Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Jakobi

Yanmar YSB8 montering av insprutningspump

Rekommendera Poster

Min Yanmar YSB8 startade knappt, gick några varv men stannade. Verkade som att inte tillräckligt med bränsle kom fram. Jag hade detta problem en gång tidigare, En vänlig teknikintresserad granne hjälpte mig. Han kom den gången fram till att det var en packning vid plungen (10) som var dålig varför han tillverkade ett verktyg i sin metallsvarv som sedan kunde stansa packning. Dessvärre har jag inte tillgång till grannen längre varför jag försökt åtgärda själv denna gången.

Jag har bytt packningarna nr 2, 3 och 4 (se bild) (det fanns ingen 2-packning på plats innan.) Packningen grannen gjorde placerades under 23, där det inte ska vara ngn enligt sprängskissen.

Jag monterade tillbaka allt med resultat att ingen diesel alls kom vidare. När jag öppnade igen satt plungen (10) fast i brickan (7) under fjädern (6). Plungen har ett spår och brickan under en slits in, men det verkar inte som att plungen ska in här. Vad gör jag för fel? Varför valde min snälla granne att göra en packning under 23, ngn gissning?

Yanmar insprutningspump.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det ska komma märkbart med diesel ut ur pumpen måste du ha halvgas eller mer.

Och jag tror snarare på att Du bör lufta, när du skruvat ihop så som det var när det funkade sist.

Jag luftar vid halvgas, beredd på att dra ned gasen om motorn startar.

Luftar genom att lossa rörkopplingen vid spridaren.

Om du samtidigt öppnar dekompressionen, med därför avsedd spak, så går motorn mycket lättare, just under luftningen.

Så är det som så att drar du ned gasen helt, så kommer ingen diesel alls ut ur pumpen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Hybro. Felet tycks snarare vara att plungen (10) ska gå in i spåret på brickan (7) som av ngn anledning deformerats så att den inte går in nu. Ska försöka slipa ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...