FMagellan 0 Postad 8 September , 2023 Hej, drömmer och planerar inför en långsegling. Från Sverige till Medelhavet och i framtiden över atlanten till Västindien. Tanken är en hel del ensamsegling men även med vänner. Söker därför ingen båt mindre än 30 fot, även fast en liten båt kan vara mer lätthanterligt på egen hand. Budget för båt ca 200-300k och 30-35 fot. Vill ha en långkölad båt och efter att ha jämfört flera olika modeller så väljer jag mellan HR Monsun, HR Rasmus eller Allegro 33. Även en OE32 är intressant men de ligger oftast något högre i pris. Om någon har egna erfarenheter att dela med sig om respektive båtmodell så får ni gärna skriva här. - Fördelar och nackdelar med respektive båt. - Något jag ska undersöka lite extra vid ett ev. köp utöver det mest självklara som skick och utrustning. - Förslag på förbättringar eller saker som underlättar seglingen av respektive båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 8 September , 2023 Jag är partisk som har en monsun.. men av dina val hade jag valt bort Rasmus, bara för att jag vill kunna kryssa lite mer effektivt än Rasmus kan. Annars är det bara på med ett vindroder och åka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 8 September , 2023 Likväl partisk. Jag rekade segelbåt under ett år. Titta bl.a. på Vagabond som har liknande egenskaper som du söker dvs trygghet, långkölad och gediget byggda. Så småningom landade jag i HR. Betittade HR 26, 29 och 312 (den sistnämnda med teakdäck och valdes därför bort) innan jag fick upp ögonen för Monsunen. Den jag köpte för fyra år sedan gick på 235 000:- efter lite prut, med en motor från 2011, Vetus 27 hk på ca 400 h, bogpropeller (2019), nya genomföringar (2019), fotogenvärmare och en B&G-plotter. Det jag gjort är att sätta in AIS typ B, monterat lazybag med jacks. Tanken är original men det går att pumpa ut ev dynga som ligger som en bottensats med en manuell pump i motorrummet. Vattentanken är också original. Fyra batterier, två drift, ett start och ett till värmaren. Trivs med båten, varit ute och dyngat i rätt tufft väder för att känna på hur hon beter sig, och som någon sagt om henne, det är inte hon som ger upp utan besättningen. Jag trivs, den är lättmeckad med lucka till motorrummet i sittbrunnen. Hyfsad ståhöjd i ruffad, åtminstone i den akta delen vid pentryt. Men som sagt jag är partisk. Tittade på en Allegro 33, men den kändes trång och svårmeckad m motorn. Hopplös att backa utan bog - Monsunen alltså. Ingen erfarenhet av rasmus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 September , 2023 Vagabond 31 eller en Fjord 33 ms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl-Linusson 2 Postad 9 September , 2023 Har gjort kanalerna upp och ned (500 slussar), seglat medelhavet, korsat atlanten några gånger. Rekomendation vid val av båt: har med åren seglat många båtar. Om Du kan lite om segling välj en med delat latteralplan (fenköl). Roligare och lättare att segla. Välj något strax under tolv-meter. Själv och på egen hand seglat med en Scanmar 40, både Västindien, över Atlanten och i Medelhavet. Det viktigaste var vindrodret Sailomat som skötte det mesta, även i hårt väder. Hur som helst rekomenderar jag ingen ensamsegling över flera dygn. Även om man inte tror det, så händer det mycket till sjöss. Krock med val, lastbåt, ubåt, drivgarn o.s.v. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 9 September , 2023 3 timmar sedan skrev Carl-Linusson: Om Du kan lite om segling välj en med delat latteralplan (fenköl). Roligare och lättare att segla Är långkölade båtar för dom som inte kan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser