Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Steffesmat

Kabeln till topplanternan är av!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har sedan en kort tid tillbaka blivit glad ägare till en Monark 520. Jag har renoverat topplanternan och akterlanternan. När jag skruvade loss TL såg jag att kabeln var av precis vid hålet ner i taket (dubbeltak) försökt att dra loss kabel för att dra igenom en ny. Men det sitter bergfast. Är det vanligt? Är det bara att borra upp taket ned till ruffen plugga med silicon eller?
Bra råd skulle vara trevligt.// SR

IMG_0157.jpeg

Redigerad av Steffesmat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Steffesmat:

Hej!

Jag har sedan en kort tid tillbaka blivit glad ägare till en Monark 520. Jag har renoverat topplanternan och akterlanternan. När jag skruvade loss TL såg jag att kabeln var av precis vid hålet ner i taket (dubbeltak) försökt att dra loss kabel för att dra igenom en ny. Men det sitter bergfast. Är det vanligt? Är det bara att borra upp taket ned till ruffen plugga med silicon eller?
Bra råd skulle vara trevligt.// SR

Bilder är också trevligt. Lättare att få ett relevant svar då.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev excel319:

Bilder är också trevligt. Lättare att få ett relevant svar då.

Och gärna då relevanta bilder, då blir det ännu trevligare 😉 .

 

Den bifogade/inredigerade visar ju bara ett rufftak med någon form av fäste (gösstake ?) mitt på. Den aktuella kabeln och hålet där änden skulle finnas syns ju inte, även om man för sin inre fantasi kan förstå och ana att den bör vara någonstans vid fästet....

 

9 timmar sedan skrev Steffesmat:

Men det sitter bergfast. Är det vanligt? Är det bara att borra upp taket ned till ruffen plugga med silicon eller?

Ja, ligger kabeln inte i kabelkanal/rör kommer den ju kärva i sin första "sväng". Men det kanske finns såpass utrymme och stump att du skulle kunna skarva på en ny kabel, ev löda dit den. Som sagt - relevanta bilder....

Silikonbaserade saker skall du f.ö. undvika i elektriska sammanhang som skarvar, brytare och kontakter (om det inte är silikon speciellt avsedd för t ex elektronikingjutning) och även i närheten av målade/lackade ytor. Det finns många bra marintätningsmedel att använda.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte skruvat innertak? det var det på min Crescent 525:a enkelt då att lossa innerdelen och dra ur kabeln och skarva eller ersätta med en ny.

 

//Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev IngemarE:

Och gärna då relevanta bilder, då blir det ännu trevligare 😉 .

 

Den bifogade/inredigerade visar ju bara ett rufftak med någon form av fäste (gösstake ?) mitt på. Den aktuella kabeln och hålet där änden skulle finnas syns ju inte, även om man för sin inre fantasi kan förstå och ana att den bör vara någonstans vid fästet....

 

Ja, ligger kabeln inte i kabelkanal/rör kommer den ju kärva i sin första "sväng". Men det kanske finns såpass utrymme och stump att du skulle kunna skarva på en ny kabel, ev löda dit den. Som sagt - relevanta bilder....

Silikonbaserade saker skall du f.ö. undvika i elektriska sammanhang som skarvar, brytare och kontakter (om det inte är silikon speciellt avsedd för t ex elektronikingjutning) och även i närheten av målade/lackade ytor. Det finns många bra marintätningsmedel att använda.

Hej! Tyvärr extremt lite utrymme att ens löda. Den enda bild jag har för tillfället! Som jag skrev topplanternans fäste. Sitter som berg åt båda hållen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en 520 från 1972-2004. Minns eländet med denna kabel då "masten" måste demonteras varje år innan täckning. Kabeln är en platt PVC isolerad 2×1,5  inplastad i laminatet. Du kan nog frilägga kabeln genom att försiktigt skära upp taket underifrån med en Dremel t.ex och skarva på en bit med lödning och krympslang runt var och en av ledarna. Plasta igen skadan med epoxy och måla över. Du måste täta runt kabeln uppifrån för att inte få in vatten i laminatet men om du kan kapsla in kabeln helt i epoxy kan du kanske slippa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...