Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
sterneborn

Inombordare vs utombordare? 30 fot båt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kollar på äldre segelbåtar mellan 28-30 fot, motorerna brukar oftast vara ganska slitna. Är det "värt" att renovera upp och försöka få den i välfungerande skick eller är det smartare att hänga på en utombordare.

 

Så vad är för och nackdelar med inombordare respektive utombordare på en segelbåt som planeras att långseglas med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen jag ser med inombordare skulle ju vara högre vikt, men det är nog egentligen bara av betydelse om man är seriös tävlingsseglare.

Annars ser jag egentligen bra fördelar med inombordare på en segelbåt.

 

Nackdelar med utombordare är:

 

Stöldrisk.

Sämre drivförmåga i framförallt motsjö pga. att propeller är i luften halva tiden.

 

Enda fördelen jag kan se med utombordare är att man genom att vrida motorn kan svänga runt sin egen köl när man behöver manövrera i trånga hamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är dom gamla motorerna lätta att skruva med. Men det kan vara svårt att hitta delarna.

 

Så om du har skruvat med motorer förut och har plats någonstans där du kan ta isär motorn så kan det vara värt att renovera. Har motorn fungerat sedan 70-80 talet så är det ju inget fel på designen i sig. Men block, top och cylinder kan vara i dåligt skick.

 

Jag har en gammal Yanmar och funderar på att försöka få tag på 2-3 utkänta motorer och plocka ihop till en med dom bra delarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med utombordare, om man ska långsegla, är att det kommer vara förhållandevis enkelt och billigt att ersätta om den behöver bytas. Istället för att, gissar jag, vänta på att delar skickas över halva världen ifall den pajar.

 

En nackdel med utombordare, särskilt om man seglar med barn eller kanske många i båten, är att det tar lite plats att starta den. Innan man vant sig drämmer man armbågen i personen bakom den som startar motorn (om den startas med snöre). Sedan kan den också vara tung att lyfta upp vilket kanske inte passar alla. 

 

Har inte långseglat själv men har sett att långseglare kan ha med sig en utombordare som reserv, som de kan hänga på om inombordaren ger upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 30-fotare är ändå en ganska stor och tung båt. Spontant änns som att en utombordare inte är tillräckligt krafull för ändamålet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

finns inga större fördelar med utombordare på segelbåtar, manöverförmågan blir bättre med inombordare, framför allt när man kan rikta propeller strömmen mot rodret. Propellern ligger i vattnet hela tiden. Men det gäller ju att den är driftsäker. Där är väl utombordarens enda fördel, den är lätt att bära med sig vid reparation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 31 fot segelbåt m inombordare (27 hk) och det är guld värt vid manöver. Som ovan beskrivits sitter propellern framför rodret och manöverförmågan god framför allt vid framfart. Jag gissar - obs - att det krävs en god motor att hänga på akterspegeln på en 30-fotare, de väger väl runt fyra ton eller så. Inte någon 5 hk som för en maxi 77  eller IF utan en med krut i, 25-30 hk kanske för att få lite fart och då blir de tämligen tunga att lyfta på/av vid rep eller annat behov. Är det sedan en 4-takt blir de ännu tyngre. Som ovan sagts - vid sjö/svall kan den släckas - inte roligt - eller med vispen i luften. Alt. kanske kan vara att sätta in en äldre, renoverad inombordare från en auktoriserad marinservice/verkstad ( med färskvattenkylning)

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog definiera vad du menar med långsegling, en del kallar ett varv runt Östersjön för långsegling, andra vill minst åka till karibien.

Det skiljer ju en hel del mellan behoven av en motor på de sträckorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag känner att jag vill satsa på en trygg inombordare. Har inte skruvat så mycket med motorer innan men är ganska teknisk av mig så tror jag kan lära mig ett och annat. Ska börja köpa lite böcker om just disel båtmotorer så kan man säkert felsöka mycket på egen hand. Samt ha med sig de vanligaste reservdelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordarens stora fördel när vi pratar gamla båtar är väl att den är billig och enkel att byta ut när den är uttjänt. Men å andra sidan finns det inget som hindrar dig från att köpa en båt med inombordare och komplettera med ett fäste för utombordare som ligger redo i någon stuv med alla bultar och borrar som behövs ifall du skulle få haveri på inombordaren långt hemifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på från person till person...

 

På en mindre äldre segelbåt skulle jag personligen föredra en utombordare, men en inombordare till en större segelbåt.

 

Som någon tidigare skrivit så slippar man med en inombordare, att gräddvispen pendlar ovanför vattenytan vid vågor. Diesel förbrukar oftast mindre soppa per timme än bensin, samt ger bra vridmoment, när man lägger i växeln. Däremot kanske inte lika lätt att rotera kring sin egen axel. Det ser estetiskt renare ut med inombordare och är inte lika stöldbegärligt.

 

En utombordare ger mindre genomföringar under vattenlinjen, vilket innebär att man inte behöver "frostsäkra" kylsystemet eller ha grundvärme i båten, om båten ligger i året om. Dessutom går det relativt lätt att ta upp och fixa med motorn, en mindre sådan. 

 

"Nybörjare" och segling i en ankdamm: Utombordare.

"Proffs" och vill gå mycket för motor och kunna åka ut och in i hamn vid stökigt väder: Inombordare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min maxi 77 med utombordare och trasig inombordare, som jag nu renoverat. Skillnaden är enorm, inombordare gör att båten går mycket säkrare, kommer aldrig välja utombordare framför inombordare längre!

 

Tips om du har pengar men inte kunskap eller ork att renovera era är att köpa en elmotor, finns fabrikat som passar på Volvo pentas s- drev. Går tyst och nästan underhållsfria. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 29fotare med 21hk diesel. 
Jag hade aldrig velat ha utombordare,  mindre driftsäkert skulle jag säga. Beroende på montage svårt att nå ner till reglage om man inte sätter upp fjärrreglage i sittbrunnen.
Du får heller inte propellerström över rodret, så det blir nog bökigt om du ska vända snävt i en hamnbassäng.
Ska du vinkla utombordaren i hamn är det ofta långt att böja sig ner och det bli en säkerhetsfråga då du kan klämma dig mot en brygga alternativt trilla i. Dessutom släpper du uppmärksamheten framåt om du måste hänga över relingen. En sekund eller tvås ouppmärksamhet är rätt länge i en hamnmanöver vid ordentlig blåst.
Och risken vid sjögång är nog att en utombordare gungar såpass där bak att propeller åker över vattenytan. 
När det blåser som mest är jag som mest tacksam över att jag hade 12hk mer i min diesel än vad det var original, underlättar manövrering i hamn ordentlig och jag orkar gålla 6 knop i motsjö.

Jag har heller aldrig sett utombordare med segelbåtsrigg( tex mercury sail) över 5hk, och backförmågan på vanliga 15-20 hästare är ju inte särskilt bra när du sätter de på stora tunga båtar. 

Sedan kanske man skall väga in bekvämligheten, fyfasen för att behöva gå för motor med en surrig utombordare ett par timmar i kanaler osv eller stiltje om du ni skall långsegla.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...