tomeriksen 13 Postad 11 September , 2023 Jag har en VP AQ131D med 35 år på nacken. Den läcker kopiösa mängder olja (som beror på blowby i cylindrarna). Så det är kanske dags att renovera motorn. Jag har hittat några bilmekar som verkar duktiga på själva grundmotorn (vi bor ju i rätt land), men det skulle vara intressant att få ett kostnadsförslag från någon som begriper sig på de marinanpassade påbyggnadsdeltaljerna också. Så är det någon på forumet som har någon att rekommendera? Jag bor i Stockholm. Men allt söder om Siljan är av intresse. Tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 668 Postad 12 September , 2023 Egentligen inte svar på din fråga (det kan du säkert få av de som känner till Stockholmsområdet), men om du har hittat några bilmekar som verkar duktiga så är min uppfattning att det nog inte lär bli bättre/billigare på ett båtvarv. Marinanpassade påbyggnadsdelarna är ju inget komplicerat för en motorkunnig bilmek, och det är ju inte primära föremålet för renoveringen - om jag tolkar dig rätt. Som min båtkollega återberättade när han bett om kostnadsförslag för sin TAMD41-topp på en motorrenoveringsfirma: "Allt som börjar på B blir dyrt. Båt och BMW...." Sedan skriver du att den läcker kopiösa mängder olja beroende på blowby. Trycks det ut via oljestickan eller vevhusventilationen ? Eller är det någon annanstans, mer ospecat ? Men gissar att det är det förstnämnda och att du har duktigt "flås" ur oljestickhålet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 12 September , 2023 Denna man hjälpte mig med min AQAD40B för en del år sedan. Finns i Sthlm Han är rörlig och kommer ut till båten. Mycket trevlig: Kommer inte ihåg vad firman hette? Johannes Gustavsson/ 072-553 13 53 // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 1 Maj , 2024 2023-09-12 vid 07:28 skrev IngemarE: Sedan skriver du att den läcker kopiösa mängder olja beroende på blowby. Trycks det ut via oljestickan eller vevhusventilationen ? Eller är det någon annanstans, mer ospecat ? Men gissar att det är det förstnämnda och att du har duktigt "flås" ur oljestickhålet.... Det läcker genom packningar. Främst bakre vevhuspackboxen. Uppdatering: Beslutade att skjuta på renovering en säsong. Blowby var för litet för att motivera renovering. Istället lyfte jag motorn istället och bytte tråg och vevaxlarnas packboxar. Håller tummarna att det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 1 Maj , 2024 KG Trimmning i Dalby Skåne. Annars anlita en bilmeck eller köp renoveringskit av KG Trimning och gör jobbet själv över vintern. Ingen rocket science. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 2 Maj , 2024 pratat med johan hansson marin? fd bosö motor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser