KaptenJon 0 Postad 6 September , 2023 Köpte mig en båt med en Vetus D4 motor. Jag blir lite konfunderad över den stängda ventilen. Vart går den och när använder man den? Var hittar man bra service manualer? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 6 September , 2023 46 minuter sedan skrev KaptenJon: Köpte mig en båt med en Vetus D4 motor. Jag blir lite konfunderad över den stängda ventilen. Vart går den och när använder man den? Var hittar man bra service manualer? Tacksam för svar. Följ slangen och berätta vart den går. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenJon 0 Postad 6 September , 2023 Ena änden ser du på bilden. Den går in vid insprutningen andra går ner bakom motorn. Såg inte exakt vad det var för grunka men gissningsvis någon vattenpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 7 September , 2023 (redigerade) Nja, det där är väl ingen Vetus D4 ? Ser mer ut som en äldre, t ex VH4: https://vetus.com/wp-content/uploads/350102.01-r01-06-08-VH4.65_80-EN-LowRes.pdf På s. 9 har du slangen som nr 24 på bilden. Övriga manualer hittar du på Vetus hemsida, bara att Googla 😉 Sade säljaren att det är en D4 ? Står det D4 i köpekontraktet ? Nyfiken på vad är det för båt. Men hade ni ingen genomgång av kranar och annat i samband med övertagandet ? Redigerad 7 September , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 50 Postad 7 September , 2023 Har du VVB eller gångvärme? Man skulle kunna gissa på att slangen går till något sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 7 September , 2023 4 timmar sedan skrev IngemarE: Nja, det där är väl ingen Vetus D4 ? Ser mer ut som en äldre, t ex VH4: https://vetus.com/wp-content/uploads/350102.01-r01-06-08-VH4.65_80-EN-LowRes.pdf På s. 9 har du slangen som nr 24 på bilden. Övriga manualer hittar du på Vetus hemsida, bara att Googla 😉 Sade säljaren att det är en D4 ? Står det D4 i köpekontraktet ? Nyfiken på vad är det för båt. Men hade ni ingen genomgång av kranar och annat i samband med övertagandet ? Det sitter ju en etikett på motorn, kanske kan TS läsa på den och få dina misstankar bekräftade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 7 September , 2023 (redigerade) 10 minuter sedan skrev Rascal: Det sitter ju en etikett på motorn, kanske kan TS läsa på den och få dina misstankar bekräftade. Kunde inte hålla mig utan zoomade nu in och förstorade från TS bild 😉. Det är mycket riktigt en VH4.65 och ingen D4: Då har ju TS manualerna som efterfrågas nedladdningsbara från Vetus hemsida. Redigerad 7 September , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 7 September , 2023 5 minuter sedan skrev IngemarE: Kunde inte hålla mig utan zoomade nu in och förstorade från TS bild 😉. Det är mycket riktigt en VH4.65 och ingen D4: Då har ju TS manualerna som efterfrågas nedladdningsbara från Vetus hemsida. Ibland undrar man varför folk tycker det är enklare att ställa frågor på div. forum än att böja sig ned och titta på sina grejer. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenJon 0 Postad 7 September , 2023 (redigerade) Hej, kul att ni engagerar er i mitt problem. Att jag skrev d4 var ju mest ett försök för mig att prata lite motor lingo, altså en Diesel med 4 cylindrar, det var ju dumt 😅 I övrigt tack för manualerna som jag inte själv lyckats hitta innan. Om ni har fler teorier om slangen och varför denna är stängd (Calorifier connection, engine ‘OUT’ (ø 17 mm) i manualen) välkomnas dessa! Redigerad 7 September , 2023 av KaptenJon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 7 September , 2023 2 minuter sedan skrev KaptenJon: Hej, kul att ni engagerar er i mitt problem. Att jag skrev d4 var ju mest ett försök för mig att prata lite motor lingo, altså en Diesel med 4 cylindrar, det var ju dumt 😅 I övrigt tack för manualerna som jag inte själv lyckats hitta innan. Om ni har fler teorier om slangen välkomnas dessa! Du har ju fått en bra teori om gångvärme eller varmvattenberedare. Följ slangen och se vad du hittar i andra änden. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 7 September , 2023 (redigerade) 10 minuter sedan skrev KaptenJon: Om ni har fler teorier om slangen och varför denna är stängd (Calorifier connection, engine ‘OUT’ (ø 17 mm) i manualen) välkomnas dessa! Om du berättar lite mer om vad det är för båt och vad du har för prylar i den (se frågorna ovan) o.s.v. så kanske det skulle bli lättare att hjälpa dig.... 10 minuter sedan skrev KaptenJon: I övrigt tack för manualerna som jag inte själv lyckats hitta innan. Genom att skriva "vetus" "manual" "pdf" i sökmotorn "Google" får du upp Vetus manualsida redan som andra träff. .. Redigerad 7 September , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 September , 2023 (redigerade) Jag tycker det ser ut som nummer 24 på bilden i manualen. Så att det skulle vara anslutning för varmvattenberedare är ett hett tips... Och på andra sidan av mortorn sitter andra anslutningen så att du får det varma vattnet att cirkulera genom värmeväxlaren. Redigerad 7 September , 2023 av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenJon 0 Postad 7 September , 2023 Har man nu lite tur så har jag en varmvattenberedare. Whohoo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 7 September , 2023 Just nu skrev KaptenJon: Har man nu lite tur så har jag en varmvattenberedare. Whohoo Vet du vad du har köpt egentligen ? Är du säker på att det är en båt 😝 ? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 September , 2023 (redigerade) 7 minuter sedan skrev KaptenJon: Har man nu lite tur så har jag en varmvattenberedare. Whohoo Det kan ju även vara någon form av gånvärmesystem du har. Vad är det för båt du köpt, om det nu som sagt är en båt...?🙃 Redigerad 7 September , 2023 av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 8 September , 2023 "Calorifier" är en vvb utan eget element enligt wikipedia. Logiskt ju eftersom värme ut och in kommer från motorn. Min vvb har koppling till "Motoeur" (Calorifier) /och/ 220 VAC landström. Så den är både och. HDH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser