Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
per_62

Ocean Globe Race 2023

Rekommendera Poster

Idag 10/9 kl 13 (kl 14 svensk tid) startar första etappen i Ocean Globe Race 2023 vilket är en retrokappsegling med båtar byggda före 1988 och inspirerat av att det är 50 år sedan Withbread Round the World Race 1973. Inga moderna hjälpmedel är tillåtna som tex datorer, GPS etc. Utan man får navigera med sextant och död räkning.  
Etapp 1: Southampton, UK - Kapstaden, Sydafrika
Etapp 2: Kapstaden, Sydafrika - Auckland, Nya Zeeland 
Etapp 3: Auckland, Nya Zeeland - Punta del Este, Uruguay
Etapp 4: Punta del Este, Uruguay - Southampton, UK

Inga svenska båtar är med men två finska utav totalt 14 båtar.
Den finländska seglaren Tapio Lehtinen som var tvungen att bryta ensamkappseglingen Golden Globe Race 2022 jorden runt när hans båt sjönk söder om Kapstaden kommer nu att segla med en Swan 55.


Starten från Southampton kan kan följas på:
https://www.youtube.com/@OceanGlobeRace/streams
https://www.facebook.com/groups/367864666613651/user/100039815300215/
Samt båtarna kan följas under racet här:
https://oceangloberace.com/livetracker/


Mer information kring varför Tapois båt i Golden Globe Race 2022 sjönk finns här: 

 

Introduktion till Ocean Globe Race 2023

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en film från Whitbread Round the World Race 1973-1974 hur det var att då segla runt jorden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna är på väg söderut och det skiljer ca 600 nm mellan första och sista båt. De första båtarna är strax norr om Kanarieöarna.

 

Igår 17/9 skadades en fransk seglare på båten Triana vid ett fall på däck och vilket resulterade i ett allvarligt 9 cm långt och 3 cm brett öppet sår på benets baksida. Ingen läkare ombord men smärtstillande har erhållits. Olika alternativ att överföra seglaren till andra båtar övergavs pga sjöförhållanden och vindar. Tyvärr blev förloppet allvarligare och i morse 18/9 kontaktades seglingsledningen via radio och en helikopter från Portugal ska ha varit ute och plockat upp seglaren ca 210 nm från land. Att skada sig allvarligt långt från land är något man helst vill undvika. Hoppas att seglaren får vård innan mer komplikationer tillstöter.

 

En bom med en 15 cm lång spricka efter några dagar med kraftiga vindar har gjort att båten Godspeed lagt om kursen och styr nu mot Lissabon för reparation.

 

https://oceangloberace.com/long-range-helicopter-medivac-underway-for-injured-ogr-sailor/

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skadade seglaren blev upplockad den 18/9 för transport till sjukhus på Madira genom att besättningen aktiverade en av båtens livräddningsflottar och därefter blev han upphissad med helikopter. Inte helt enkelt om man är allvarligt skadad att hoppa ner i en livräddningsflotte.

 

Injured French sailor rescued by long-range helicopter mission

The Triana crew launched one of their two eight-man SOLAS life rafts and the casualty was assisted into the raft by three crew Xavier Haize, Titouan Dourmap and Max de Montgolfier. All four were then secured to the stern of Triana by a 12-meter line. Sea state at that time was 2.5mtr sea and 17-20kt winds. Shortly after the helicopter arrived, and at 16:45UTC Stéphane was successfully winched out of the liferaft into the helicopter to continue the long flight back to the island of Madeira and awaiting medical personnel.

 

Video visar nedstigning i livräddningsflotten och när helikoptern kommer:

https://youtu.be/h7KMhdSk3cg?si=p5VL5pokVOsMBjaI
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den franska båten Pen Duick VI har under lång tid legat först i den första etappen där målgång sker i Kapstaden.
Men de senaste dagarna har båtarna strax bakom kommit i kapp då det varit bättre och starkare vindar för de jagande båtarna. Nu ligger istället den finska båten Spirit of Helsinki först och har ca 500 nm kvar till målet som beräknas nås om tre dagar den 20/10. Det vore ju trevligt om en finsk båt kommer först till Kapstaden. Men det slutliga resultatet beror på vilken omräknad tid respektive båt erhåller då båtarna har olika mätetal. Båten Outlaw har tagit ett okonventionellt vägval närmast Afrika vilket ger kryss och svagare vindar. Kanske det betalar sig med en betydligrt kortare sträcka jämfört med de som seglat i ytterbåge ner mot Kapstaden där man vanligast får öppnare vindar men längre sträcka.
Den 5/11 går starten från Kapstaden för etapp 2 med målgång i Auckland Nya Zeeland. Tyvärr ser det ut som att två båtar inte hinner fram till Kapstaden innan starten går för etapp 2. Samt att övriga båtar bara får några dagar i land innan den långa krävande seglatsen till Auckland. 

image.png.87c002cfde9ef823b8fdf1743ac1cb00.png

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finska båten Spirit of Helsinki blev första båt i mål idag 20/10 efter 40 dagar och 7800 nm. Nu gäller det för övriga båtar att skynda sig till Kapstaden så att de hinner förbereda sig inför start av etapp 2 Kapstaden - Auckland New Zeeland, 7250 nm 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som halvfinne med rötter i Österbottniska trakterna kring Jakobstad så kan jag stolt konstatera att en överväldigande majoritet av segelbåtarna i startfältet är byggda i just Jakobstad 🇫🇮

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På slutet av etapp 1 seglade den finska båten Spirit of Helsinki om den franska båten Pen Duick VI.
Därefter observerades att några mobiltelefoner hade används efter starten i Southampton vilket ledde till ett straff på 72h. Under denna kappsegling är det inte tillåtet att använda mobiltelefoner.

Den amerikanska båten Godspeed har inte haft någon bra fart under etapp 1, har ca 6800 nm kvar och väntas gå i mål den 9 november.

 

Idag kl 14 går starten för etapp 2 Kapstaden-Auckland New Zeeland 7250 nm. Det kommer troligen bli en händelserik etapp med djupa lågtryck och kraftiga vindar.
Starten kan följas här: https://www.facebook.com/oceangloberace
Samt båtarna kan följas under racet här: https://oceangloberace.com/livetracker/

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det dax för målgång i etapp 2 där Translated 9 ikväll kommer att bli första båt till Auckland efter 37 dagar till sjöss sedan starten från Kapstaden..
Länge ledde Pen Duck VI men tog en något oväntat vägval norr om Tasmanien och fick svagare vindar än övrriga båtar som gått söder om Tasmanien. Även i första etappen ledde Pen Duck IV och blev omseglad några dagar innan målgång i Kapstaden.
Båtarna har olika handikapp så slutresultat behöver räknas ut.

image.thumb.png.c5d5197156f7163aaa912e29a3564bfc.png

 

Båten L'Esprit d'Equipe har troligen seglat söder om en virtuell Waypoint den 28 november och kommer i så fall få ett tidsstraff. Båtarnas position loggas bara var 4:e timme och det verkar inte troligt att denna båt har gått norr om den viruella waypoint. Röda punkter i figuren nedan visar loggade positioner. Navigering sker även utan GPS eller sjökortsplotter så det är inte helt enkelt att i detalj veta var man befinner sig om man inte t.ex. har en ö att referera till.

image.png.b78048e4fa0bd733633a0fcc3c825ac6.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pen Duick VI kom som första båt i mål den 14/2 kl 01 till Punta del Este, Uruguay, i den tredje etappen.
Om några timmar blir det målgång i Punta del Este för Maiden och Spirit of Helsinki. Det är ca 40 nm kvar och båtarna seglar med ca 9 knop enligt Trackern. Maiden låg före Spirit of Helsinki efter rundningen av Kap Horn men den finska båtan har kommit ikapp och seglat förbi men nu ligger Maiden strax före igen. Några dagar innan Kap Horn observerade Maiden något orange flytande och vände om för att kontrollera att det inte var en räddningsflotte. Det var dock någon slags boj. En viss tidskompensation har dock erhållits från detta.

 

Det verkar inte ha varit alltför dramatisk segling från Auckland den 14/1.
Men man seglar utan moderna navigationsmedel och White Shadow gjorde ett underligt vägval strax innan Kap Horn 9/2. Kanske en felnavigering och det blev en större kursändring för att inte gå på grund.

Tidigt samma dag den 9/2 vände Translated 9 som då låg 2:a strax efter Pen Duick VI mot Falklandsöarna.
Större deliminering hade upptäckts och vatten läckte in. Nu är båten på land och reparationer pågår.
Detta är en Swan 65 som även seglade 1977 Whitbread Round the World Race under namnet ADC Accutrac.
Denna video visar hur det läcker in vatten. Om dom fortsatt så kanske skadan blivit större och båten hade gått till botten...

 

image.png.27c9e4a3a76333fb00ba83eb1750bbf6.png

Här har nog White Shadow hamnat ur kurs den 9/2.

 

image.png.8400bb6fbbff485edb8892de16fd2f66.png

Här har Translated 9 den 9/2 vänt mot Falklandsöarna

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De laminering, aj då. Men det är ju ett gammalt fartyg och säkerligen haft sina tuffa timmar på havet. Vem vet, det kanske är någon gammal reparation som delaminerat. Oavsett bra att det inte var värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...