Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
minglee

Hur rengöra dieseltank utan inspektionslucka?

Rekommendera Poster

Hej! Efter motorbyte kan vi konstatera att dieseltanken i båten är i behov av rengöring men vi saknar inspektionslucka och utreder därför möjligheten att göra rent tanken någorlunda tillfredsställande på annat sätt. Problemet är tudelat: Dels är det vatten och bakterier i botten av tanken, dels kommer vi att behöva borra ett hål till bränslereturens nippel vilket ger en del metallspån i botten. Vad kan vi göra för att 1) döda bakterierna, 2) slamsuga tanken och/eller 3) i övrigt städa rent? Tanken rymmer c:a 50 liter och är plastad i skrovet. Det är i princip påfyllningshålet man kan använda till något på detta tema! Tacksam för svar (om det finns några). Vänligen, Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst carl-erik carlsson

Hej Försök att suga med en slangpump genom påfyllningshålet.Om detta inte lyckas eller som komplement kan du använda ett enzymtvättmedel SOLTRON som löser upp slam och alger.Dock hjälper det inte mot smuts som sand eller metalpartiklar.För att döda mikroorganismerna och för att förhindra att dessa börjar växa igen skall du använda RACOR BIOCIDE Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har samma problem men jag tänkte köpa biltemas mekaniska pump som man sätter i borrmaskinen den är avsedd för bla oljor.

Sen skall jag suga ur alltihop så köper jag 10 liter fin diesel häller i ca 2 L

suger ur 2 L suger ur osv tror du inte att man får med sig Mycket göra då

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft funderingar om att rengöra tanken. Men det har slutat med att jag bytt filter i grovfiltret före motorn. I vår båt är tanken gjord i syrafast stål men ingen manlucka. Tankmätaren går att skruva bort och där kan man få ner en slang men jag hittar inget enkelt sätt att få bort ev. avlagringar. Det är heller inte så troligt att det är så mycket skräp i tanken. Jag tog upp manluckan i vattentanken i våras och den var helt som ny med bara lite sandkorn i botten. Har läst om motorstörningar efter segling i hård sjö. Man kan ju tänka sig att skiten flyttat sig och ligger som en propp i bränsleröret. Om man då kör motorn samtidigt eller strax efter den hårda gungningen så kanske det kan bli heltätt och motorn stoppar. Kunde vara bra att ha en T-koppling och en kran på röret mellan tanken och bränslepumpen. Då tar man en pump och blåser bakvägen tillbaka till tanken och lossar proppen. Man får på så sätt också en alternativ inkoppling av bränsle genom T-kopplingen. Varför inte göra en reservtank med en extra 20-litersdunk t.ex. Där kan man då ha garanterat fräscht bränsle bara att koppla in med en vridning på T-kranen vid soppatorsk eller stopp från huvudtanken. Hade jag motorbåt skulle jag nog fixa en sådan koppling. Med segel så klarar man sig ju ändå utan maskin som regel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, lätt att göra men svårt att förklara....

 

*Tips* Kolla på en gammal hydrofortank, ofta sitter där en inspektionslucka på nederdelen. Där får du principen.... 

 

(en oval platta med en bult utåt från insidan, packningen mellan insidan av tanken och plattan. Motsvarande platta med hål för bulten...mutter på utsidan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...