KlasG 24 Postad 1 September , 2023 Haft lite mailväxling med transportstyrelsen i frågan vad som krävs för att jag ska få köra runt turister i min 6,5m öppna snipa. Svaret blev att båten måste reggas och jag måste göra en hälsoundersökning. Helt ok tänkte jag, tills jag såg att registreringen kostar uppemot 20.000 kronor, troligtvis mer när alla runtikringavgifter läggs på. Min tanke är att regelverket ser annorlunda ut om man istället "hyr ut båten med skeppare", vad nu skillnaden är Har svårt att se att alla Buster XL som kör fiskecharter är reggade i fartygsregistret. Går det att balansera sig runt dessa regler? Kommer såklart inte vara min huvudsakliga inkomst, så det kanske till och med att att driva som hobbyverksamhet. Finns det erfarenhet på forumet? //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 1 September , 2023 (redigerade) Du menar att det är en bareboatcharter (chartrar en tom båt) med en "utomstående" skeppare i syfte att transportera passagerare? Svårt att se hur det skulle kunna gå att komma runt registreringen om syftet är kommersiell trafik. Den som är befälhavare behöver kunskap om vad som krävs för att föra båten , oavsett om det är ägaren eller en inhyrd skeppare. Dvs det är befattningen, inte förhållandet i "affären" kring turistkörning i snipan som styr. Om båten är under fem meter behövs ingen registrering ( ang Buster-båten) Skepparen behöver en behörighet - kolla här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Behorighetsguiden/Behorighetsinformation/ och ett läkarintyg: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Lakrarintyg-for-sjofolk/#nar Båtregistrering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/ samt: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/sjofart/sjofartsregistret/tss7330t-registrering-av-bat-anvisningar.pdf Redigerad 1 September , 2023 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 1 September , 2023 2 minuter sedan skrev GTI: Du menar att det är en bareboatcharter (chartrar en tom båt) med en "utomstående" skeppare i syfte att transportera passagerare? Om båten är under fem meter behövs ingen registrering ( ang Buster-båten) Skepparen behöver en behörighet - kolla här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Behorighetsguiden/Behorighetsinformation/ och ett läkarintyg: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Lakrarintyg-for-sjofolk/#nar Båtregistrering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/ samt: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/sjofart/sjofartsregistret/tss7330t-registrering-av-bat-anvisningar.pdf Ditt svar överensstämmer väl med den informationen jag fått från transportstyrelsen. Buster L och uppåt är över fem meter, och faller således in i dessa regler du anger. Väldigt populär charter/fiskebåt därför angav jag den som exempel. Blir det skillnad om jag själv kör båten? Går det att kalla något annat än charter för att slippa den stora kostnaden med registrering? Tanken är att köra svängar på 2-4 timmar med fyra-fem passagerare. //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 1 September , 2023 Skilj på affären och regelverket; det spelar ingen roll - syftet är att agera yrkesmässigt i sjötrafik, vad man sedan kallar det är väl en fråga mellan redaren och skatteverket. Det är befälhavaren som svarar för att att alla regler uppfylls och att båten är sjövärdig. Du har säkert bättre koll än jag avseende kostnaderna för registrering av båt i båtregistret med det låter "ohemult" mycket pengar för en sådan enkel sak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 1 September , 2023 Precis lite det jag är ute efter. Så här står det på transportstyrelsens hemsida: Citat Båtar som används yrkesmässigt till: bogsering eller bärgning, transport av gods eller passagerare, fiske, eller uthyrning till allmänheten måste registreras i fartygsregistret om de har en största längd av minst fem meter. Men om man kallar det "Sälsafari" eller "Mindfulness - lyssna på en lågvarvig diesel" så faller det väl utanför de ganska specifika reglerna som är uppsatta? Skatt är en senare fråga Allt sånt där mindfulnessdravel är väl dessutom momsfritt. //Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 September , 2023 Men har du rätt behörighet? Krävs ju flera års tjänstgöring på rätt typ av fartyg och i rätt typ av tjänst för att få ens den absolut enklaste behörigheten för att få köra passagerare mot betalning. Att du ens ställer frågan här är väl en bra indikation på att du inte har nån sån behörighet, för de som har den lär ju känna till juridiken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 1 September , 2023 1 minut sedan skrev raol: Men har du rätt behörighet? Krävs ju flera års tjänstgöring på rätt typ av fartyg och i rätt typ av tjänst för att få ens den absolut enklaste behörigheten för att få köra passagerare mot betalning. Att du ens ställer frågan här är väl en bra indikation på att du inte har nån sån behörighet, för de som har den lär ju känna till juridiken. Ganska drygt svar, men jag har skepparexamen, räcker för att få köra upp till 12 passagerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 September , 2023 13 minuter sedan skrev KlasG: Ganska drygt svar, men jag har skepparexamen, räcker för att få köra upp till 12 passagerare. Inte enligt behörighetsguiden på Transportstyrelsens sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 1 September , 2023 29 minuter sedan skrev raol: Inte enligt behörighetsguiden på Transportstyrelsens sida. Klass8 och skepparexamen likställs i de här samhangen tydligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 1 September , 2023 Behörigheten Skepparexamen försvann under 90-talet och ersattes av: - Kustskepparintyg (fritidsfartyg) - Fartygsbefälsexamen kl VIII (kommersiella fartyg). Man måste skilja på Fartygsbefäl kl VIII och Fartygsbefälsexamen kl VIII. Kustskepparintyg ger behörighet att framföra fritidsfartyg >12m x >4m. Fartygsbefälsexamen kl VIII ger behörighet att framföra fartyg med dräktighet <20, passagerarantal <12, maskinstyrka <405kW, bemannings fartområde inre fart. Summa summarum: TS behöver registrera sin båt och kan därefter p.g.a. sin behörighet Skepparexamen bedriva kommersiell verksamhet med gällande begränsningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 1 September , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev KlasG: Precis lite det jag är ute efter. Så här står det på transportstyrelsens hemsida: Men om man kallar det "Sälsafari" eller "Mindfulness - lyssna på en lågvarvig diesel" så faller det väl utanför de ganska specifika reglerna som är uppsatta? Skatt är en senare fråga Allt sånt där mindfulnessdravel är väl dessutom momsfritt. //Klas Det är passagerare som mot betalning lyssnar på en diesel och tittar på sälar under färd till sjöss. Redigerad 1 September , 2023 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 2 September , 2023 18 timmar sedan skrev KlasG: Allt sånt där mindfulnessdravel är väl dessutom momsfritt Ja, som allt såntdär golfdravel . Plus att man kan få 5 TKR i skattereduktion om man har en anställning och inkommer med ett sinnesfyllt kvitto. Men jag vet inte hur mycket det har med skepparexamen och registrerig av flytetyg att göra. Ska de få sin skattereduktion måste TS kunna skriva ett ok kvitto med organisationsnummer och har TS då inte reggat båt med mera kan TS sitta i sjön rätt snabbt gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasG 24 Postad 4 September , 2023 2023-09-02 vid 09:52 skrev Dany_ms: Ja, som allt såntdär golfdravel . Plus att man kan få 5 TKR i skattereduktion om man har en anställning och inkommer med ett sinnesfyllt kvitto. Men jag vet inte hur mycket det har med skepparexamen och registrerig av flytetyg att göra. Ska de få sin skattereduktion måste TS kunna skriva ett ok kvitto med organisationsnummer och har TS då inte reggat båt med mera kan TS sitta i sjön rätt snabbt gissar jag. Ja, det verkar som att en registrering av båt är ett måste. Att jag ska köra det under ett AB är självklart då eventuella olyckor belastar firman och inte mig som person. Har som sagt en kontakt på transportstyrelsen, vi ska räkna på det vad det kommer landa på, finns tydligen lite undantag som man ev kunde utnyttja. Jag skriver här i tråden om intresse finns för slutsumman. //Klas 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UlfSt 1 Postad 12 Mars 2023-09-01 vid 14:22 skrev KlasG: Ganska drygt svar, men jag har skepparexamen, räcker för att få köra upp till 12 passagerare. Så länge passagerarna inte betalar så kan man köra med Kustskepparintyg. Betalar passagerarna så är det yrkesmässig trafik och då krävs Fartygsbefäl klass VIII. Den gamla skepparexamen tror jag likställs med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser