IngemarE 3 600 Postad 3 Oktober , 2023 15 minuter sedan skrev hallonBoat: Om vi utgår från att det är vatten i cylindern så är ju frågan hur det hamnat där. Mina tankar går till läckande ventil i topplocket Nja... Det kommer knappast in vatten via en läckande ventil, om det inte är något annat som är riktigt, riktigt fel. Det är ju normalt inte vatten på andra sidan ventilen, och vore det så skulle antagligen det vattnet kunna komma in när ventilen öppnar nästa gång. Helt utan att det är något fel på ventilen i sig. Och märkligt också om det vore vatten att motorn inte går runt på 30s även med dekompressionshandtagen aktiva. 13 minuter sedan skrev hallonBoat: Efter en närmare titt på dina bilder så tycker jag inte din kolv ser helt hundra ut, den har ju repor på sidan vilket tyder på att något inte står rätt till Var ser du bilder på TS kolv ? Är det de bilder i HEIC-format (=ladda alltid upp bilder i JPG) som inte går att öppna på många plattformar, inklusive mina datorer ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 3 Oktober , 2023 jag är fortfarande nyfiken på om nypet består om man utesluter motorns vatten . töm motorn på vatten prova.. eller ta isär mkt igen .....igen B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 3 Oktober , 2023 11 timmar sedan skrev IngemarE: Är du helt säker på att den - dvs motorn i sig - inte går runt ? En diesel kan ju var extremt tung att dra runt. Har du kopplat bort alla remmar vid testet ? Tänker att det även kan vara generatorn som kan bromsa mekaniskt (intern kortslutning, skurna lager). Att backslaget funkar (RB-backslag antar jag) vet du ju inte i det läget motorn känns låst, eller hur ? Skulle väl också kunna vara det som låser motorn. Nej helt säker är jag förstås inte... Det sitter en Dynastart på motorn och den har jag provkört tidigare utan remmar. Den spinner som en katt. Ett dåligt lager där hade jag nog märkt av tänker jag. Borde gå trögt och skapa missljud då. Backslaget däremot skulle kanske kunna vara en källa till felet. Men finns det verkligen något i backslaget som kan bromsa så hårt att motorn dör? Propelleraxeln kan jag rotera med handkraft i friläget. Att dra runt svänghjulet utan att öppna dekompressionsarmarna går knappt. Dynastarten orkar ett halvt varv och för hand får man ta i ordentligt med båda händerna för att långsamt dra runt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 3 Oktober , 2023 2023-09-18 vid 21:37 skrev bemek: är kolvringarna lättrörliga i kolvspåren om inte kan kolven vara deformerad (av vatten) på annan motortyp sett krokig vevstake . inte provstartat utan vatten tidigare? för att utesluta vatteninträngning ?säker att dekomp öppnat ventilerna? Kolvringarna löper fritt på båda kolvarna. De små tendenser till ränder som syns på kolv och i loppet känns inte med fingrarna. Verkar bara vara olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 3 Oktober , 2023 12 timmar sedan skrev FIATX19: Jag tror inte att motorn nyper efter så kort tid. I dragracing kör man ibland motorer helt utan kylvatten har jag hört/läst, nu kör de inte många sekunder men från star lite uppvärmning, burnout och race borde det vara minst 30 sekunder med en motor som producerar enorm värme. De nyper inte. Enig, tror inte heller (längre) att det är kolvarna som nyper. Det skulle ha synts något då tycker jag på kolvringar och i cylindern tycker jag. Har ju kört den ett flertal gånger i hopp om att felet rättat till sig självt. Men något lastar fortfarande ner motorn så pass mycket efter 45 sekunder att den dör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 3 Oktober , 2023 7 timmar sedan skrev hallonBoat: Alternativt misstänker jag avgaskröken/ avgaslimpa, kanske börjar den bli igensatt så att vattnet har svårt att ta sig ut. Prova att köra motorn utan avgaskrök och se om den fortfarande dör. Det här är inte en dum tanke. Demontera och kolla om den är igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 3 Oktober , 2023 9 timmar sedan skrev IngemarE: Var ser du bilder på TS kolv ? Är det de bilder i HEIC-format (=ladda alltid upp bilder i JPG) som inte går att öppna på många plattformar, inklusive mina datorer ? Bilderna är från inlägget 17 sept, gick att öppna med min android telefon. Delar dom som print screen: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 5 Maj Hej igen, äntligen vår och nya tag med motorn. Kan det vara så att min dynastart lastar ner motorn så mycket att den stannar? Hur kraftigt kan en felande dynastart bromsa en motor på tomgång? kan tyvärr inte koppla ur dynastarten och starta med vev eftersom motorn sitter så pass djupt ned i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 5 Maj 1 timme sedan skrev StefanSl: Hej igen, äntligen vår och nya tag med motorn. Kan det vara så att min dynastart lastar ner motorn så mycket att den stannar? Hur kraftigt kan en felande dynastart bromsa en motor på tomgång? kan tyvärr inte koppla ur dynastarten och starta med vev eftersom motorn sitter så pass djupt ned i båten. Det skulle absolut kunna vara Dynastarten som är paj. Efter 30 sekunder magnetiserar kanske Dynastarten och då får du stort motstånd. Laddningen kan vara kortsluten. Eller så har du helt enkelt lite ström i batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 5 Maj Troligtvis är felet lokaliserat till Dynastarten. En kombination av att kallstarten inte gick tillbaka gjorde att motorn rusade vid starten. Försökte få stopp på maskineriet men ett par tänder från den ena remmen (av två) hann lossna och flyga iväg. När motorn rusar i varv tack vare för fet blandning slår magneten till. När jag meckat i ordning vinterstartknappen och fick motorn att gå på tomgång då gick den problemfritt. Att remmen började ge med sig visar väl på att Dynastarten bromsade hårt under rusningen tänker jag. Renovera eller byta dynastart? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 9 Maj Ja, nu är det då bara lite vatten i oljan som behöver åtgärdas… 😅 Första stopp i felsökningen blir vattenpumpen. Ser fin ut. Tätningar fräscha men hur täta skall de vara? Om jag tagit ur den, gjort rent den, smort den med medföljande glycerin och därefter kopplar på lite vatten samtidigt som jag snurrar den så verkar den hålla tätt. Drar jag på lite mer ser jag en liten droppe som växer ut ur skvallerhålet och ännu en som tränger igenom tätningen. Men en trädgårdsslang har ju betydligt högre tryck även om flödet är lågt jämfört med när den är monterad på motorn. Så hur vet jag att tätningen duger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 9 Maj 2 minuter sedan skrev StefanSl: Ja, nu är det då bara lite vatten i oljan som behöver åtgärdas… 😅 Första stopp i felsökningen blir vattenpumpen. Ser fin ut. Tätningar fräscha men hur täta skall de vara? Om jag tagit ur den, gjort rent den, smort den med medföljande glycerin och därefter kopplar på lite vatten samtidigt som jag snurrar den så verkar den hålla tätt. Drar jag på lite mer ser jag en liten droppe som växer ut ur skvallerhålet och ännu en som tränger igenom tätningen. Men en trädgårdsslang har ju betydligt högre tryck även om flödet är lågt jämfört med när den är monterad på motorn. Så hur vet jag att tätningen duger? Pumpen skall SUGA inte matas med tryck från trädgårdsslang! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSl 1 Postad 9 Maj Yes, så det är därför pumpen inte skall sitta monterad på motorn när jag testar om den är tät tänkte jag. Men om den håller tätt med ett litet flöde och lågt tryck från trädgårdsslang så borde den helt klart vara tät när den suger sjövatten monterad på motorn. Förutsatt förstås att det inte är stopp i kanalerna efter pumpen för då stiger trycket i pumpen. Då konstaterar jag därmed att pumpen inte är orsaken till vatten i oljan. Kan ju vara kvar från tidigare misstag och händelser så ett nytt byte och nytt test får utvisa vad nästa steg i felsökningen blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser