Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Robbn

Renovera / byta drivknut Volvo dp-sm

Rekommendera Poster

Någon som har en bra guide för att detta? Går dem att renovera eller är det byte av hela knuten som gäller? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt!

De består att kors med inbyggda nållager (=rullager med liten diameter => de rullar fort).

Visst kan du byta nålarna/pinnarna och kopparna, men rullbanan på korsdelen är lika påverkad av slitage (överbelastning av möjligt yt-tryck). Ett nållager har en linjekontakt, vilket innebär oändligt liten yta - tills den deformeras. Deformationen ger större yta, men deformationen leder till utmattning av materialet i ytan.

Byt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips var dem säljs för humana priser? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hela knuten?  nej inte hela axeln med knutkors. men såklart hela knutkorsen . tag bort dom gamla mät mm sök knutar på bilsidan  Norrlands custom kanske har.   B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns knutar av två fabrikat på DPS-M. GKN och Rockwell. Penta säljer inga knutkors till GKN. Bara hela axlar. Till Rockwell säljer de knutkors till det facila priset av 2450:- styck. Crom marin har till båda sorterna för 329:- respektive 499:- styck.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...