sigge_1 50 Postad 28 Augusti , 2023 (redigerade) Hej, skulle behöva tips på var jag startar felsökningen på min Suzuki DF115 -2012. Problemet med motorn är att den helt plötsligt har slutat starta på samma sätt som tidigare. Jag har precis som i bilen bara behövt vrida på nyckeln tidigare och nu måste jag helt plötsligt dels pumpa fram bensin med blåsan och dels lägga på lite gas för att starta, motorn startar då direkt och går sedan som den skall tills jag skall ut nästa gång någon dag senare. Jag har inte bytt, men har haft loss blåsan och backventilen tycks vara hel. Inga läckage vad jag kan se. Båten har fast tank. Tacksam för tips! Redigerad 28 Augusti , 2023 av sigge_1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 28 Augusti , 2023 Hej, jag skulle behöva ställa lite kompletterande frågor för att kunna hjälpa till; Du har alltså inga problem med tomgången när motorn går? Vad händer om du inte pumpar blåsan innan start, är det någon skillnad jämfört med när du pumpar? Går det bra att starta motorn när den nyligen har varit igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 28 Augusti , 2023 3 minuter sedan skrev Craycoat: Hej, jag skulle behöva ställa lite kompletterande frågor för att kunna hjälpa till; Du har alltså inga problem med tomgången när motorn går? -nej, när den startat är allt som vanligt. Vad händer om du inte pumpar blåsan innan start, är det någon skillnad jämfört med när du pumpar? - Blåsan känns tom när jag kommer till båten, den startar inte utan nyser bara till om jag inte först pumpar. Går det bra att starta motorn när den nyligen har varit igång? -Ja, när den startat är allt som vanligt åtminstone en timme eftersom varit avstängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 28 Augusti , 2023 9 minuter sedan skrev sigge_1: Kan du prova att pumpa upp bränsletrycket i högtryckssystemet innan start? Detta gör de genom att växelvis pumpa blåsan och köra högtryckspumpen enligt nedanstående schema; 1 pumpa blåsan 3-4 gånger 2 vrid nyckeln från off till on (högtryckspumpen ska surra ca 3sek) gör om steg 1 och 2 några gånger 3 prova starta motorn vanligt utan frilägesgasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 29 Augusti , 2023 Hej, och till att börja med, tack för svar. Jag var nere vid båten nu och gjorde exakt som du beskrivit. Den gick igång utan gas men på kanske 6-7 startförsöket. jag vet inte om det berodde på den beskrivna processen eller inte eftersom jag aldrig gjort så många startförsök tidigare. Har du någon idé eller tanke på vad det kan vara eller hur man fortsätter felsökningen? ett alternativ kan ju kanske vara att ta upp den innan j hummerfisket startar och byta filter, vattenavskiljare och tändstift för att se om det ändrar sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 29 Augusti , 2023 1 timme sedan skrev sigge_1: Hej, och till att börja med, tack för svar. Jag var nere vid båten nu och gjorde exakt som du beskrivit. Den gick igång utan gas men på kanske 6-7 startförsöket. jag vet inte om det berodde på den beskrivna processen eller inte eftersom jag aldrig gjort så många startförsök tidigare. Har du någon idé eller tanke på vad det kan vara eller hur man fortsätter felsökningen? ett alternativ kan ju kanske vara att ta upp den innan j hummerfisket startar och byta filter, vattenavskiljare och tändstift för att se om det ändrar sig? Det skadar ju aldrig att försöka. 😜 Jag har tyvärr inget säkert svar på vad felet är. Om jag skulle felsöka skulle jag kolla i följande ordning 1, Elfel, kontaktytor som har ärgat och skapar dålig kontakt någonstans. Spridarna och tändningen är beroende av batteriström för att fungera. Se inlägg på annat forum https://www.justanswer.com/boat/8dk6b-2011-suzuki-df-115-cold-start-just-turns-turns.html 2, För lågt tryck i högtryckssystemet som kan bero på dålig högtryckspump eller felande tryckregleringsventil. 3, trasig eller igensatt iac ventil. Dock borde detta påverka tomgången även efter start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 30 Augusti , 2023 Tackar för svar. Återkommer när jag löst det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser