batnisse95 0 Postad 3 September , 2023 Hej, var till båten idag och upptäckte att tanklocket var avskruvat. Förmodligen har jag glömt att skruva på detta efter jag har tankat, med tanke på hur mycket det regnat så är jag lite rädd för att det kommit vatten i tanken och kanske annan bråte. Är det någon fara att köra eller vad ska man göra? Pumpa ut soppan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 3 September , 2023 Ja, absolut pumpa ur! Få det så torrt det bara går. Tänk på att vattnet lägger sig underst. Bensin eller diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 4 September , 2023 Jag skulle försöka pumpa ur vattnet med en oljesug. Om det ska lyckas bör tanken inte vara helt plan i botten. Hur stor är tanken? Det kan ju bli vanskligt att hantera 1000 liter bränsle medan 100 liter är betydligt lättare. Vad för bråte tror du kan ha kommit in i tanken? Om det finns en manlucka så onderlättar det för att se vad som ev. finns i tanken. Om det är diesel i tanken är det i princip riskfritt att öppna och lysa ner i tanken. Med bensin i tanken krävs betydligt mera försiktighet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 4 September , 2023 Fladdermusskit, eller kotte? 😀 Kommer du åt lägsta punkten inuti tanken, med t ex en slang, så kan du suga upp typ en liter eller två med en Biltema större oljesug för några hundringar. Alltså lite vatten blir det alltid i bränslet. Lite vatten finns i all luft som kommer in genom avluftningen när bränsle förbrukas. Alltså minimala mängder om året. Därför sitter i regel bränsle- upptaget i tanken en liten bit upp. Men det är bra att suga ur nån gång under båtens livstid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 4 September , 2023 Det som beskrivits ovan funkar utmärkt, jag suger upp ev vatten genom manluckan med oljesugen och jag har en skrovformad tank så det är bara att sticka sugröret i vecket längst ner och brukar vänta tills båten stått still på land i några dagar så att vattnet samlar sig. Dock har jag bara sett vatten första gången jag gjorde det, sen har jag inte ens sett vatten i vattenavskiljarna men jag har sugit nån liter efter det i några år efterförebyggande syfte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 September , 2023 Jag kan ju förstås tycka att råden ovan är relevanta, men vill gärna ställa en motfråga; bensin eller diesel? Det är ju inte direkt riskfritt att suga upp och söla med bensin. Man får tänka sig för både en och två gånger. Sedan så har ju de allra flesta bränslefilterkombinationerna en vattenavskiljare, men klart att rör det sig om flera liter vatten i bränslet så räcker ju inte den avskiljaren långt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 4 September , 2023 Som Georg_Ohm skriver stor skillnad på bensin och Diesel. Om det är bensin så har dagens bensin etanol inblandat och kan hantera en del vatten i tanken innan det blir problem. Men det är inte kul att få motorstopp så kan vara bra med en backup plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batnisse95 0 Postad 4 September , 2023 10 timmar sedan skrev FIATX19: Som Georg_Ohm skriver stor skillnad på bensin och Diesel. Om det är bensin så har dagens bensin etanol inblandat och kan hantera en del vatten i tanken innan det blir problem. Men det är inte kul att få motorstopp så kan vara bra med en backup plan. 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag kan ju förstås tycka att råden ovan är relevanta, men vill gärna ställa en motfråga; bensin eller diesel? Det är ju inte direkt riskfritt att suga upp och söla med bensin. Man får tänka sig för både en och två gånger. Sedan så har ju de allra flesta bränslefilterkombinationerna en vattenavskiljare, men klart att rör det sig om flera liter vatten i bränslet så räcker ju inte den avskiljaren långt. 15 timmar sedan skrev Mackey: Jag skulle försöka pumpa ur vattnet med en oljesug. Om det ska lyckas bör tanken inte vara helt plan i botten. Hur stor är tanken? Det kan ju bli vanskligt att hantera 1000 liter bränsle medan 100 liter är betydligt lättare. Vad för bråte tror du kan ha kommit in i tanken? Om det finns en manlucka så onderlättar det för att se vad som ev. finns i tanken. Om det är diesel i tanken är det i princip riskfritt att öppna och lysa ner i tanken. Med bensin i tanken krävs betydligt mera försiktighet. 22 timmar sedan skrev raol: Ja, absolut pumpa ur! Få det så torrt det bara går. Tänk på att vattnet lägger sig underst. Bensin eller diesel? Det är bensintank som detta gäller, skulle väl gissa på att den rymmer cirka 50-60 liter. Kopplad till en mercury 75 hk. Ryds 515 gtx heter modellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 4 September , 2023 Går det att koppla till extern tank då skulle jag fylla en sådan och ta med ifall motorn stannar på bränslet i den vanliga tanken. Sen skulle jag inte köra om det är blåsigt för då är det inte roligt att få stopp. Är det inga extrema mängder vatten så kommer det gå bra. Har du fått lite skit I tanken så kan filtret behöva bytas. Vill du vara helt säker pumpar du ut bränslet och lämnar på deponi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 5 September , 2023 (redigerade) jag köpte en inmpellerpump till borrmaskinen när jag rensade tankarna förra året. kopplade på en slang och pumpade ut i dunkar. kommer inte ihåg var jag köpte den men det kan man nog googla. det fungerade jättebra. det enda som var sölig var att man måste ha lite vätska i pumpen/impellern för att den ska börja suga så det gick åt en torkirulle på däck. om du använder en genomskinlig slang kan du nog se när ren soppa kommer så behöver du kanske inte förlora en förmögenhet. mvh arni Redigerad 5 September , 2023 av Zaphir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 5 September , 2023 Jag skulle nog ha lite mindre stress över detta än många här tror jag. Om du har ett vanligt hål för tankning så är det ca 50 mm i diameter. Har det regnat 10mm så har du max fått 2cl vatten i tanken. 98E5 och 95E10 innehåller etanol som kraftigt suger åt sig vatten, dvs den lilla vattenmängd du fått i tanken kommer att blanda sig med etanolen och bensinen. Då båten rör sig i vattnet så kommer det inte att bli liggande spå botten utan röras omkring och blandas. Så, tanka upp fullt i tanken och kör båten som vanligt. Sen när du tar upp för vintern så kolla av vattenseparationsfiltret efter vatten och byt oavsett om du ser ngt eller inte. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad 5 September , 2023 2023-09-04 vid 07:09 skrev Hybro: Fladdermusskit, eller kotte? 😀 Kommer du åt lägsta punkten inuti tanken, med t ex en slang, så kan du suga upp typ en liter eller två med en Biltema större oljesug för några hundringar. Alltså lite vatten blir det alltid i bränslet. Lite vatten finns i all luft som kommer in genom avluftningen när bränsle förbrukas. Alltså minimala mängder om året. Därför sitter i regel bränsle- upptaget i tanken en liten bit upp. Men det är bra att suga ur nån gång under båtens livstid. Jag hade lyckats få på tanklocket lite snett i somras efter en tankning.... Dagen efter kom det 100 mm regn i området o lite skvättar till innan jag upptäckte misstaget. Jag förbrukade bränsle så att nivån sjönk till nästan hälften i tanken så jag kunde skruva loss tankgivaren utan risk för bränslespill. Använde oljebytardunken som Hybro beskriver. Kollade vad som sögs ur (tog bara bottensats mm i lågpunkten). Det var minimalt med vatten men lite skräp i det ursugna (diesel så vattnet skiktar sig). Tanken har inte sugits på 10 år så en del kan även vara gammal smuts. Jag har även ett par vattenavskiljare (ett magnetfilter mot ev dieselbakterier som då ska dö o ett förfilter) som jag dränerade på någon cl vatten o lite skräp. Min erfarenhet av dåligt påskruvat tanklock i ösregn är att det eventuellt kom in minimalt med vatten i tanken. Det lilla mängd vatten jag fick ur tanken kan ha funnits där sedan tidigare - vem vet? Problemet med vatten i tanken än nog större om packningen i locket är trasig eller med dåligt placerad avluftning (speciellt för segelbåtar som lutar) utan svanhals på insidan av båten (min sitter välskyddad på akterspegeln 😊 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser