ursäkta för långt inlägg men det är stora kostnader på spel så finns det någon vänlig själ som orkar ta sig igenom detta och återkoppla är jag evigt tacksam :-)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får varken upp bilder eller filmer, man måste vara inloggad för att kunna se dem tydligen.

 

En tanke angående ljudet är väl att innan man lyfter ur motorn tar dit den tänkta mekanikern som kan åka med och lyssna hur motorn låter. Då kanske man kan komma fram till vad problemet är och du kanske slipper lyfta ur motorn. Om det inte är något mekaniskt fel på motorn som behöver åtgärdas så borde det gå att demontera värmeväxlare oljekylare osv. för att rengöra dem utan att lyfta ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kolla impellern. Sitter inte kul till på den motorn, vilket kan ha resulterat i för glesa byten. Du talar om det röda/gröna i första inlägget, men ser att du också har siffervärden som ju är standard på panelerna till den motorn. Men de 90-95° du har i temp är på tok för högt, den motorns kylning skall hålla den inom 75-80° (aldrig över 85°) även vid mycket tuff körning. Finns det sjövattenfilter på sugsidan så kolla att locket sluter tätt.

Avgaskröken skall hålla max 50°C om kylflödet är ok. Kolla med t ex en IR-termometer. Jag har alltid haft en eftermonterad bimetalltermostat (60°C) med två slangklämmor på mina motorer kopplat till ett larm, och det har aldrig löst vare sig på en 4LHA-STE, 6LPA-STP2 eller nuvarande 6LY440. Inte ens när den sistnämnda gick en hel sommar med tjuvluft i sjövattenfiltret och halverat vattenflöde p.g.a. kass O-ring så var tempen aldrig över 50°C på kröken (eller 80°C på kylvattnet). Dvs dessa motorer brukar ha marginaler.

 

2. Oljetrycket ser ju bra ut på bilden, vid högre varv i alla fall. Men hur ser oljan ut, hur är oljenivån och när byttes den senast (denna motor skall ha vanlig mineralolja, inte syntet) ?  Vid riktigt varm motor sjunker trycket i allmänhet och är motorn riktigt sliten i lager, pump m.m. KAN det naturligtvis bli för lågt.

 

Jag hade siktat på att försöka lösa kylproblemen först, samtidigt byta oljan om du inte redan vet att den är helt ok. Öppna en värmeväxlare och kika/lys in, så får du snabbt en uppfattning om den är igenvuxen eller igengeggad.

 

Edit: Ljudet låter - i frekvens och karaktär - som en ventillyftare som inte får tillräckligt med olja. Eller har blivit lite skadad p.g.a. dålig smörjning. Inte SÅ svårt att byta på den (om det inte försvinner), men lös felen först.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra & utförligt svar Ingemar!

Jag är själv väldigt okunnig ang. motorer så är väldigt beroende av marinan, som byter impeller, glykol, oljefilter, bränslefilter och olja varje år. Har fakturerat för "15W-40 Diesel Heavy duty" - är det korrekt olja?

Det låter ju på ditt svar som att de problem som nu identifierats absolut kan lösas utan att motorn plockas ur och i igen, eller hur? Får jag fråga vad du anser om rekommendationen/åtgärden att skicka iväg motorn på en "översyn"? (dvs. finns det tillräckligt med åtgärder man kan/bör göra med den när den är upplockad som förbättrar livslängden på motorn till den grad att det kan vara värt det?)

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Fredrik844:

Har fakturerat för "15W-40 Diesel Heavy duty" - är det korrekt olja?

"15W-40" är väl ok, men "heavy duty" är väl detsamma som när man fick för sig att kalla allt "turbo" för att visa att de var lite häftigare än annat. Dvs det säger ingenting. Men eftersom motorn är godkänd för och kan klara sig med så dåliga oljor så de knappt finns att köpa idag så är den säkert ok.

 

Vem är det som rekommenderar att skicka iväg motorn ?  För innan motorn plockas ur så kolla impellern och de uppenbara saker jag nämnde. Det kan du göra själv, inklusive titta på oljan via oljestickan.

En IR-termometer att mäta temperatur på ytor med finns från ett par hundra och är väldigt användbar till mycket.

Att båten servas regelbundet av ett varv är ingen garanti för att saker är ok - även bilar kan få problem och saker kan gå sönder mellan servicarna.

 

Det mesta kylrelaterat går bra att göra med motorn på plats, även ev. byte av en ventillyftare. Det enda är väl oljepumpen, som kräver att sumpen plockas bort (=motor ur), fast dit har du en bra bit.

Börja som sagt med att kolla det kylrelaterade. Att du är okunnig är inga problem - det har vi alla varit en gång (och en del av oss fortsätter med det....😵). Du lär dig.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack igen för svar. Det är marinan som rekommenderar att motorn lyfts ur och gås igenom av ett annat varv som är mer kunniga på Yanmar-motorer. Ska försöka få dem att se över de åtgärder du rekommenderar först då 🙂 OM det ändå landar i att motorn ska upp - ser du något mervärde i att man kan passa på åtgärda fler saker med den då som en investering för framtiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte Nimbus 310 motorn under hyttgolvet med rak axel?

Har för mig att det är rätt knepigt att "lyfta" motorn då en massa saker ska kopplas loss och demonteras innan och man måste ta bort den fasta delen ut mot akterdäck liksom dörren för att komma in med en gaffeltruck för att kunna lyfta motorn. I mina ögon skulle ett varv/marina föreslå ett motorlyft endast om alla reparationer på plats varit resultatlösa, om man inte har ont om jobb förstås...

Men jag kan ha fel, vilket har hänt ett flertal gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna Yanmarmotor är väldigt rättfram, och om man har lite hum om värmeväxlare och kylningens väg på en marinmotor i allmänhet så kan man nog göra det mesta när det gäller kylproblemet. Förstår inte riktigt varför de - redan innan ha kollat det "vanliga" - vill skicka iväg den till "någon annan".

 

Hur många timmar har den gått ?  I manualen finns en bra matris som ger en hint om vad som bör göras vid olika timtal.

 

Edit: Vet inte hur mycket utrymme det är på 310, men eventuellt går den lyfta från fötterna och dra bakåt, för att sedan ta upp den genom akterdäcksluckan. Motorn ligger - om jag minns rätt - inte lika mycket och illa under hyttgolvet som på Saga 315.

Men jag håller med - alldeles oavsett är att lyfta ur motorn bara nödvändigt om man måste komma åt oljepumpen eller misstänker saker som ramlagerhaveri. Nåja, några andra anledningar finns väl. Men det är som @ChristerN skriver en åtgärd som inte ligger överst på listan direkt...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inte Nimbus 310 motorn under hyttgolvet med rak axel?

Jo, du har nog rätt att den "bor" mestadels under hyttgolvet. Då förstår jag inte varför det är ett förstaalternativ....

4lha_N310.jpg.6717ec4dbabe4a23cd633490b26786e0.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag förstår inte heller rekommendationen så det är därför jag känner att jag behöver ta in lite "second opinions" 🙂

Det finns mig veterligen ingen timmätare på den här motorn som är från 1998 (varken på instrumentpanelen eller på själva motorn) så hur kan man avgöra hur långt den gått?

Här är ett par bilder på hur det ser ut - ja, det känns onekligen trångt och som ett stort projekt att sätta i och ur den (har fått ett estimat på ca 2 arbetsdagar att ta ur och sätta tillbaka)...

IMG_7032.HEIC IMG_7038.HEIC IMG_7039.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss nybörjare finns det en väldigt användbart verktyg som de flesta bör klara av att hantera:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564?gclid=CjwKCAjw3oqoBhAjEiwA_UaLtqtUEMn3GRtaKr8F92WR_LvU5SnhSjRk6mjWBxrysc_utsBKD4StUxoCHkYQAvD_BwE

Ett stetoskop för motorer.

Med det kan man lyssna på olika delar på motorn och på så sätt utesluta delar och ringa in varifrån det kommer.

Det är väl inte extermdyrt....  😉

 

Sen kan man ibland behöva en multimeter för att felsöka elektriska pryttlar, men då blir det genast mer avancerat 😉

2 sladdar......

 

Lycka till med motorn. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...