Ragtime 3 Postad 3 September , 2023 Hej, Denna skruv hittade jag under min ena KAD42. Den har en ca 8 cm lång pinne som sticker ut från bultens ände, och pinnen har en platt krysslettrad del i änden. Bultskallen är pentagrön, så den kommer definitivt från motorn. Just denna motor trycker ut lite kylvätska vid körning, ca 1dl per timme ungefär. Är det någon som vet var den ska sitta? Tack på förhand, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 3 September , 2023 Ser ut som en oljesticka.... Ser ut att vara oljestickan till kompressorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 3 September , 2023 Enig - ser ut som oljestickan till kompressorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 September , 2023 13 timmar sedan skrev MrMe: Ser ut som en oljesticka.... Ser ut att vara oljestickan till kompressorn? 12 timmar sedan skrev Anjens: Enig - ser ut som oljestickan till kompressorn. Det ÄR just den oljestickan! Den förklarar inte läckan med kylvätska. I kompressorn skall det vara en speciell olja, den brukar kort och gått benämnas som "kompressorolja". 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ragtime 3 Postad 5 September , 2023 Tack för hjälpen @Anjens @MrMe @Georg_Ohm! Obegripligt hur den kan ha ramlat ur, jag gör all service och åtgärder på proffsvarv. Dessutom verkar det inte skvätta ut kompressorolja den vägen för jag har kört hela sommaren utan att kompressorn skurit. Såvida den inte ”ramlat ur” i slutet av senaste turen… Ska ut till båten ikväll och återmontera, samt passa på att byta kompressoroljan. Är det nåt särskilt att tänka på då? återigen, Tack! 😄 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 5 September , 2023 1 timme sedan skrev Ragtime: Obegripligt hur den kan ha ramlat ur, jag gör all service och åtgärder på proffsvarv. Någon har väl vid något tillfälle tappat ner oljestickan under motorn utan att se vart den tog vägen och tagit genvägen att sätta dit en ny som ersättning. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ragtime 3 Postad 5 September , 2023 39 minuter sedan skrev Rascal: Någon har väl vid något tillfälle tappat ner oljestickan under motorn utan att se vart den tog vägen och tagit genvägen att sätta dit en ny som ersättning. Ja, så kan det vara, jag får svaret ikväll. Sitter det en sticka där det ska, så kan den ha legat under motorn lång tid... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 September , 2023 1 timme sedan skrev Ragtime: Ja, så kan det vara, jag får svaret ikväll. Sitter det en sticka där det ska, så kan den ha legat under motorn lång tid... Undertill på kompressorn finns det en avtappningsskruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 5 September , 2023 Och där ska det komma ut olja😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 September , 2023 1 timme sedan skrev Hybro: Och där ska det komma ut olja😀 Och det är denna typen av olja som man skall ha i kompressorn, det går inte i speciellt mycket, jag minns nu inte mängden, men kolla i manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 5 September , 2023 10 timmar sedan skrev Ragtime: Obegripligt hur den kan ha ramlat ur, jag gör all service och åtgärder på proffsvarv. Hmm... det där med "proffs" verkar vara ett begrepp som blir mer och mer urvattnat. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 5 September , 2023 Följ instruktionsboken eller beskrivningen "gör det själv" handboken. Kör kompressorn så oljan blir varm. Tänk på att ett litet övertryck kan förekomma när man öppnar för avtappning. 1 dl endast , mät upp noggrant, fyll med spruta för annars sölas det ner . Köp nya koppar eller aluminium brickor . Täta bottenpluggen med Loctite 577. Oljestickan på bilden har nog legat under motorn ett tag. Har du vvb och värmepaket på den motor som tappar glykol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ragtime 3 Postad 6 September , 2023 Tack @NW355 Det visade sig att det satt både oljestickor och bottenpluggar i båda kompressorerna, och oljans såg fin ut vid kontroll. Så troligtvis har någon för länge sedan tappat ner oljestickan under motorn och satt dit en ny. Ja, den motor som har vv-beredaren kopplad till sig är den som verkar trycka ut kylvätska. Det är inte mycket så jag tänkte be varvet ta det i vinter, men tror du att det finns nån enkel koll att göra på vvb kopplingarna? Mvh, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 6 September , 2023 17 timmar sedan skrev Dany_ms: Hmm... det där med "proffs" verkar vara ett begrepp som blir mer och mer urvattnat. Typiskt internet. Dömma ut en yrkeskår på knapphändig fakta. Jag vet inte om ts är första ägaren på båten. Jag hittar inte den informationen någon stans i tråden. Vem vet, det kan ha varit en tidigare ägare som tappat sticka själv och då köpt en ny och satt dit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 September , 2023 (redigerade) Vem som nu tappat oljestickan bryr jag mig inte om. Oljestickor brukar vara magnetiska i ändan, jag vet inte om den till kompressorn är det... men... Det kan alltid vara bra att ha en gripklo ombord. gripklo och en magnet i ändan av den böjbara långa halsen. Jag har haft mycket nytta av en sådan ombord, då skruvar och verktyg av en eller annan anledning (oftast "en annan anledning") hamnat under motorn. Den gripklon jag ovan länkat in har även LED-belysning, det har inte min. men knappt 90 kronor, väl investerade pengar! Jag hade inget sådant hjälpmedel i min förra båt, där jag tappade ner locket till sjövattenpumpen in under motorn. Med en avskruvad radioantenn lyckades jag peta fram locket, men nådde det inte med handen, och en magnet hade inte hjälpt, men en gripklo hade gjort det... Nu fick jag tejpa fast skänklarna på en polygrip på höger hands tumme och pekfinger, peta med antennen så att locket hamnade på högkant och sedan greppa det med polygripen. Det lyckades väl på det nittonde försöket. Många svordomar uttalades också. Redigerad 6 September , 2023 av Georg_Ohm 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 6 September , 2023 Jag har samma fenomen med kylvätskan, om jag har max nivå i expkärlet på BB motor, den som är kopplad till vvb:n Jag blir av med några cm nivå i kärlet som inte syns som yttre läckage runt motorn, torrt och fint. Ser inget läckage på slangar och värmepaket. Ser ingen glykol i varmvattnet. Nivån förblir nära min nivå efter ett tag, utan att sjunka vidare. Fyller jag på tappar jag lite nivå igen. Har inte kört med stängda värmekranar till vvb/värmepaket än. Känns inte bra. Hoppas inte det är mankemang med toppackningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 7 September , 2023 23 timmar sedan skrev excel319: Typiskt internet. Dömma ut en yrkeskår på knapphändig fakta. Jag vet inte om ts är första ägaren på båten. Jag hittar inte den informationen någon stans i tråden. Vem vet, det kan ha varit en tidigare ägare som tappat sticka själv och då köpt en ny och satt dit. Jag är inte "internet". Jag kan be om ursäkt för den kommentaren. Förlåt, det varlite väl snabbt skrivet. Dock, till protokollet, att tolka kommentaren till att "döma ut en hel yrkeskår" tycker jag är lite väl skarpt. Typiskt internet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser