Anjens 24 Postad 27 Augusti , 2023 Styrningen är egentligen helt problemfri och det svänger jämt och smidigt från ändläge till ändläge. Inte är det tungt att styra båten heller och det går att snurra ratten med handflatan i bästa ”truckar” stil. Men jämfört med videos där ratten kan snurras med ett löst pekfinger krävs mer kraft. Jag vet det är på gränsen till att fråga ”hur långt är ett snöre”, men undrar hur mycket kraft ni som har samma eller liknande motor/drev upplever? Krävs det ett fröken-finger, en handflata, ett tumgrepp eller två stadiga händer på ratten? Alternativ input från ni som har erfarenhet från både äldre och helt nya båtar och vet om det bara är så att kraftigare servostyrning blivit dagens standard. Servostyrningen är tät och det finns olja i både ratten och i reservoaren, men oklart om servo-pumpen blivit trött över åren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 27 Augusti , 2023 (redigerade) 58 minuter sedan skrev Anjens: Styrningen är egentligen helt problemfri och det svänger jämt och smidigt från ändläge till ändläge. Inte är det tungt att styra båten heller och det går att snurra ratten med handflatan i bästa ”truckar” stil. Men jämfört med videos där ratten kan snurras med ett löst pekfinger krävs mer kraft. Jag vet det är på gränsen till att fråga ”hur långt är ett snöre”, men undrar hur mycket kraft ni som har samma eller liknande motor/drev upplever? Krävs det ett fröken-finger, en handflata, ett tumgrepp eller två stadiga händer på ratten? Alternativ input från ni som har erfarenhet från både äldre och helt nya båtar och vet om det bara är så att kraftigare servostyrning blivit dagens standard. Servostyrningen är tät och det finns olja i både ratten och i reservoaren, men oklart om servo-pumpen blivit trött över åren. Just det det finns ju både långa och korta snören. Hur tungrattat det är beror ju också på rattens storlek, det kan vara tungt med en liten sportratt och lättare med en större "skeppsratt" i diameter som ett litet parierhjul. Men du kan ju alltid snurra ratten från det ena ändläget till det andra med avstängd motor och med motorn igång, om du då inte upplever någon, eller bara ytterst liten skillnad är det ju fel någonstans i styrningen. Har du hydraulisk- eller mekanisk styrning mellan ratten och styrarmen/kvadranten, alltså fram till styrservot, slavcylinern eller vad den nu heter? Jag har Slepners hydrauliska styrning, och Penta original servostyrning (KAD43) en gissningsvis 600mm ratt, en sådan där pinnratt med en yttre ring. Jag kan vrida runt denna med ena handens tumme, när motorn är igång, jag måste ta till hela handen när motorn är avstängd. För att underlätta vid manövrar i hamn har jag satt dit en billig rattkula. (en roderlägesindikator underlättar betydligt också). Redigerad 27 Augusti , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 27 Augusti , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men du kan ju alltid snurra ratten från det ena ändläget till det andra med avstängd motor och med motorn igång, om du då inte upplever någon, eller bara ytterst liten skillnad är det ju fel någonstans i styrningen. Bra tips, tack. Jag ska känna efter nästa gång. 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Har du hydraulisk- eller mekanisk styrning mellan ratten och styrarmen/kvadranten, alltså fram till styrservot, slavcylinern eller vad den nu heter? Hydraulisk hela vägen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 27 Augusti , 2023 Har du rätt olja i hydraulstyrningen? Om man använder ATF-olja går det tyngre. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 27 Augusti , 2023 45 minuter sedan skrev Rollen: Har du rätt olja i hydraulstyrningen? Om man använder ATF-olja går det tyngre. Vet ej. Det läcker inte och jag har inte bytt de 5 säsonger vi ägt båten. Bra att veta dock. Det fungerar som sagt helt problemfritt, men jag blev fundersam efter att ha sett denna video och hur han snurrade ratten med en finger vid ca 8:50 min. Samma storlek på ratten skulle jag säga, möjligen är min lite större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 27 Augusti , 2023 Kör dubbla KAD44 med DP-E 1998, kan nära nog snurra ratten med ett finger inuti ratten(mot en eker). Den är lite trög precis i starten tills motorns servosystem tar tag i rörelsen. SeaStar/Teleflex/Morse hydraulstyrning, dubbla styrplatser, Garmin Autopilot anno 2015, Volvo Penta servokolv(styrarmsaktuator). Trög styrning kan bero på att servoaktuatorn inte fungerar som tänkt , den som drar i styrarmen. Kan krångla i yttre aktiveringsventilen(höger eller vänster rörelse). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 28 Augusti , 2023 13 timmar sedan skrev Anjens: Vet ej. Det läcker inte och jag har inte bytt de 5 säsonger vi ägt båten. Bra att veta dock. Det fungerar som sagt helt problemfritt, men jag blev fundersam efter att ha sett denna video och hur han snurrade ratten med en finger vid ca 8:50 min. Samma storlek på ratten skulle jag säga, möjligen är min lite större. Det finns ju olika styrsystem. Har man D4- D6 med DPH, eller DPI, med elektronisk styrning, är det inget motstånd alls i ratten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 28 Augusti , 2023 Nytt för mig att D4/D6 har elektronisk rattgivare kopplad mot pump vidare till styrkolvarna på DPH/DPI, utvecklingen stormar fram. Mycket elektronik numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser