Johberg 0 Postad 5 September , 2023 Hej, har en Volvo Penta (B20/AQ140?) från 1976. Motorn helrenoverades för drygt 10 år sedan, förgasaren Solex 44 PAI är ny sedan förra året. Motorn startar snällt och går stabilt o bra på tomgång samt lite lätt gas. Men när jag gasar på mer så varvar den först upp men dör sedan om jag inte snabbt går till baka till enbart lite gas eller tomgång. Vad i hela friden kan detta bero på? Mvh Janne B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 5 September , 2023 Typiskt bränslebrist. Kanske är det pumpen, eller också kan det vara skräp i nålventilen. På tomgång hålls flottörhuset fullt, och när du gasar på sjunker flottörnivån och motorn dör. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 5 September , 2023 Jag skulle gissa på tätt högfartsmunstycket eller kanalen. När du gasar sprutar acc-pumpen in extra bränsle, som motorn går bra några sekunder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johberg 0 Postad 6 September , 2023 Tack för tipsen, låter logiskt. Jag får blåsa rent här o där iförgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johberg 0 Postad 10 September , 2023 Har rensat alla munstycken, har också installerat kompletterande elektrisk bränslepump. Liiite bättre men fortfarande samma problem. Tror att jag har en blandning av flera år gammal och ny bensin i tanken, kan det orsaka mitt problem? mvh Janne B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 11 September , 2023 (redigerade) Hade sikaflexrester i tanken en gång. Tog länge innan jag kom fram till det. Skräpet hade hamnat i tankens sugrör och när man drog på drogs det upp mot slangkopplingen och täppte till bränsleflödet. Mitt tips är att kolla tanken och rören fram till bränslepumpen. En längre beskrivning av mina vedermödor den gången: Sikaflexklumpen Redigerad 11 September , 2023 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 11 September , 2023 Kolla på utsidan av flottörventilens säte, alltså där bensinledning/slang ansluts. Haft detta fel på en motorsåg, båtmotor, motorcykel och förra veckan en Volvo T24 traktor. Exakt det du beskriver! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas113 6 Postad 13 September , 2023 Min käpphäst är kondensatorn. Din motor heter AQ130. AQ140 bygger på B21 med överliggande remdriven kamaxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser