Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
KlasG

Charter/uthyrning båt, enkelt?

Rekommendera Poster

Haft lite mailväxling med transportstyrelsen i frågan vad som krävs för att jag ska få köra runt turister i min 6,5m öppna snipa. Svaret blev att båten måste reggas och jag måste göra en hälsoundersökning. Helt ok tänkte jag, tills jag såg att registreringen kostar uppemot 20.000 kronor, troligtvis mer när alla runtikringavgifter läggs på. 

 

Min tanke är att regelverket ser annorlunda ut om man istället "hyr ut båten med skeppare", vad nu skillnaden är :) Har svårt att se att alla Buster XL som kör fiskecharter är reggade i fartygsregistret.

 

Går det att balansera sig runt dessa regler? Kommer såklart inte vara min huvudsakliga inkomst, så det kanske till och med att att driva som hobbyverksamhet.

 

Finns det erfarenhet på forumet?

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att det är en bareboatcharter (chartrar en tom båt) med  en "utomstående" skeppare i syfte att transportera passagerare?

 

Svårt att se hur det skulle kunna gå att komma runt registreringen om syftet är kommersiell trafik. Den som är befälhavare behöver kunskap om vad som krävs för att föra båten , oavsett om det är ägaren eller en inhyrd skeppare. Dvs det är befattningen, inte förhållandet i "affären" kring turistkörning i snipan som styr.

 

Om båten är under fem meter behövs ingen registrering ( ang Buster-båten) 

 

Skepparen behöver en behörighet - kolla här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Behorighetsguiden/Behorighetsinformation/

 

och ett läkarintyg:

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Lakrarintyg-for-sjofolk/#nar

 

Båtregistrering:

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

 

samt:

 

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/sjofart/sjofartsregistret/tss7330t-registrering-av-bat-anvisningar.pdf

 

 

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev GTI:

Du menar att det är en bareboatcharter (chartrar en tom båt) med  en "utomstående" skeppare i syfte att transportera passagerare?

 

Om båten är under fem meter behövs ingen registrering ( ang Buster-båten) 

 

Skepparen behöver en behörighet - kolla här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Behorighetsguiden/Behorighetsinformation/

 

och ett läkarintyg:

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/ombordanstallda/Sjoman/Lakrarintyg-for-sjofolk/#nar

 

Båtregistrering:

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

 

samt:

 

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/sjofart/sjofartsregistret/tss7330t-registrering-av-bat-anvisningar.pdf

 

 

 

 

Ditt svar överensstämmer väl med den informationen jag fått från transportstyrelsen.

 

Buster L och uppåt är över fem meter, och faller således in i dessa regler du anger. Väldigt populär charter/fiskebåt därför angav jag den som exempel.

 

Blir det skillnad om jag själv kör båten?

Går det att kalla något annat än charter för att slippa den stora kostnaden med registrering?

Tanken är att köra svängar på 2-4 timmar med fyra-fem passagerare.

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på affären och regelverket; det spelar ingen roll - syftet är att agera yrkesmässigt i sjötrafik, vad man sedan kallar det är väl en fråga mellan redaren och skatteverket. 

 

Det är befälhavaren som svarar för att att alla regler uppfylls och att båten är sjövärdig. 

 

Du har säkert bättre koll än jag avseende kostnaderna för registrering av båt i båtregistret med det låter "ohemult" mycket pengar för en sådan enkel sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis lite det jag är ute efter. Så här står det på transportstyrelsens hemsida:

Citat

 

Båtar som används yrkesmässigt till:

bogsering eller bärgning,

transport av gods eller passagerare,

fiske, eller

uthyrning till allmänheten

måste registreras i fartygsregistret om de har en största längd av minst fem meter.

 

Men om man kallar det "Sälsafari" eller "Mindfulness - lyssna på en lågvarvig diesel" så faller det väl utanför de ganska specifika reglerna som är uppsatta?

 

Skatt är en senare fråga :) 

 

Allt sånt där mindfulnessdravel är väl dessutom momsfritt.

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du rätt behörighet? Krävs ju flera års tjänstgöring på rätt typ av fartyg och i rätt typ av tjänst för att få ens den absolut enklaste behörigheten för att få köra passagerare mot betalning. Att du ens ställer frågan här är väl en bra indikation på att du inte har nån sån behörighet, för de som har den lär ju känna till juridiken.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Men har du rätt behörighet? Krävs ju flera års tjänstgöring på rätt typ av fartyg och i rätt typ av tjänst för att få ens den absolut enklaste behörigheten för att få köra passagerare mot betalning. Att du ens ställer frågan här är väl en bra indikation på att du inte har nån sån behörighet, för de som har den lär ju känna till juridiken.

 

Ganska drygt svar, men jag har skepparexamen, räcker för att få köra upp till 12 passagerare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev KlasG:

Ganska drygt svar, men jag har skepparexamen, räcker för att få köra upp till 12 passagerare. 

Inte enligt behörighetsguiden på Transportstyrelsens sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Inte enligt behörighetsguiden på Transportstyrelsens sida.

 

Klass8 och skepparexamen likställs i de här samhangen tydligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behörigheten Skepparexamen försvann under 90-talet och ersattes av:

- Kustskepparintyg (fritidsfartyg)

- Fartygsbefälsexamen kl VIII (kommersiella fartyg). Man måste skilja på Fartygsbefäl kl VIII och Fartygsbefälsexamen kl VIII.

 

Kustskepparintyg ger behörighet att framföra fritidsfartyg >12m x >4m.

Fartygsbefälsexamen kl VIII ger behörighet att framföra fartyg med dräktighet <20, passagerarantal <12, maskinstyrka <405kW, bemannings fartområde inre fart.

 

Summa summarum: TS behöver registrera sin båt och kan därefter p.g.a. sin behörighet Skepparexamen bedriva kommersiell verksamhet med gällande begränsningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev KlasG:

Precis lite det jag är ute efter. Så här står det på transportstyrelsens hemsida:

Men om man kallar det "Sälsafari" eller "Mindfulness - lyssna på en lågvarvig diesel" så faller det väl utanför de ganska specifika reglerna som är uppsatta?

 

Skatt är en senare fråga :) 

 

Allt sånt där mindfulnessdravel är väl dessutom momsfritt.

 

//Klas

Det är passagerare som mot betalning lyssnar på en diesel och tittar på sälar under färd till sjöss.

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev KlasG:

Allt sånt där mindfulnessdravel är väl dessutom momsfritt

Ja, som allt såntdär golfdravel :) . Plus att man kan få 5 TKR i skattereduktion om man har en anställning och inkommer med ett sinnesfyllt kvitto. Men jag vet inte hur mycket det har med skepparexamen och registrerig av flytetyg att göra. Ska de få sin skattereduktion måste TS kunna skriva ett ok kvitto med organisationsnummer och har TS då inte reggat båt med mera kan TS sitta i sjön rätt snabbt gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-02 vid 09:52 skrev Dany_ms:

Ja, som allt såntdär golfdravel :) . Plus att man kan få 5 TKR i skattereduktion om man har en anställning och inkommer med ett sinnesfyllt kvitto. Men jag vet inte hur mycket det har med skepparexamen och registrerig av flytetyg att göra. Ska de få sin skattereduktion måste TS kunna skriva ett ok kvitto med organisationsnummer och har TS då inte reggat båt med mera kan TS sitta i sjön rätt snabbt gissar jag.

Ja, det verkar som att en registrering av båt är ett måste. Att jag ska köra det under ett AB är självklart då eventuella olyckor belastar firman och inte mig som person.

 

Har som sagt en kontakt på transportstyrelsen, vi ska räkna på det vad det kommer landa på, finns tydligen lite undantag som man ev kunde utnyttja. Jag skriver här i tråden om intresse finns för slutsumman.

 

//Klas

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-01 vid 14:22 skrev KlasG:

Ganska drygt svar, men jag har skepparexamen, räcker för att få köra upp till 12 passagerare. 

Så länge passagerarna inte betalar så kan man köra med Kustskepparintyg. Betalar passagerarna så är det yrkesmässig trafik  och då krävs Fartygsbefäl klass VIII. Den gamla skepparexamen tror jag likställs med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...