Lintott 1 907 Postad 1 September , 2023 I vinter blir det uppdatering till LiFePO4-batterier. Mina AGM börjar säcka efter elva säsonger. Nu behöver jag konfigurera min Mastervolt ChargeMaster till att ladda med korrekta spänningar för LiFePO4 förbrukarbatteri och AGM startbatteri (det finns flera laddutgångar på ChargeMastern). Eventuellt kan laddaren även behöva uppdateras med programvara. Har någon erfarenhet av dessa operationer? Går det att göra själv eller krävs prylar som bara båtelfirmorna har tillgång till? Går det att koppla upp laddaren mot en PC och vad krävs då för anslutning (vad heter den o går den att köpa)? Behövs speciell programvara för att göra operationen? Det vore bra om det går att göra själv för att senare kunna justera inställningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 3 September , 2023 jag är ju lite googlenörd så jag sökte lite programvara tycks finnas på deras hemsida- och när jag sökte lite kors o tvärs på nätet upptäckte jag denna länk. http://mastervoltukraine.com.ua/en/mastervolt-pc-link-galvanic-isolated-to-connect-pc-to-charger-id204.html finns nog såklart i sverige också :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buzzer 27 Postad 3 September , 2023 Jag har en sådan här i båten: https://www.mastervolt.com/products/masterbus-interfaces/masterbus-usb-interface/ Rätt dyr men praktiskt när man behöver konfigurera flera mastervoltenheter. Sen laddar du ner deras MasterAdjust Software, installerar på en windowslaptop, kopplar upp med USB och konfigurerar. Har dock inte sett att det går att uppdatera firmware själv annat än deras Remote displayer. Hade ju varit smidigt om dom haft liknande Bluetooth-lösning som Victron Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 10 September 2023-09-03 vid 12:47 skrev buzzer: - - - Har dock inte sett att det går att uppdatera firmware själv annat än deras Remote displayer. Hade ju varit smidigt om dom haft liknande Bluetooth-lösning som Victron Jag har haft kontakt med MasterVolt och kan bekräfta att det endast är "betrodda företag" som har behörighet att uppdatera programvaran i deras enheter. De angav en, enligt min uppfattning, obegåvad uppfattning att det kunde gå fel vid uppdateringar om de tillät användarna att göra uppdateringarna själva. Om deras uppdateringsinstallationer är av så dålig utformning att de ska krascha utrustningen och inte ha funktioner för att reparera en kraschad uppdatering så är det inte ägarna/användarna av deras prylar det är fel på, utan deras uppdateringar. Jag misstänker att skälet att inte tillåta användarna att genomföra uppdatering är att skapa intäkter till sina säljkanaler. Jämförbart med fordonsbranschen där återförsäljarnas intäkter av eftermarknadsinkomsterna är högre prissatta för en elbil, med betydligt enklare drivlinor, än för ett fordon med "klassisk motor". Det är bara uppstickaren Tesla som inte har någon ryggsäck med gamla verkstäder att skydda och därför har minimala krav på service. Victron har inga problem med att låta användarna genomföra uppdateringarna. De är t.o.m. tvingande för användarna och genomförs med automatik. Om man laddat ner Victrons app och aktiverat någon enhet så söker appen själv efter uppdateringar och laddar ner dem i mobilen. När mobilen ansluts till Victronprylen så får man en uppmaning att inte stänga appen medan uppdateringen genomförs. MasterVolts prylar må vara av bra kvalitet men med den prissättning och med den attityd de har mot sina kunder så är det inte konstigt att Victron tar allt större marknadsandelar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser